Köpråd: Saab 9-3 1.8T -06

MrTurbo Better than God \o/
12 augusti 2014 · 1 881 Inlägg

05-06 är bästa årsmodellerna enligt mig. (jobbade på saab 97-07)
Från 07 och framåt kom massa costsaves som GM tvingade igenom. Inga fördelar där alltså.
1,8t är samma motor som 2,0 , alltså är även den 1998cc.

V6 turbon kom 06 om man e sugen på det.
Jag har en 2,0T (ej samma som 2,0t) den ligger på 210 hkr.
Bränsleförbrukning? Jag kör 6vxl manuell och kör man som en kärring kan man ligga på 0,7 om man vill. Jag ligger på 1,4 typ.

Håll koll på lacksläpp runt hjulhusen, brustna framfjädrar och kärvande bromsok bak.
Enligt mig är ng 9-3 nått av det bästa SAAB tillverkat gällande tillförlitlighet. ( Jag skulle tex ALDRIG köpa en 9-5)

Lite kortfattad sammanställning av mina åsikter.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Andromeda Rumpmas
12 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

SaabAnton skrev:
Tänkte dra en uppdatering såhär på kvällskvisten.

Jag, fassan å brossan kvista dit efter jobbet för att spana in bilen å reka läget. Vi kolla inuti, utanpå ovanför å underifrån och vi vart allmänt nöjda med dess skick. Några skavanker var det, nån repa hit å dit å så men inget märkvärdigt så sätt. Fanns ingen rost i karossen va vi kunde se UTAN på tanklocket vilket skall vara rätt vanligt.

Vi är ute och provkör och svänger in till kanten, öppnar upp bagaget för att kolla och lyfter på mattan och ser massa mögel! I reservhjulet är de världens vattenpöl ala amazona floden. Åker tillbaka för att ifrågasätta och får förklaringen att dom har spolat rent runt omkring där nere och glömt torka efter sig helt enkelt. Köper den förklaringen för det kan väl ändå inte komma underifrån?!

Dom skall iaf fixa dom fel vi påpekat och vi skall återkomma imorn och se hur vi ligger till!

Det läcker i luckan eller underifrån. Någon annan förklaring finns inte.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
12 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

MrTurbo skrev:
05-06 är bästa årsmodellerna enligt mig. (jobbade på saab 97-07)
Från 07 och framåt kom massa costsaves som GM tvingade igenom. Inga fördelar där alltså.
1,8t är samma motor som 2,0 , alltså är även den 1998cc.

V6 turbon kom 06 om man e sugen på det.
Jag har en 2,0T (ej samma som 2,0t) den ligger på 210 hkr.
Bränsleförbrukning? Jag kör 6vxl manuell och kör man som en kärring kan man ligga på 0,7 om man vill. Jag ligger på 1,4 typ.

Håll koll på lacksläpp runt hjulhusen, brustna framfjädrar och kärvande bromsok bak.
Enligt mig är ng 9-3 nått av det bästa SAAB tillverkat gällande tillförlitlighet. ( Jag skulle tex ALDRIG köpa en 9-5)

Lite kortfattad sammanställning av mina åsikter.

Nyare og9-5:or är lite sämre ljudisolerade och kanske går någon mer bakdämpare och bussning på än på ng9-3, rost på tanklocket från fabrik på vissa årsmodeller, men det är en sjukt mycket bekvämare bil att åka på långresa med än ng9-3, det går inte att komma ifrån. Superba utrymmen, vilket man inte kan säga om ng9-3.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SaabAnton
12 augusti 2014 · 263 Inlägg

Blev inget köp av den senast nämnda då den kändes inte helt seriöst.

Vi hittade en i Borås idag som vi åkte å kika på, 93 -05 gått endast 10k. Endast en ägare som var ett äldre par vilket bådar gott! Bilen var i kanonskick så vi slog till faktiskt.

Tackar för all hjälp.

Senast redigerat av SaabAnton (12 augusti 2014)

Volvo C30 "T5" (2007)
Volvo S40 (2004)
Saab 900 (1995)
Andromeda Rumpmas
12 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

SaabAnton skrev:
Blev inget köp av den senast nämnda då den kändes inte helt seriöst.

Vi hittade en i Borås idag som vi åkte å kika på, 93 -05 gått endast 10k. Endast en ägare som var ett äldre par vilket bådar gott! Bilen var i kanonskick så vi slog till faktiskt.

Tackar för all hjälp.

Kul, lycka till med bilen! smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang