6088
Sök

Kylarfläkt står still, A/C-kompressorn?, volvo v70 -98

3 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
Tjena!
Har en Volvo v70, 1998 års modell, och något står inte rätt till.

Kylarfläkten står still, oavsett om man slår på A/C eller ej. Har kollat alla anslutningar och kollat relä/säkringar.

Vad jag läst så ska fläkten starta oavsett temperatur på motorn när man slår på A/C men det gör den alltså inte, vilket får mig att tro att A/C-kopplingen är kass, då den inte heller blåser kall luft (trodde detta berodde på att systemet måste fyllas på men kanske inte).

Sett att många skriver att kompressorn klickar eller ger ifrån sig något ljud när den startas och stängs av men jag har inte hört något ljud över det vanliga motorbrummandet. Är ingen supermekare men detta ska jag fan fixa!

Funderar även på att fixa en billig obd2 felkodsläsare, men har hört att volvo har sitt egna språk, är det problematiskt eller finns det många bra läsare som stödjer det?

735 Inlägg
9 augusti 2014
Prova peta igång ac kompressorn med skaftet på en borste, då gick acn igång för mig

Sen är det bara att schimsa om smile

https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs
Senast redigerat av xeno95 (9 augusti 2014)

3 Inlägg
9 augusti 2014
Trådstartare
xeno95 skrev:
Prova peta igång ac kompressorn med skaftet på en borste, då gick acn igång för mig

Sen är det bara att schimsa om smile

https://www.youtube.com/watch?v=CFGJQKwnjHs

Ska testas, tack!

Vettemannen
9 augusti 2014
SMLFCE skrev:
Tjena!
Har en Volvo v70, 1998 års modell, och något står inte rätt till.

Kylarfläkten står still, oavsett om man slår på A/C eller ej. Har kollat alla anslutningar och kollat relä/säkringar.

Vad jag läst så ska fläkten starta oavsett temperatur på motorn när man slår på A/C men det gör den alltså inte, vilket får mig att tro att A/C-kopplingen är kass, då den inte heller blåser kall luft (trodde detta berodde på att systemet måste fyllas på men kanske inte).

Sett att många skriver att kompressorn klickar eller ger ifrån sig något ljud när den startas och stängs av men jag har inte hört något ljud över det vanliga motorbrummandet. Är ingen supermekare men detta ska jag fan fixa!

Funderar även på att fixa en billig obd2 felkodsläsare, men har hört att volvo har sitt egna språk, är det problematiskt eller finns det många bra läsare som stödjer det?

Har du tryck i systemet? För har du inte det kan det vara det som är felet att inte fläkten går eller att magnetkopplingen inte slår till så att kompressorn startar.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (9 augusti 2014)

3 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
Testade att dra i buntband så att avståndet skulle bli mindre men det hjälpte inte. Det hjälpte heller inte att peta med en borste så jag antar att magneten är kass, eller kopplingen helt enkelt för sliten och kass.

Ett annat problem har dock uppstått. Bilen feltänder. Vet ej på vilken cylinder och det är endast när det blir motstånd (stå still och lägga i D eller R, eller gasa till). Jag och min far bytte fördelarlock, tändspole och tändstift men det gjorde ingen som helst skillnad annat än att den går finare på tomgång, men även där tänder han fel ibland.

Nästa steg i min skalle bör väl vara att byta tändkablar och bränslefilter, alternativt lämna in för felsökning men då byter jag hellre tändkablar och bränslefilter först.. Priset kan flyga iväg om man lämnar in den ^^,

Sök