Dodge Charger -71 Startproblem

njubee
5 augusti 2014 · 11 Inlägg

Har en Charger -71 som ibland har klickat men alltid gått igång på andra eller tredje försöket, för några dagar sedan är den helt död.
Innan jag börjar riva i den undrar jag om det är någon som har en ide om vad det kan vara?
Är precis som om batterierna är döda men så är inte fallet, nästa blir ju då startmotorn.
Men om den är kass, låter det då inte nånting ifrån motorn? För just nu händer det inte nånting förutom klicket från tändningen.
Tacksam för ideér!

Dotzie
5 augusti 2014 · 485 Inlägg

Du är inne på rätt spår,knacka lite på solenoiden som brukar sitta relativt tillgänglig, de kärvar på gammelbilar och om den stått ett tag typ en vecka så kan det vara så, annars så riv ner startmotorn och prova att köra den med hjälp av exempelvis startkablar, då ser du om solenoiden slår ut och om den sedan snurrar som den ska.


Lycka till smile

My car Brings Me Women
Magnum1965
5 augusti 2014 · 217 Inlägg

Precis som nämnts ovan. Solenoiden är nog mest troliga felet. Har du headers på bilen? De dödar gärna startmotorn med värme.

Annars råkade jag ut för liknande fel i min gröna ungdom. Hade gjort rent och härjat med startmotorn. Fick samma fenomen som du beskriver dvs "precis som om batterierna är döda". Efter att ha kopplat in tre batterier samtidigt insåg jag att, det är nog inte fel på batteriet i alla fall.

Felet? Jo, lite för mycket avfettningmedel i bakre lagret. Gick för trögt helt enkelt. Liten klick fett senare, behövde inte ens byta lager,  gick den runt igen :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
5 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

Nu är ju detta en Chryslerprodukt så börja med startreläet som vanligtvis sitter på torpedväggen. Startmotorerna brukar inte dö en tyst död på Moparbilar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
njubee
5 augusti 2014 · 11 Inlägg

Tack för svar, börjar med relät och jobbar mig neråt!

njubee
5 augusti 2014 · 11 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Precis som nämnts ovan. Solenoiden är nog mest troliga felet. Har du headers på bilen? De dödar gärna startmotorn med värme.

Annars råkade jag ut för liknande fel i min gröna ungdom. Hade gjort rent och härjat med startmotorn. Fick samma fenomen som du beskriver dvs "precis som om batterierna är döda". Efter att ha kopplat in tre batterier samtidigt insåg jag att, det är nog inte fel på batteriet i alla fall.

Felet? Jo, lite för mycket avfettningmedel i bakre lagret. Gick för trögt helt enkelt. Liten klick fett senare, behövde inte ens byta lager,  gick den runt igen :-)

Headers ja, jo det blir lite värme där. Men vad menar du med bakre lagret? Är fortfarande ny med mopar, men håller på och lär mig skruva med dom. Köpte den för ett litet tag sedan och topplockspackningen gick åt helvete det första som skedde, isär med hela skiten och passade på att byta packningar överallt. Gick som en dröm sen, men så kom det här också...

Magnum1965
6 augusti 2014 · 217 Inlägg

Nu ska vi se om jag får ordning på bilden här...

http://www.autoexperten.se/Global/Rad_Tips/Elsystem/Startmotor/startmotor_cutaway_01.jpg Nu är detta inte en chryslerstart, men principen är ju samma.

Nummer 4 var det som ställde till det för mig.

Börja med att kortsluta mellan de båda polerna på starten. Helst på något kontrollerat sätt med kabel eller den mer håriga metoden med skruvmejsel.

Se upp så du inte stöter emot. Ruskigt otrevligt :-).

Det räcker med en halv sekund för att kontrollera om den reagerar eller inte. OBS, ta ur kabel från tändspolen. Vi vill ju inte höra att du körde över dig själv för att motorn startade...

Om det är ok med snurrandet, då kan det vara relät som nämndes ovan (eller nåt annat) om det inte är ok med snurrandet, då bör felet vara i själva startmotorn kan man tycka. Lager, solenoid eller nåt annat "spännande".

Meddela gärna hur det går, man lär sig alltid något nytt

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
6 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

Samma sak vid test av relä, en skruvmejsel mellan de två skruvarna & då ska starten vakna. På dessa bilar har du ju även startspärren på växellänkaget som kan glappa en aning efter bara 40-50 år... Tändningslås är inte heller helt ovanligt!
Faktum är att allt i hela kedjan är lite småkänsligt... På New Yorkern är allt bytt minst en gång, men då har den passerat 50000 mil med råge!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
njubee
20 augusti 2014 · 11 Inlägg

Var startrelät, så denna gång blev det ganska billigt smile Tog bort och testade startmotorn för skoj skull..
Trodde inte att ett relä kunde bli långsamt sämre, känns som att det är en sån del som slutar fungera tvärt.

njubee
20 augusti 2014 · 11 Inlägg

Tack för tips och ideér förresten!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang