Volvo V70 D5 låter som en båt samt felkoder.

MrAndersson3
6 juli 2014 · 29 Inlägg

Hejsan!

Har en volvo v70 d5 -06, den har gått runt 36 000 mil och har nu den senaste tiden börjat låta som en fiskebåt. För någon vecka sedan tändes även "varningslampan" samt koden "Motorsystem service erfordras".

Läste då att det var vanligt att de började sota om man följde service intervallerna volvo rekommenderar så bytte motoroljan samt körde igenom en "sotlösare"
Båtljudet minskade då, det finns fortfarande där i bakgrunden men inte alls lika tydligt som tidigare. Felkoden är dock kvar, har släckt den men efter bara några mil återkommer den.
Bilen känns inte slöare än normalt och går som vanligt, men låter lite som en båt och felkoden är där.

Pratade med en verkstad som sa att det kunde vara spridarna som sotat igen och att jag var tvungen att byta
spridare.
Edit. De sa även att det kunde vara EGR-ventilen som inte stängde ordentligt eller inte funka som den skulle. Tror ni detta kan vara en orsak?

Så min fråga till er nu är: Är detta ett "vanligt fel"isåfall vad? Någon som kanske vet vad det är? Vad kan vara fel och vad behövs återgäldas?
Alla tips och råd mottages mycket tacksamt.

Mvh Andersson.

Senast redigerat av MrAndersson3 (6 juli 2014)

Lill_kiss
7 juli 2014 · 85 Inlägg

Haft exakt samma som du. Jag gjorde så här.. Byte olja och alla filter, luft, bränsle och olje. rengjorde luftburken eftersom det var mycket skit i den! Körde en spridarrengöring och brände ur bilen.. Var ute och bara gasade utafan. Tankade vit diesel också och körde en tank sen försvann felkoden. Vi har några maskiner som fått felkoder på spridarna av shells och statoils diesel så det kan vara en av anledningen speciellt då min bil stod på veckorna då jag har firma bil kan jag tänka mig att det är en av anledningarna. Efter det här blev jag väldigt nogrann på att köra bilen varm varje gång jag är ute och ska jag ta en kortsväng så kör jag en extra vända just för att få motortemp. Sen dess har felkoderna aldrig mer kommit och detta är väl 4 månader sen jag gjorde. Släckte aldrig felkoden själv utan den försvann efter jag gjort detta och sen börjat köra mer med bilen. Hoppas det löser sig lika billigt som för mig och slapp lämna in på volvo.

Kör även på redlines ja vafan den heter som jag slår i varje gång jag tankar som ska förhindra algbildning osv.

Lycka till!

Volvo V70 2.4D "Neos kärra" (2006)
Lill_kiss
7 juli 2014 · 85 Inlägg

Ursäkta för att jag inte skrivit på ren svenska.. Håller på somna stående!

Volvo V70 2.4D "Neos kärra" (2006)
xXSammy
7 juli 2014 · 6 585 Inlägg

Läs ur felkoderna först, skulle det vara EGRen så finns risken att den fastnar..Och då får du bärga bilen.

De/Dem
Lill_kiss
14 augusti 2014 · 85 Inlägg

Hur gick det? Fick du det att sluta? Vad gjorde du?

Volvo V70 2.4D "Neos kärra" (2006)
MrAndersson3
15 augusti 2014 · 29 Inlägg

Lill_kiss skrev:
Hur gick det? Fick du det att sluta? Vad gjorde du?

Bilen är inne på verkstad och har vart i 2 veckor, väntar på deras slutgiltiga dom! Hoppas på de bästa, återkommer när jag fått svar.

Lill_kiss
18 augusti 2014 · 85 Inlägg

ojdå, trist! Lycka till!

Volvo V70 2.4D "Neos kärra" (2006)
MrAndersson3
19 augusti 2014 · 29 Inlägg

Lill_kiss skrev:
ojdå, trist! Lycka till!

EGR bytt, LMM bytt, gissar på brott någonstans i kablaget eller styrboxen.

Haglund_Robin
19 augusti 2014 · 82 Inlägg

Kan ju vara nåt annat fel som gör att det låter, men på D5 runt 06-07 brukar lyftarna i toppen spricka och ibland går vipporna av. För att dom är klent gjorda eller materialfel? brukar ske efter 25tusen mil men kan variera. Ofta är det cyl 4 eller 5. Då uppstår ett ljud som påminner om en gammal båtmotor. Det blir ofta felkoder i samband med detta men inte alltid, inte alltid de går mycket sämre heller. Vi har bytt flera toppar av denna anledning bara det senaste året.

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
MrAndersson3
20 augusti 2014 · 29 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
Kan ju vara nåt annat fel som gör att det låter, men på D5 runt 06-07 brukar lyftarna i toppen spricka och ibland går vipporna av. För att dom är klent gjorda eller materialfel? brukar ske efter 25tusen mil men kan variera. Ofta är det cyl 4 eller 5. Då uppstår ett ljud som påminner om en gammal båtmotor. Det blir ofta felkoder i samband med detta men inte alltid, inte alltid de går mycket sämre heller. Vi har bytt flera toppar av denna anledning bara det senaste året.

Är det bara att byta topp eller går det att endast byta vipporna ifall dom gått av? Tackar så extremt mycket för det! smile

Haglund_Robin
20 augusti 2014 · 82 Inlägg

Går att renovera men vi har alltid bytt till en ny topp, något enstaka fall begagnad(inte att rekommendera). För oss har det blivit ungefär samma pengar att byta som renovera men grejjar man själv eller har kontakter blir det billigare att renovera. Har själv aldrig renoverat någon sådan topp så vet inte om man kan byta vippor löst på dom? Troligen är det en brygga med vipor eller som sitter ihop. Förhoppningsvis har det inte blivit andra skador om det flyger omkring delar därinne.

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
MrAndersson3
20 augusti 2014 · 29 Inlägg

Finns det något enkelt sätt och kolla ifall det skulle vara felet?

Haglund_Robin
20 augusti 2014 · 82 Inlägg

Går ju lyfta ventilkåpan och titta, sitter ju tryckrör till insprutare och sånt ivägen inget avancerat jobb men det tar en stund. Då vet man ju säkert sen

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Dupond och Dupont
20 augusti 2014 · 581 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
Går ju lyfta ventilkåpan och titta, sitter ju tryckrör till insprutare och sånt ivägen inget avancerat jobb men det tar en stund. Då vet man ju säkert sen

Jag vet inte hur det ser ut men kan det gå med en inspektionskamera och se?
Bara en fundering ifall man inte vill skruva isär.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
MrAndersson3
20 augusti 2014 · 29 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
Går ju lyfta ventilkåpan och titta, sitter ju tryckrör till insprutare och sånt ivägen inget avancerat jobb men det tar en stund. Då vet man ju säkert sen

Vad är anledningen till att ni inte monterade beg. toppar? Samt vad ligger ny topp på ungefär?

Haglund_Robin
21 augusti 2014 · 82 Inlägg

Går ju att kolla med kamera om man har tillgång till det.

Anledningen till att vi inte mont beg toppar är ju för att man vet inte när dom går igen, svårt att bedöma skicket. på dem.

Vågar inte gissa vad dem kostar nya dock finns det renoverade enheter för ca 15 000, kan ju vara ett bra alternativ om det är felet.

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
MrAndersson3
21 augusti 2014 · 29 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
Går ju att kolla med kamera om man har tillgång till det.

Anledningen till att vi inte mont beg toppar är ju för att man vet inte när dom går igen, svårt att bedöma skicket. på dem.

Vågar inte gissa vad dem kostar nya dock finns det renoverade enheter för ca 15 000, kan ju vara ett bra alternativ om det är felet.

Hur ska man gå in för och kunna kontrollera vad som är fel? Alltså med kamera. Vart ska man gå in och vart ska man kolla? smile

Glesmark
21 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

MrAndersson3 skrev:

Haglund_Robin skrev:
Går ju att kolla med kamera om man har tillgång till det.

Anledningen till att vi inte mont beg toppar är ju för att man vet inte när dom går igen, svårt att bedöma skicket. på dem.

Vågar inte gissa vad dem kostar nya dock finns det renoverade enheter för ca 15 000, kan ju vara ett bra alternativ om det är felet.

Hur ska man gå in för och kunna kontrollera vad som är fel? Alltså med kamera. Vart ska man gå in och vart ska man kolla? smile

Pilla in kameran i oljelockets anslutning.

Haglund_Robin
22 augusti 2014 · 82 Inlägg

Glesmark skrev:

MrAndersson3 skrev:

Haglund_Robin skrev:
Går ju att kolla med kamera om man har tillgång till det.

Anledningen till att vi inte mont beg toppar är ju för att man vet inte när dom går igen, svårt att bedöma skicket. på dem.

Vågar inte gissa vad dem kostar nya dock finns det renoverade enheter för ca 15 000, kan ju vara ett bra alternativ om det är felet.

Hur ska man gå in för och kunna kontrollera vad som är fel? Alltså med kamera. Vart ska man gå in och vart ska man kolla? smile

Pilla in kameran i oljelockets anslutning.

Precis, in med kameran genom oljelocket. Du får kika runt lite och kolla om du ser något trasigt, men oftast är det uppe i högra hörnet under ventilkåpan det händer sett frammifrån

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang