3771
Sök

Passat V5 -03 Vad surrar i motorn?

1 Inlägg
7 september 2014
Trådstartare
När bilen har stått still (över natt eller så) och jag öppnar dörren startar något som jag uppfattar som en pump, "pumpen" stannar inom några sekunder. Jag har inte satt i nyckeln i tändningen ännu. Sedan hörs et  svagt surrande i från motorn, det låter som att ljudet kommer från någonstans mellan motorn och kupe'n ganska högt upp. Det låter som en fläkt, men jag ser ingen.
Eftersom detta dra ur batteriet (eller så har jag ett kass batteri) så gäller konstant batteriladdning. När jag sätter dit batteriladdaren ökar surret och en gång när jag rättade till en batteriklämma klickade det till i vad som kan varit ett relä och då tystnade ljudet.
Vad är det som låter? kupe'fläkten sitter väl inte i motorrummet. Är det "fläkten" som drar ur batteriet eller är det på grund av dåligt batteri fenomenet uppstår?
Jag provade att lyfta på säkringarna för att kunna identifiera surret den vägen, men ingen säkring verkar vara inblandad.

383 Inlägg
7 september 2014
Det är troligen din elektriska vattenpump som låter, normalt ska bilen gå in i "sleep mode" efter 10min och då ska inte pumpen gå mer. Denna styrs av tempgivaren till kylarvätskan.

Ett tips är att kolla felkoder med en vag-com så du kan kontrollera varje modul enskilt.

Sök