5634
Sök

Volvo 940 GL/SE -93 Vill inte starta ibland

och Dupont
581 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
Bil - Volvo 944 GL/SE-Paket

Årsmodell - 93

Motor - B230FD

Skick - Gått 25xxx mil. Nästan helt original, endast stereo, baslåda å extralysen som tillkommit, dock fanns   
           problemmet innan.

Symton - Startar helt enkelt inte. Bränslepumpen går och under startförsök så startar pumpen igen.

Felsökning - Ingen större än, starta utan problem 4 timmar senare. Inga felkoder.

Övrigt - Inget fel på bilen, motorn går nästan klockrent, har jag börjat hört vin-ljud vid högre varvtal.

Det har endast hänt 1 gång att han vägra starta.
              Flera gånger har det hänt att han inte ens tänder på ca 10 sec, samtidigt som han kan "nypa ihop"     
              under startförsök, motorn stannar nästan helt tvärt, för att fortsätta på fullt "startvarv" direkt efter.

Problemfria startförsök så startar den på ca 1 sec, för att ibland tvär-tända och starta innan startmotorn                 
              ens fått runt motorn ett helt varv.

Kuriosa - Bilen verkar ha ett eget humör mot min far, då den krånglar endast mot han, men ingen annan i
              familjen. Tex, när bränslepumpsreläet var dåligt,
              Slagit ifrån för han flera gånger, mig eller nån annan i familjen - aldrig.

Jag misstänker att någonting i tändväg är på väg att ge sig, men är osäker på vad? Vad i tändsystemet 
             kan orsaka mina symtom? Sen också att motorn "nyper", finns det nån vettig förklaring till
             det?

Ursäkta mitt kladd men är lite trött. Intresse för mitt lilla bekymmer uppskattas. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Påstängd
1 198 Inlägg
och Dupont
581 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
siiimooon skrev:
Min gjorde så när startmotorn skurit. smile

Tycker inte att det låter som startmotorn, men när det gäller el så är allt möjligt. tongue
Det kan förklara varför den nyper ibland. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Sök