Saab 9-3 02 Svampig broms~

Klammen
7 augusti 2014 · 12 Inlägg

•  Bilmodell
Saab 9-3 Sport Coupe

• Årsmodell
2002

• Miltal
23k mil

• Modifikationer på bilen 
Inga vad jag vet om

• Hur yttrar sig felet? 
Bromsen är relativt normal medans hela bilen är kall med redan efter 10km kan jag trycka ner bromspedalen i botten. Problemet är ifrån Höger bakok, gissa på att beläggen ligger på. Vänster ok är nytt och gör sitt jobb men på höger sidan blir hela och verkligen hela hjulet varmt. Beläggens ska byttas bak nu men frågan är om oket helt eller om jag ska också köpa ett nytt ok, eller är det bara att lufta båda oken och hoppas på att det var felet? oket ser heller inte frisk ut men på vilken bil gör dom det

Ska felsöka imorn med min far, finns det något att tänka på nu när man har 2 pers?

Ganska newbie på bilar men har lust att lära mig :3

andreas1
7 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Blir hjulet varmt är det troligen dags o renovera oket alt byt.
Inga lägage så bromsvätska försvinner eller något konstigt pysljud i bilen när du bromsar?
Kolla att du kan lossa luftningsnipplarna, har för mig dom är ganska tunna o går av lätt o då får du borra ur den alt byta ok .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Klammen
8 augusti 2014 · 12 Inlägg

Vätska försvinner inte, inget konstigt ljud heller.
att byta ok är väl inte svårt? bara skruva av allt och sätta ditt det nya, och lufta dvs med nya belägg.
Ska kolla på nipplen imorn, ska ändå inte köra bilen ny men snart börja plugget igen ._.

andreas1
8 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Nä det är inget svårt o byta.
Har dock aldrig varit med om att pedalen bottnar om där inte varit en läcka .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Klammen
10 augusti 2014 · 12 Inlägg

bottnar inte direkt, men den går förbi kopplingen när jag trycker den helt ner ._. fast bara när hjulet blir varmt, men ska byta hela oket och beläggen imorn

Klammen
13 augusti 2014 · 12 Inlägg

allt bytt men svampig broms fortfarande, dock så funkar den efter man har luftat vänster baksida. sen efter 10x inbromsningar släpper det, kan det vara läckage eller har jag fortfarande luft någonstans?

hmm

Klammen
13 augusti 2014 · 12 Inlägg

ojj fel del av forumet XD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang