Köpråd: VW Golf 5 R32

Saotomi
11 augusti 2014 · 30 Inlägg

Ska iväg och kolla på en Golf 5 imorgon, tänkte höra lite om någon vet några typiska fel?
Svårt att hitta mycket info på google, men det jag hittar är typ lister, service 1500 mil istället för 3000...

Men det är typ det jag hittar?

-Niklas-
12 augusti 2014 · 96 Inlägg

Kanske lite sent svar om du redan kollat på bilen. Men...
Kolla serviceboken så den inte är longlife-servad. Visst, man behöver inte serva lika ofta och bilen säger till när det börjar bli dags, men det sliter mer på motorn. Speciellt på en R32 som kanske inte körs lugna mil hela tiden.
När jag köpte min bad jag verkstan att ställa om till vanlig 1500 mil/12 mån.
Golf 5:orna hade också problem med att det samlades is innanför främre nederkant av framdörrarna. Så när man öppnade så vek plåten sig. Det fixades på senare årsmodeller och jag har för mig att alla R32:or ska ha klarat sig. Men det kan vara bra att veta.
Många säger att man ska undvika DSG-lådan, den kan krångla på vissa bilar och kostar då en hel del att fixa.
Annars kolla efter det vanliga, rost i skärmkanter osv.
Kolla vwgolf.se och gtiklubben.se om du vill ha mer info. Finns många där som kan mycket mer om dessa bilar.

Saotomi
14 augusti 2014 · 30 Inlägg

Då var det typ det jag lyckades hitta om dom + rost på listerna vid rutorna :p

Det var lite sent eftersom jag redan hade köpt bilen när du skickade meddelandet, haha smile
Ska se till att service görs 1500mil/12 månader, hörde rykten om att det "koksade"(?) snabbt när man körde färre mil, om man åkte längre sträckor varje gång så skulle oljan hålla bättre (dock inget jag har bevis på)...

Ska hämta bilen imorgon, grymt pepp big_smile

-Niklas-
14 augusti 2014 · 96 Inlägg

Grattis till nyköpet då. Du kommer inte bli besviken smile

Saotomi
16 augusti 2014 · 30 Inlägg

Tack!
Hittills är jag inte det minsta besviken, sjukt rolig bil och helt ok förbrukning faktiskt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang