2585
Sök

Köpråd: 4x4 till vintern

649 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Hej, trött på att köra fast i snön så vill ha nå fyrhjulsdrivet till vintern.

Helst nån fyrkantig gammal bil.

Ex. Jeep cherokee, gamla modellen.

Vill ha en jeep alltså, helst någon som är relativt lättskruvad och som går att höja å få på större däck på.
Ska inte vara nån gammal v8 som drar 10l/milen.

Under 20. Helst strax under 10 000kr.

Har åkt en gammal terrano och dom gillar jag men verkar vara svår att få tag på?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

309 Inlägg
3 augusti 2014
Världens i särklass absolut manligaste 4x4
http://www.blocket.se/angelholm/Suzuki_ … 18&w=3

649 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Tvek asså, vill ha nå stort å redigt. Fylld med extraljus på taket å 33" godzilla däckz

En fråga bara, är de lagligt att köra med 33"?

Finns förmodligen inga vinterdäck som är så stor(för en rimlig summa).

Å va kostar ett par såna däck?

3 354 Inlägg
4 augusti 2014
Mitsubishi pajero?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Evildan
4 augusti 2014
Danne8331 skrev:
Hej, trött på att köra fast i snön så vill ha nå fyrhjulsdrivet till vintern.

Helst nån fyrkantig gammal bil.

Ex. Jeep cherokee, gamla modellen.

Vill ha en jeep alltså, helst någon som är relativt lättskruvad och som går att höja å få på större däck på.
Ska inte vara nån gammal v8 som drar 10l/milen.

Under 20. Helst strax under 10 000kr.

Har åkt en gammal terrano och dom gillar jag men verkar vara svår att få tag på?

Du vill ha just en Jeep skriver du, men vill ändå köpa en Terrano? Terrano tillverkas inte av Jeep, det är en Nissan.

Cherokee eller Comanche är de två Jeep som finns runt din budget.
Grand Cherokee är även den en trevlig Jeep, du får troligtvis ett sämre exemplar om du köper en sådan då de vettiga brukar betinga högre pris.

649 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Jeep brukar man väl kalla alla höga 4x4 bilar.

tex, stadsjeep.

Iallafall, en Grand Cherokee vill jag inte ha, tycker dom är för runda och "nya".

En cherokee eller terrano lutar det mot just nu.

Vilken är det bästa valet om man ska gå efter hållbarhet och få tag på delar samt hur pass bra dom tar sig fram i snö.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Je … =5&w=2

Nåt sånt där jag vill åka i.

Jag gissar dock att det inte är lagligt att åka runt med såna där däck?

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2014
Danne8331 skrev:

Nej det brukar man inte. Jeep är ett bilmärke.

Om du däremot inte bara sneglar på bilmärket Jeep så kanske det finns andra modeller som kan tänkas passa, t ex en Terrano. Kanske kan du jaga rätt på någon halvdekad Range Rover för 10k men det kan nog bli kostsamt då gamla RR inte är den mest pålitliga vagn som gjorts.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
Cherokee XJ 84-01 är härlig på vintern! Se till att få tag i en med den "stora" fördelningslådan bara. smile
Kända fel på dem är rost i trösklar & golv fram, vattenläckage & glapp i elen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
caromania skrev:
Danne8331 skrev:

Nej det brukar man inte. Jeep är ett bilmärke.

Om du däremot inte bara sneglar på bilmärket Jeep så kanske det finns andra modeller som kan tänkas passa, t ex en Terrano. Kanske kan du jaga rätt på någon halvdekad Range Rover för 10k men det kan nog bli kostsamt då gamla RR inte är den mest pålitliga vagn som gjorts.

Kanske inte alla, men att man kallar denna typ av bilar för "en jeep/flera jeepar" är ju inte direkt något ovanligt alls.

"Jeep" är ju tveklöst ett varumärkesord.

Inte mer konstigt än att man säger "Post-it" om varianter som inte är tillverkade av 3M
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
5 augusti 2014
Jag har både en cherokee och grand cherokee.
Tycker att grand cherokeen,n är bättre på vintern eftersom den är konstant 4x4 och har mer vikt i sig så man kommer fram lite bättre. Fördel med grand cherokee är att du slipper bromsprovet hos bilprovningen eftersom det inte går att koppla ut 4hjulsdriften.
Du kan komma undan bromsprovet med en vanlig cherokee med OM du säger att den har fastnat i något 4x4 läge.
För i deras instruktioner för Jeep står det:
Bromsprov endast om 4hjulsdriften går att koppla ur, annars alternativ metod.

Cherokee,n är lite lättare men den kan man koppla ut 4x4 när inte behöver den och en fördel är att du kasta i 4x4 medans du kör i upp till 60-70km/h så du kan i många fall rädda dig från en knepig situation.
Hittar du en med "stora" lådan så får du 4x4 parttime, 4x4 fulltime N och 4x4 low
Parttime ska bara användas när du redan sitter i skiten eller du vet att du kommer hamna där och får aldrig användas på torr asfalt.
Fulltime kan du ha i året runt om du vill det och väglag spelar ingen roll.
Low när du behöver mer kraft men det går inte att köra fortare än ca 50km/h med lågväxlen ilagd.

Grand cherokee kan du få med rak 6:a på 4.0L eller v:8a på 5.2 liter och endast 98 LX version 5.9liter
Cherokee bara 4.0 rak6:a eller en 2.5L diesel 4:a som är..... dålig, läs lite på VM diesel.
Det skiljer bara någon dl i förbrukning mellan 6:an och v8:an

Grand cherokee rostar ofta i framkanten på motorhuven, underkanten på bagageluckan, trösklarna och undersidan av dörrarna.
Cherokee rostar i trösklarna och i golvet som nån annan skrev ibland i taket på vissa.

Cherokee fram till 97 har problem med att dörrgångjärnen kan slitas av från A-stolpen pga av fabriksfel.
(dom snålade med svetsen...)
Efter det så gjordes gångjärnen om
99-01 använde dom en topp som har väldigt lätt för att spricka pga fabriksfel.

Elen kan vara väldigt spännande på både grand cherokee och cherokee
All elen till strålkastarna går genom strömställaren för ljuset så om du kopplar in extraljus eller något liknande så är det en bra ide att köpa biltemas ljusförstärkarsats och koppla in till strålkastarna med så att all ström går genom reläer istället för omkopplaren som kan börja brinna pga belastningen.

33" däck är lagligt att köra med bara dom går innanför skärmkanten mina kostade ca 1700kr styck men dom är inte vintergodkända så jag måste snart skaffa riktiga vinterdäck till den.

Har säkert glömt en massa andra saker.

649 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Tack för ett bra å utförligt svar Pierre.

Skulle du rekommendera mig till att köpa en cherokee?

Om jag lutar mellan en sån eller terrano.

Om jag lägger ur 4x4 på terrano så blir den ju bakhjulsdriven, hur är det på cherokee?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
Cherokee är primärt bakhjulsdriven & är på alla vis roligare än första generationens Terrano som rostar ungefär dubbelt så mycket... Kan inte riktigt komma på någonstans där Terranon är bättre faktiskt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
5 augusti 2014
Cherokee blir med bakhjulsdriven när 4hjulsdriften är urkopplad.
Delarna till Jeep är lite billigare än till Terrano
Jeepdelar kan du hitta på rockauto.com som är riktigt billiga på det mesta.
Hansenracing om du vill köpa i sverige, oftast vettiga priser, dalhems om du vill bygga om, oftast vettiga priser från dom och dom kan ta hem nästan allt vad du vill ha.

Kom på en nackdel jag glömde skriva om grand cherokee,n
93-95 använder en viscokoppling i fördelingslådan på både hög och lågväxlen.
Efter ett par år eller runt 18000mil så är den bränd och man har 50-50 i kraftfördelningen mellan axlarna.
Men det är lätt att kolla upp, kör man i en 8 på en asfaltsplan så ska det inte knaka,skaka och låta som nått håller på att gå sönder, gör det det så är viscon slut (bara viscon 7000kr  i sverige komplett repsats för fördelningslådan med ny visco alla tätningar,lager och kedja 5000kr från usa...)
96-98 har med en viscokoppling men på lågväxlen sköts det mekaniskt så viscon är inte inblandad alls där och varar på så sätt längre.

Men en viktig regel på alla grand cherokee är att hjulen måste ha samma rullomkrets har dom inte det så jobbar viscon livet av sig för att försöka kompensera det. 
Är viscon dålig så hjälper inte ett oljebyte eftersom viscon är en sluten del inne i fördelningslådan

649 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
tack för svar, det blir nog en gammal fyrkantig cherokee big_smile

649 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
Vad kan man ge för en cherokee 1988, manuell med 6a? Obes oskattad, vart obes sen 2008.

Och hur är småbilarna att köra? Tex golf country och subaru trendy, kan man lyckas att kasta ut dom brett med som små motorer som sitter i dom? roll
Senast redigerat av Danne8331 (10 augusti 2014)

Evildan
10 augusti 2014
En gammal JEEP kostar från 2000kr och uppåt helt beroende på skick samt hur mycket el eller bromsar som inte fungerar längre efter en längre tids stillastående.

Sök