3153
Sök

Volvo V70 -05 ANTISLADD SERV

Lastbilschaufför
213 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
Tja.

Volvon varnar för antisladd service erfordras, oftast när jag styr vänster.. Ratten står relativt rakt ( en halv cm ifrån)
Läst på att det eventuellt är rattaxelgivaren. PISS DYRT att byta på volvo. Då fick jag även syn på att någon hade åkt in och uppdaterat mjukvaran i bilen hos bilia för att öka den så kallade toleransen på enheten.. Är detta möjligt att göra? eller är det skroten som gäller wink..

Tack för SERIÖSA OCH KUNNIGA svar. lol big_smile

En rostfri bil är en bra bil! :)

4 824 Inlägg
28 september 2014
omöjligt att säga utan att läsa av felkoderna för att se vad den varnar för, för det finns felkoder lagrade iom att du får upp varnings texten i displayen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

914 Inlägg
28 september 2014
Kan hjälpa med uppgradering av mjukvara,men brukar sluta med ett byte av kontaktrullen/rattvinkelgivarn.

1 777 Inlägg
28 september 2014
Byt den istället.  Men läs av koder först. På sena 05: or behöver man inte ladda ner ny mjukvara heller vid byte o då kan man byta själv om man e lite händig. Kostar ca 1700 på Volvo.  Och ca 4 lax om du lämnar in för byte.

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
28 september 2014
Går att byta själv oftast. Gjorde det på min 2002 med dstc  kasta i en ny givare men den kostar nog närmare 3k för en ny  går ej att köpa på skroten oftast...

Kör fort så hinner inget hända...

3 860 Inlägg
28 september 2014
Bara för att vara säker.... det är inte så att du gjort något med bilen nyss, typ sänkt den eller varit och rotat bland fjäderben etc?

Som sagt, läs felkoden först.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

14 680 Inlägg
28 september 2014
ts007 skrev:
Byt den istället.  Men läs av koder först. På sena 05: or behöver man inte ladda ner ny mjukvara heller vid byte o då kan man byta själv om man e lite händig. Kostar ca 1700 på Volvo.  Och ca 4 lax om du lämnar in för byte.

behöver knappt vara händig ens.. det är väldigt enkelt.
tar 15-20minuter att byta.

men värt att nämna är att man kan bli tvingad att göra en kalibering.

försökte göra det med autocomen på min men gick inte hade dock tur då den inte strulade något mer efter jag bytte den

Lastbilschaufför
213 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
Nä jag har inte rotat eller något men får göra en felsökning. Om jag nu byter själv och en kalibrering måste göras, vad skulle en sådan kalibrering kosta?

Tack för svar

14 680 Inlägg
4 oktober 2014
danneda740 skrev:
Nä jag har inte rotat eller något men får göra en felsökning. Om jag nu byter själv och en kalibrering måste göras, vad skulle en sådan kalibrering kosta?

Tack för svar

nog inte svindyrt
fast chansen att du slipper finns där.

som sagt jag trodde jag skulle åka på en kalibrering men jag nollade felkoderna på alla ställen och lampan slockna och har inte lyst efter det åkt drygt 1månad och nästan 400mil sen dess

är ett lätt jobb att göra.  bara du är medveten om att det är en airbag du ska hållas med.
och att du har en del grundkunskaper runt detta.
räcker dock att kolla någon youtube film så fixar du det lätt smile

det bör gå att kalibrera om med en autocom.   
vet att polarn gjorde det med sin gamla mekonomen burk.

jag lyckades inte på min men antagligen för att jag bara tömde cem och inte bromssystemet
för efter jag nolla i bromsystemet så slockna lampan
den lös när jag testade att göra kalibreringen

finns även en uppdatering på volvo att göra som minskar känsligheten då dom har problem med att den verkar vara lite för känslig.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
Growe skrev:
danneda740 skrev:

Tack för svar

nog inte svindyrt
fast chansen att du slipper finns där.

som sagt jag trodde jag skulle åka på en kalibrering men jag nollade felkoderna på alla ställen och lampan slockna och har inte lyst efter det åkt drygt 1månad och nästan 400mil sen dess

är ett lätt jobb att göra.  bara du är medveten om att det är en airbag du ska hållas med.
och att du har en del grundkunskaper runt detta.
räcker dock att kolla någon youtube film så fixar du det lätt smile

det bör gå att kalibrera om med en autocom.   
vet att polarn gjorde det med sin gamla mekonomen burk.

jag lyckades inte på min men antagligen för att jag bara tömde cem och inte bromssystemet
för efter jag nolla i bromsystemet så slockna lampan
den lös när jag testade att göra kalibreringen

finns även en uppdatering på volvo att göra som minskar känsligheten då dom har problem med att den verkar vara lite för känslig.

Ja det var den uppdateringen jag tänkte höra mer om. Kan man göra det på vilken auktoriserad volvohandlare som helst eller är de så kinkiga så att man måste göra en fullservice för att de ska programmera om skiten?

Sök