2949
Sök

Bmw 523 -97 dåligt med värme.

16 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
hej, nu är det så att min bmw 523 har börjat krångla med värmen.
när tempmätaren står i mitten där den ska göra så kommer där ingen värme för 5 öre. trycker man sedan till gasen när man kör så den varvas till så går tempen ner till ungefär lite efter den blåa markeringen på tempen. och då kommer det bra med värme, sen så varar värmen kanske en 20-30 min sen så stiger tempen upp till mitten och det kommer bara kyla igen. det kan även hända att tempen stiger nästan till de röda. men ett gaspådrag och den är tillbaka på mitten. det är inget som påverkar hur bilen går osv, funkar fint att köra med. jag vet att jag behöver byta en kamaxelgivare om det har någon betydelse.

jag har kollat mängden kylarvätska och den är som den ska va. inget som läcker osv, också känt på slangarna och dom blir varma, den längst ner blir varmare något "segare" än den övre om det kan ha någon betydelse.

jag kan inte så mycket om bilar osv, så är väldigt tacksam för svar nu innan vintern kommer så man slipper köra med kyla i bilen.

mvh.

7 281 Inlägg
8 oktober 2014
Låter nästan som att det inte är världens fart i din vattenpump.

16 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
har fått höra att de kan va vattenpumpen, termostaten eller luft i systemet men är det mest troligt att det är vatten pumpen?

när jag köpte den så såg jag att tempen aldrig steg till mitten utan stannade precis efter de blåa, men det kom värme som det skulle osv jag köpte den relativt billigt och tänkte inte mer på de, så en gång höll den på att börja koka, men han se till att den inte kom så långt. sen fick jag hjälp med att lufta systemet. och sen dess har den hållit på så här. om det kan ha någon betydelse till de hela.

Sök