Köpråd!!! Chevrolet Trans Sport vs Renault Grand Scenic vs Chrysler Grand Voyager

Rofty
3 september 2014 · 12 Inlägg

Hej,
Skall flytta tillbaks till Sverige efter 15 år på Irland och behöver lite hjälp. Behöver en MPV då vi har 3 barn, sitter och kollar på 2001 till 2004 modellerna av Chevrolet Trans Sport vs Renault Grand Scenic vs Chrysler Grand Voyager.

Har ni några synpunkter vilken är det bättre valet. Vi kommer göra en långa resor kanske 1 gång i månaden mellan Västerås eller Stockholm och Malmö.

Behöver en bil som inte kostar för mycket och håller i minst två år tills frun börjar jobba.

Alternativt föreslå någon annan bil som SUV men som har gott om plats för 3 barn.



Mvh,

Peter

Irish Viking!
Saab 9-3 "Vector" (2008)
Chevrolet Uplander LT LZ9 "Vroom-Vroom" (2008)
Chevrolet Suburban LTZ "Suburbarado" (2007)
bronco_z
4 september 2014 · 604 Inlägg

Alla 3 är en katastrof om du vill ha en bra bil faktiskt. Köp en V70 och en takbox istället. Eller vilken tysk/japansk combi som helst.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Rofty
6 september 2014 · 12 Inlägg

Tack för svar, tänkte fan inte på det där med takbox.

Irish Viking!
Chevrolet Suburban LTZ "Suburbarado" (2007)
Chevrolet Uplander LT LZ9 "Vroom-Vroom" (2008)
Saab 9-3 "Vector" (2008)
Slash Saabifierad
7 september 2014 · 2 026 Inlägg

Jag föreslår Chevrolet Transsport. Bra med krut i motorn (3.8an på 190 kusar), drar runt litern, slitstarka, relativt rosttåliga (förutom sparklådorna). Dock är de svårmekade då motorutrymmet är begränsat, har lite elbekymmer (som exempelvis elmotorn till ena skjutdörren brukar krångla och ABS/TCS-sensorn kan indikera problem när det egentligen inte är det) och stolarna är rätt tunga att lyfta ut.
Var beredd på att hålla dig till de små 15-tums originalfälgarna för det finns inte så mycket annat på begagnatmarknaden tongue

Var noga med priset när du köper en, dessa har rasat rejält i värde under de senaste åren och rasar ännu mer så fort det blir större problem.

Senast redigerat av Slash (7 september 2014)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Tumbleweed
7 september 2014 · 1 711 Inlägg

Tja!! Dom tre modellerna är tyvärr nog dom värsta!  Jag gillar Chevrolet trans sporten,  fetgo komfort o bra pulver, MEN... Där e sjukt många fel på dom flesta,  alltifrån motor problem och alla tänkbara El fel,  krånglande automat lådor och även en del rost. Jag hhar suttit i samma dilemma angående tvungen o köpa en större bil och lagt ner massa research på dessa minibussar ;-) Jag kan med glädje skriva att jag har hittat en typ av vagn som slår alla, nämligen Toyota Previa,  01-05 , kika på dom!  Mvh Christian

Presidento Of World
7 september 2014 · 3 332 Inlägg

longshot: Opel Zafira.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rofty
8 september 2014 · 12 Inlägg

Slash skrev:
Jag föreslår Chevrolet Transsport. Bra med krut i motorn (3.8an på 190 kusar), drar runt litern, slitstarka, relativt rosttåliga (förutom sparklådorna). Dock är de svårmekade då motorutrymmet är begränsat, har lite elbekymmer (som exempelvis elmotorn till ena skjutdörren brukar krångla och ABS/TCS-sensorn kan indikera problem när det egentligen inte är det) och stolarna är rätt tunga att lyfta ut.
Var beredd på att hålla dig till de små 15-tums originalfälgarna för det finns inte så mycket annat på begagnatmarknaden tongue

Var noga med priset när du köper en, dessa har rasat rejält i värde under de senaste åren och rasar ännu mer så fort det blir större problem.

Tack för återkopplingen. Jo det lutar åt Transporten min fru tycker om den bättre än Grand Voyen.

Tack igen,


Mvh ,
Peter

Irish Viking!
Chevrolet Uplander LT LZ9 "Vroom-Vroom" (2008)
Chevrolet Suburban LTZ "Suburbarado" (2007)
Saab 9-3 "Vector" (2008)
Rofty
8 september 2014 · 12 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Tja!! Dom tre modellerna är tyvärr nog dom värsta!  Jag gillar Chevrolet trans sporten,  fetgo komfort o bra pulver, MEN... Där e sjukt många fel på dom flesta,  alltifrån motor problem och alla tänkbara El fel,  krånglande automat lådor och även en del rost. Jag hhar suttit i samma dilemma angående tvungen o köpa en större bil och lagt ner massa research på dessa minibussar ;-) Jag kan med glädje skriva att jag har hittat en typ av vagn som slår alla, nämligen Toyota Previa,  01-05 , kika på dom!  Mvh Christian

Jag skall kolla på den. Jag kommer köpa bil i Oktober har en vecka på mig att hitta något sen skall jag tillbaks till Irland.


Tack igen,

Mvh,
Peter

Irish Viking!
Saab 9-3 "Vector" (2008)
Chevrolet Uplander LT LZ9 "Vroom-Vroom" (2008)
Chevrolet Suburban LTZ "Suburbarado" (2007)
xXSammy
8 september 2014 · 6 584 Inlägg

Chevan har lite taskig kvalitet på topplockspackning
Voyagern har slit och släng automatlådor.
Renaulten kan ha alla möjliga fel..men det flesta beror väl på klena kablar och kontakter. smile

Skulle helst försöka köpa en Ford Galaxy/S-max, lite för dyra men blir ju billigare i längden.
2.3an har kamkedja, är Fords egna motor.

De/Dem
AX3L
9 september 2014 · 398 Inlägg

Mitsubishi Grandis? Känns som ett mellanting mellan kombi och buss. Ska ha bra köregenskaper också, om det är något som värdesätts.

http://www.vibilagare.se/nyheter/mitsub … egtest-201

ztereoid Mopar Man
9 september 2014 · 65 Inlägg

Jag har ägt en Grand voyager 2,5 CRD med manuell låda. en riktigt trevlig bil, med bra motor. Drog ca 0,75 i taxikörning. inga problem de första 20.000 milen som jag ägde den, den gick dagligen som taxi tills ca 35.000 mil då växellådan rasade och bilen skrotades.

Kan varmt rekommendera den, men den är rätt ovanlig. Finns några på blocket:

http://www.blocket.se/kronoberg/Chrysle … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … 11&w=3

Senast redigerat av ztereoid (9 september 2014)

----------------------------------
*Bil-älskande, Scaniajobbande Dodge-förare
Evildan
9 september 2014 ·

Då du kikar på Voyager och Trans Sport från dom årgångarna tippar jag på att budgeten ligger runt 20000?

Rofty
7 oktober 2014 · 12 Inlägg

Då är det klart, det blev en 2000 Chrysler Grand Voyager LX (Lyxmodellen) med en 3.8L V6:a och All Wheel Drive som är en av de lite mer ovanliga modellerna. Bilen är tidigare ägd av ett filmbolag i Malmö och har vart med i den svensk/danska TV Serien Bron 2.
Motorn är nyrenoverad, ny växellåda, nya broms skivor samt bromsbelägg gick igenom besiktningen i Juni utan anmärkningar har gått 21500 och jag köpte den för 13000.
Budgeten låg mellan 15 och 20.000.
Då jag skall bo i Nynäshamn trakten så kan det bara vara ett plus med AWD på vintern.

Vill säga tack till er alla som svarat och kommit med förslag och åsikter.

Mvh,
Peter

Irish Viking!
Chevrolet Uplander LT LZ9 "Vroom-Vroom" (2008)
Saab 9-3 "Vector" (2008)
Chevrolet Suburban LTZ "Suburbarado" (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2014 · 26 172 Inlägg

Rofty skrev:
Då är det klart, det blev en 2000 Chrysler Grand Voyager LX (Lyxmodellen) med en 3.8L V6:a och All Wheel Drive som är en av de lite mer ovanliga modellerna. Bilen är tidigare ägd av ett filmbolag i Malmö och har vart med i den svensk/danska TV Serien Bron 2.
Motorn är nyrenoverad, ny växellåda, nya broms skivor samt bromsbelägg gick igenom besiktningen i Juni utan anmärkningar har gått 21500 och jag köpte den för 13000.
Budgeten låg mellan 15 och 20.000.
Då jag skall bo i Nynäshamn trakten så kan det bara vara ett plus med AWD på vintern.

Vill säga tack till er alla som svarat och kommit med förslag och åsikter.

Mvh,
Peter

Är Nynäshamn värre än dom Norrländska skogsvägarna alltså?

Edit: Och förstås, grattis till köpet!

Senast redigerat av Mack (7 oktober 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Evildan
7 oktober 2014 ·

Mack skrev:

Rofty skrev:
Då är det klart, det blev en 2000 Chrysler Grand Voyager LX (Lyxmodellen) med en 3.8L V6:a och All Wheel Drive som är en av de lite mer ovanliga modellerna. Bilen är tidigare ägd av ett filmbolag i Malmö och har vart med i den svensk/danska TV Serien Bron 2.
Motorn är nyrenoverad, ny växellåda, nya broms skivor samt bromsbelägg gick igenom besiktningen i Juni utan anmärkningar har gått 21500 och jag köpte den för 13000.
Budgeten låg mellan 15 och 20.000.
Då jag skall bo i Nynäshamn trakten så kan det bara vara ett plus med AWD på vintern.

Vill säga tack till er alla som svarat och kommit med förslag och åsikter.

Mvh,
Peter

Är Nynäshamn värre än dom Norrländska skogsvägarna alltså?

Edit: Och förstås, grattis till köpet!

Blåser igen ngt grönjävligt när vinden ligger på från havet, gärna i kombination med vindpinad välpolerad isgata.

Grattis till köpet, den bilen såg fin ut på Tv iaf. wink (Vill minnas att en person blev inlåst i en sådan).

Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2014 · 26 172 Inlägg

Evildan skrev:

Mack skrev:

Rofty skrev:
Då är det klart, det blev en 2000 Chrysler Grand Voyager LX (Lyxmodellen) med en 3.8L V6:a och All Wheel Drive som är en av de lite mer ovanliga modellerna. Bilen är tidigare ägd av ett filmbolag i Malmö och har vart med i den svensk/danska TV Serien Bron 2.
Motorn är nyrenoverad, ny växellåda, nya broms skivor samt bromsbelägg gick igenom besiktningen i Juni utan anmärkningar har gått 21500 och jag köpte den för 13000.
Budgeten låg mellan 15 och 20.000.
Då jag skall bo i Nynäshamn trakten så kan det bara vara ett plus med AWD på vintern.

Vill säga tack till er alla som svarat och kommit med förslag och åsikter.

Mvh,
Peter

Är Nynäshamn värre än dom Norrländska skogsvägarna alltså?

Edit: Och förstås, grattis till köpet!

Blåser igen ngt grönjävligt när vinden ligger på från havet, gärna i kombination med vindpinad välpolerad isgata.

Grattis till köpet, den bilen såg fin ut på Tv iaf. wink (Vill minnas att en person blev inlåst i en sådan).

Huvva..att nån vill bo på en dylik plats?

Bara att kontrollera att personen är utsläppt vid det här laget, och längta till nästa tändstiftsbyte..(för det är väl på Voyager dom sitter lite unikt placerade?)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Rofty
7 oktober 2014 · 12 Inlägg

Tack alla .....hahahaha....

Irish Viking!
Chevrolet Uplander LT LZ9 "Vroom-Vroom" (2008)
Saab 9-3 "Vector" (2008)
Chevrolet Suburban LTZ "Suburbarado" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang