2440
Sök

Volvo 940 går illa när den är varm.

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Har som rubriken säger en Volvo 940 med B230FB. Tänkte se om någon annan också har haft problemet som jag har..


EDIT: Bilen går precis som den ska när den är kall, men när tempen stiger börjar bilen typ gå på 3 cylindrar eller nåt liknande, gasar man dock upp den till över 2000 rpm så går den som den ska smile

Och ja, jag har googlat och sökt på forumet men inte fått fram nåt bra..

Bilen har gått klockrent i ca ett år, men nu har jag fått en felkod.
Koden är: 1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
- Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
- LH 2.4 styrenhet defekt.
- Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

Men hade boxen vart kass så hade inte bilen startat?
Har ni några mer förslag på vad man skulle kunna kolla efter för fel?

Hjälp mottages gärna!!

Mvh Daniel
Senast redigerat av Turbo-Fransson (8 september 2014)

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

108 Inlägg
8 september 2014
#2
Precis samma som på min, trodde att jag hade löst de då ett tändstift var kasst men nu går den exakt likadant igen efter typ 10 mil. Känns som min går på 3 också, så hjälp behövs !


Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
8 september 2014
#3
Byt tempgivaren största sanolikheten att det är den som är kass var så på min andra 760


Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
8 september 2014
#4
Bilen startar om boxen är kass det gjorde min 760 turbo gick som en påse nötter hela tiden då men den startade alltid direkt.


108 Inlägg
8 september 2014
#5
Jag har även problem med att bilen hänger sig själv på gasen, är ej vajern. Och ibland känns de inte som att bilen vet hur mycket jag gasar osv..


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
#6
Får kolla upp detta med tempgivaren, har aldrig bytt en sådan, är den svår att komma åt utan att ta bort toppen?

Min bil går bara illa på tomgången, över 1500 rpm så går den som den ska!

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Lastbilsmekaniker
5 290 Inlägg
8 september 2014
#7
Turbo-Fransson skrev:
Får kolla upp detta med tempgivaren, har aldrig bytt en sådan, är den svår att komma åt utan att ta bort toppen?

Min bil går bara illa på tomgången, över 1500 rpm så går den som den ska!

Min andre 760 gick bra också när man gasade och släpte man så dog den, den är lite bökig kan behöva ta loss insuget sitter under lite längre bak.


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
9 september 2014
Trådstartare
#8
Får kolla den smile
Tack för tipset!

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 september 2014
#9
Du behöver inte ta bort insuget.  Långhylsa och förlängare och en led så går det fint

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök