12 oktober 2014
Trådstartare
Tomgången svänger upp och ner i varvtal.
Det är en Citroën zx från -97 som gått 21 tusen mil. Ingen rost och allt annat fungerar, så det skulle ju vara värt att försöka fixa. Det är en bensinmotor insprutning på 1.6 L - väldigt pigg för sin ålder.
Det började med att tomgången ibland sjönk så att motorn stannade, då behövde man bara varva upp till 4000 varv så fortsatte den som vanligt några dagar till det blev dags igen. Och så har den varit hela sommaren,
Men nu för en vecka sedan så fick den för sig att först starta och allt verkar normalt och så kör man till den blir varm. När man stannat och sen ska starta igen - så rusar motorn, den varvar upp till nära 4000 varv. Om man så trycker till lite på gasen så den går över 4000, så sjunker varvtalet till någonstans mellan 1500 och 2000 - det går att köra, men tomgångsvarvtalet är högre och lägre i en pulserande ungefär en gång i sekunden - 1 Hz -
Läste att man kan få sådana problem om det är smutsigt i insugningsspjället - så jag tog bort hela det paketet med gasspjäll och fyra olika givare och rengjorde. (det fanns en hel del avlagringar) - men ingen skillnad..
Kanske det är någon som har erfarenhet av något liknande.
Tankarna går ju till att det är en givare som inte fungerar -
Att varvtalet går upp så högt, tycker jag påminner om när en motor får för mager blandning. Det blir bara högt varvtal - men det finns ingen ork. Kan det hjälpa att hälla i någon rensningsprodukt i tanken, för insprutarna?
Tacksam för all hjälp jag kan få.