Volvo 740 GL, dör ibland på låga varv.

Catoxxo
1 oktober 2014 · 324 Inlägg

Tjenare!

Jag var och köpte en bil för en vecka sedan. En Volvo 740 GL 1987. B230F. LH2.2. Manuell.
Det finns ett fel på den, och det är att den dör ibland.
Dagen jag hämtade bilen så dog den 3 gånger. Efter det så slutade den med det, och verkade kryat på sig, tills idag då den dog en gång igen.

Felbeskrivning:
Kör på låga växlar på låga varv, eller stå på tomgång, rätt som det är så dör den. Den stendör, inga hostningar eller misständningar alls. Efter det får man vänta en liten stund innan man kan starta igen.
Kör du på startmotorn direkt efter den har dött så går motorn runt utan att tända, även om du kör på startern i ~20 sek.
Väntar man någon minut så hoppar den igång direkt, och går felfritt igen.

Detta händer så sällan, och den kryar på sig såpass fort igen, så jag har aldrig haft tanken på att springa ut och kolla gnistan eller bränsletryck efter att den stannat.

Föregående ägare trodde att det var en bränslepump som håller på att ge upp, men jag är osäker.

Bränslerelä, bränslepump under bilen, bränslepump i tanken, hallgivare, tändspole, någonting annat?
Var ska man börja leta?

Bilen är alltid mycket lättstartad, förutom direkt efter den har dött då.

Upp med idéer. smile

jaka54
2 oktober 2014 · 5 754 Inlägg

Hej!
Först tankar du fullt!
Sen kollar man om det finns gnista på alla stift?
Sen skulle jag kolla om bakre bränslepumpen verkligen funkar.

Problemet med dessa tvåpumparsbilar är att kabelanslutningen på tanklocket (på tanken under bilen) ofta ärgar sönder och då får inte bakre pumpen ström! Lösningen på detta är att ta bort "plastpluppen" som sitter på tanklocket och löda om sladdarna ner till pumpen...och kolla att bakre pumpen verkligen går.
Den bakre pumpen pumpar bara med 0,1 bar (väldigt lite) och har bara till uppgift att pumpa fram soppa till den främre pumpen som sitter under förarstolen (under golvet naturligtvis).
Men...vid fulltank behöver inte bakre pumpen fungera då det blir självrinning fram till främre pumpen. Det är bara med tanken halvfull eller med mindre soppa i tanken som bakre pumpen behöver jobba. Så har du lite soppa i tanken och bakre pumpen inte funkar så startar inte motorn.

Henkix
2 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

kolla om varvräknarnålen rör sej när du kör på starten efter den dött.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
K-skapet
3 oktober 2014 · 184 Inlägg

Hade väldigt liknande problem med min 945a, bytte sopparelä och har fungerat sedan dess.

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
Walleandersson En såndär Multitasker
3 oktober 2014 · 152 Inlägg

brukar vara soppa relät
jävligt lätt att felsöka wink byt relät !!

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Catoxxo
3 oktober 2014 · 324 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Först tankar du fullt!
Sen kollar man om det finns gnista på alla stift?
Sen skulle jag kolla om bakre bränslepumpen verkligen funkar.
*text*

Bilen var fulltankad när den dog senaste gången.
Gnista på alla stift lär finnas då den går jämnt och fint annars.

Har satt i ett annat bränslerelä nu, får väl se om den fortsätter krångla eller inte. smile Såg dock inga fel på det gamla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang