5045
Sök

Hallgivare problem vems

5 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så strular signalen från min hallgivare.

Motorn går galant på rpm upp till  ca 5000, Jag är inte supererfaren vad gäller triggerloggar men jag tycker personligen att mina ser stabila och bra ut (upp till 5000 rpm) över ca5000 rpm får jag trigger error "less primary trigger detected" samt att triggerloggen ser ut som skit.

Jag kör med triggerhjull 36-1 vattenskuret som är fäst på startkransen och sedan är givaren inborrad i blocket (uppborrat gammalt hål till gammal givare). Givaren i fråga är en 1GT101DC hallgivare, mitt triggerhjul uppfyller alla de krav som tillverkaren av givaren har specat. För övrigt är styrsytemet jag använder ett vems v3.6.

Någon som har en ide om varför triggersignalen ballar ur vid 5000 rpm ? vill ju minst upp till 8000-9000 rpm.

alla förslag välkomnas även de dumma smile

543 Inlägg
1 augusti 2014
Störningar kanske?

Trött och bitter?? javisst!

5 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Jo, det skulle det kunna vara tänkte jag också, men har bytt till skärmade kablar nu då kablarna låg i samma kabelstam som tändspolarna och spridarna och därmed kanske störningar kanske kunde uppkomma, men problemet kvarstår fortfarande. Har även för mig att hallgivare inte ska vara så värst störningskänsliga jämfört med t.ex vr givare ?

543 Inlägg
1 augusti 2014
vet att en polare hade problem med sin trigger-skiva och givare till sitt MS-sprut, och då var det störningar, minns dock inte vilken givare han körde med.
Men har du skärmade kablar så bör ju den risken minskat.

Trött och bitter?? javisst!

5 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
Nja, det skulle kanske kunna vara störningar men tror inte det skulle komma så plötsligt som det gör vid 5000 rpm utan lite hela tiden typ smygande, det skulle liksom synas på mina triggerlogger vid även lägre rpm? Kan det vara så helt enkelt att min halgivare inte hänger med att känna av alla de pulser från mitt 36-1 hjul ? Skulle man isåfall byta till ett 18-1 jul kanske ?

Någon som har lite erfarenhet av detta hallgivarproblem ? innan jag skruvar loss och lyfter ur hela motorn för att komma åt och byta mitt triggerhjul? (dum som man är så byggde jag in triggerhjulet vid startkransen)

smurfidunder
327 Inlägg
1 augusti 2014
En klassiker är att man kör med vanliga stift utan resistor. Kan uppföra sig ungefär som du beskriver

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

5 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
jo sant men kör redan med resistorstift, samt att om det var stiften så skulle det väll vara att problemet dök upp under belastning ? Nu är det ju endast varvtalsberoende, då det även uppträder under varvning stillastående? Tror nästan att jag kan utesluta störningar.
Senast redigerat av Don-MB (2 augusti 2014)

5 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
Plockade bort mitt triggerhjul och fräste av varannan tagg så att det blev ett 18-1 hjul istället, nu funkar det prima! varvar 8k+. Givaren var för slö, tänkte bara om någon annan har liknande problem med samma/liknande givare, nu är det löst iaf.

Sök