Köpråd: BMW 5serie ??

Rquired Allmänt envis
6 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Jaha? Ok vi fortsätter med antagandet att BMW är en komplett skitbil, sälj din skrothög till 323Ci snarast Steifan för att den rostar har du redan noterat och uppenbarligen är du även rädd för att den rasar när som helst!

Så tar vi istället en titt på alternativen till BMW, och precis som du gjort med detta märke så noterar vi varenda litet fel som kan inträffa oavsett hur liten sannolikheten är för att det inträffar och utesluter då märket. Då kan vi bara efter en snabb koll räkna bort de vanligast förekommande märkena:
Volvo, SAAB, Mercedes, Audi, Alfa Romeo, Nissan, Mitsubishi, Toyota, Lexus, Fiat, Lancia, Renault, Peugeot, Citroen, Rover, Jaguar, Cadillac, Chevrolet och många fler.

Alla dessa märken har, hemska tanke, svagheter likt dom flesta produkter som gjorts oavsett kategori.

Eller så inser man att det aldrig byggts en bil som är fullständigt felfri, och så använder man sig istället av en annan metod för att jämföra:
-Vilket märke har minst fel som sannolikt kommer att orsaka ett haveri?
-Hur många produkter har en biltillverkare sålt samt hur många av dessa har drabbats av problem?
-Hur nöjda är dom som använder produkten?
Och liknande frågeställningar, jag tror inte jag behöver skriva ut det i klartext för dig.

Sedan vill jag titta närmre in i det material du länkar till, det är dels några som råkat ut för problemet eller symptom på problemet och dels några sidor som vill sälja delar till en. Lite som att döma ut alla bilar med kamrem för att det inträffat några haverier eller lita på vad ett politiskt parti skriver på sin hemsida.

Men i den fjärde länken står något lite intressant med tanke på hur du målat upp detta som något som kan inträffa när som helst:
"The odds of it falling off may be increased by aggressive driving and so far as to suggest it happens when the chassis of the car is spun around on the pavement (like at the race track)."
Det spekuleras alltså i att bulten kan lossna när motorn utsätts för extrema påfrestningar? Ok, BMW´s oljebultar är nog den enda delen någonsin i någon motor som kan ta skada av aggressiv körning, övervarv, eller att en bil tappar kontrollen och snurrar 180 grader på en bana vilket jag tolkar den senare delen som. Aldrig att en Volvo, Mercedes eller något annat märke riskerar motorskador efter något sådant!

Så till trådskaparen om du trots allt vågar dig på att köpa en skitbil som BMW så kan du alltid kontrollera om varningslampan för uteblivet oljetryck fungerar på din bil, och stänga av motorn om den skulle tändas under körning precis som det rekommenderas i instruktionsboken på vilken bil som helst!

Senast redigerat av Rquired (6 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
saab_sonett Handledare
6 maj 2012 · 1 481 Inlägg

arenwik skrev:

panda666 skrev:
men motorväg ligger min 28a också vid ungefär 0.9-10 vid 100

kan man hålla sig vid sånn förbrukning med 40a också?

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

Senast redigerat av saab_sonett (6 maj 2012)

Jorsten
6 maj 2012 · 376 Inlägg

arenwik skrev:

Peter_5565 skrev:

arenwik skrev:
Motorväg ligger den stabilt på 0.9l/mil i 100km/h


Då har jag Dubbel Vanos och uppgraderad mjukvara.

Min 540 drar lika vid landsvägskörning. 100 eller 120 spelar inte roll, den drar 0.9 i alla fall.

Sen undrar jag om dubbelvanos? Vad har du för motor i din? Själv har jag M62TUB44 och den har bara enkel vanos, altså bara på insugskammarna.

Visste inte ens att 540 fanns med dubbelvanos.

Vet inte exakt vad motorn heter då jag inte är så pass insatt tyvärr!
Man kan se på motorkåpan om det är dubbel eller enkel (eller minns jag fel?)
Har du någon bild på din motor ? samt vilken årsmodell har du ?


Men jag ska inte säga för mycket! Jag kanske inte har dubbel vanos, det är bara vad jag har fått sagt till mig smile
Dubbel Vanos kom väl 99-00 på 540 ?

Har vi någon BMW fanatiker här inne ? tongue

Innan det blev nya motorn i 540 m62TUB44 så var det ingen vanos i 540 Varken i M60 eller M62. Då "TU´n" kom så blev det en Vanosenhet per cylinder. Krasst sett så man kan väl säga att det är ju dubbla men räknas ju självklart som enkelvanos.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
panda666
6 maj 2012 · 4 250 Inlägg

saab_sonett skrev:

arenwik skrev:

panda666 skrev:
men motorväg ligger min 28a också vid ungefär 0.9-10 vid 100

kan man hålla sig vid sånn förbrukning med 40a också?

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

wow precis så där mycket drar min 528a vid samma hastighet. ligger 0.9-1.0 vid 90kmh. med jämn gas.

är det normalt? fan om din 540 drar så lite så skaffar jag fan en sånn nästa gång.

saab_sonett Handledare
6 maj 2012 · 1 481 Inlägg

panda666 skrev:

saab_sonett skrev:

arenwik skrev:

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

wow precis så där mycket drar min 528a vid samma hastighet. ligger 0.9-1.0 vid 90kmh. med jämn gas.

är det normalt? fan om din 540 drar så lite så skaffar jag fan en sånn nästa gång.

Dom manuella går så här snålt. Finns flera på Autopower som har liknande förbrukning på sina 540:s
Blandad körning ca: 1,03l/mil

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 maj 2012 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
Jaha? Ok vi fortsätter med antagandet att BMW är en komplett skitbil, sälj din skrothög till 323Ci snarast Steifan för att den rostar har du redan noterat och uppenbarligen är du även rädd för att den rasar när som helst!

Så tar vi istället en titt på alternativen till BMW, och precis som du gjort med detta märke så noterar vi varenda litet fel som kan inträffa oavsett hur liten sannolikheten är för att det inträffar och utesluter då märket. Då kan vi bara efter en snabb koll räkna bort de vanligast förekommande märkena:
Volvo, SAAB, Mercedes, Audi, Alfa Romeo, Nissan, Mitsubishi, Toyota, Lexus, Fiat, Lancia, Renault, Peugeot, Citroen, Rover, Jaguar, Cadillac, Chevrolet och många fler.

Alla dessa märken har, hemska tanke, svagheter likt dom flesta produkter som gjorts oavsett kategori.

Eller så inser man att det aldrig byggts en bil som är fullständigt felfri, och så använder man sig istället av en annan metod för att jämföra:
-Vilket märke har minst fel som sannolikt kommer att orsaka ett haveri?
-Hur många produkter har en biltillverkare sålt samt hur många av dessa har drabbats av problem?
-Hur nöjda är dom som använder produkten?
Och liknande frågeställningar, jag tror inte jag behöver skriva ut det i klartext för dig.

Sedan vill jag titta närmre in i det material du länkar till, det är dels några som råkat ut för problemet eller symptom på problemet och dels några sidor som vill sälja delar till en. Lite som att döma ut alla bilar med kamrem för att det inträffat några haverier eller lita på vad ett politiskt parti skriver på sin hemsida.

Men i den fjärde länken står något lite intressant med tanke på hur du målat upp detta som något som kan inträffa när som helst:
"The odds of it falling off may be increased by aggressive driving and so far as to suggest it happens when the chassis of the car is spun around on the pavement (like at the race track)."
Det spekuleras alltså i att bulten kan lossna när motorn utsätts för extrema påfrestningar? Ok, BMW´s oljebultar är nog den enda delen någonsin i någon motor som kan ta skada av aggressiv körning, övervarv, eller att en bil tappar kontrollen och snurrar 180 grader på en bana vilket jag tolkar den senare delen som. Aldrig att en Volvo, Mercedes eller något annat märke riskerar motorskador efter något sådant!

Så till trådskaparen om du trots allt vågar dig på att köpa en skitbil som BMW så kan du alltid kontrollera om varningslampan för uteblivet oljetryck fungerar på din bil, och stänga av motorn om den skulle tändas under körning precis som det rekommenderas i instruktionsboken på vilken bil som helst!

Poängen var mest att motorerna inte är så pass skottsäkra som du påstår, bättre att vara påläst än att enbart vara insnöad.

Rquired Allmänt envis
6 maj 2012 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:
Jaha? Ok vi fortsätter med antagandet att BMW är en komplett skitbil, sälj din skrothög till 323Ci snarast Steifan för att den rostar har du redan noterat och uppenbarligen är du även rädd för att den rasar när som helst!

Så tar vi istället en titt på alternativen till BMW, och precis som du gjort med detta märke så noterar vi varenda litet fel som kan inträffa oavsett hur liten sannolikheten är för att det inträffar och utesluter då märket. Då kan vi bara efter en snabb koll räkna bort de vanligast förekommande märkena:
Volvo, SAAB, Mercedes, Audi, Alfa Romeo, Nissan, Mitsubishi, Toyota, Lexus, Fiat, Lancia, Renault, Peugeot, Citroen, Rover, Jaguar, Cadillac, Chevrolet och många fler.

Alla dessa märken har, hemska tanke, svagheter likt dom flesta produkter som gjorts oavsett kategori.

Eller så inser man att det aldrig byggts en bil som är fullständigt felfri, och så använder man sig istället av en annan metod för att jämföra:
-Vilket märke har minst fel som sannolikt kommer att orsaka ett haveri?
-Hur många produkter har en biltillverkare sålt samt hur många av dessa har drabbats av problem?
-Hur nöjda är dom som använder produkten?
Och liknande frågeställningar, jag tror inte jag behöver skriva ut det i klartext för dig.

Sedan vill jag titta närmre in i det material du länkar till, det är dels några som råkat ut för problemet eller symptom på problemet och dels några sidor som vill sälja delar till en. Lite som att döma ut alla bilar med kamrem för att det inträffat några haverier eller lita på vad ett politiskt parti skriver på sin hemsida.

Men i den fjärde länken står något lite intressant med tanke på hur du målat upp detta som något som kan inträffa när som helst:
"The odds of it falling off may be increased by aggressive driving and so far as to suggest it happens when the chassis of the car is spun around on the pavement (like at the race track)."
Det spekuleras alltså i att bulten kan lossna när motorn utsätts för extrema påfrestningar? Ok, BMW´s oljebultar är nog den enda delen någonsin i någon motor som kan ta skada av aggressiv körning, övervarv, eller att en bil tappar kontrollen och snurrar 180 grader på en bana vilket jag tolkar den senare delen som. Aldrig att en Volvo, Mercedes eller något annat märke riskerar motorskador efter något sådant!

Så till trådskaparen om du trots allt vågar dig på att köpa en skitbil som BMW så kan du alltid kontrollera om varningslampan för uteblivet oljetryck fungerar på din bil, och stänga av motorn om den skulle tändas under körning precis som det rekommenderas i instruktionsboken på vilken bil som helst!

Poängen var mest att motorerna inte är så pass skottsäkra som du påstår, bättre att vara påläst än att enbart vara insnöad.

Nej Steifan hade jag varit insnöad och märkesblind hade jag knappast nämnt varken vevhusventilationen eller topplocksbultarna, två fel som är betydligt vanligare än att man förlorar oljetrycket.

Poängen ovan var att man kan inte kan jämföra motorer på en skala mellan "Håller för allt" och "Kan rasa när som", eftersom det inte finns några motorer som håller för allt. Utan man får ta hänsyn till dom motorer som finns tillgängliga och utifrån dem avgöra vilken motor som är känslig och vilken motor som är "skottsäker".

BMW´s motorer, med sina fel och brister, hör trots dessa till de motorer på marknaden som håller mycket väl. Därför anser jag att man med hänsyn till vilka alternativ man har kan påstå att deras motorer är "skottsäkra".

Jag har inte påstått att BMW´s motorer håller för allt, utan endast ovanstående.

Senast redigerat av Rquired (6 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
arenwik
6 maj 2012 ·

saab_sonett skrev:

arenwik skrev:

panda666 skrev:
men motorväg ligger min 28a också vid ungefär 0.9-10 vid 100

kan man hålla sig vid sånn förbrukning med 40a också?

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

Ja dom går billigt smile Fast det där är ju 90km/h på mätaren vilket antagligen är 80-85km/h.

Jag ställer min på 105km/h när jag mäter 100 smile Men helt klart går dom billigt landsväg!

Dom manuella är väl sexväxlade vilket får ner varvet ytterligare ?

Senast redigerat av arenwik (6 maj 2012)

Jorsten
6 maj 2012 · 376 Inlägg

panda666 skrev:

saab_sonett skrev:

arenwik skrev:

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

wow precis så där mycket drar min 528a vid samma hastighet. ligger 0.9-1.0 vid 90kmh. med jämn gas.

är det normalt? fan om din 540 drar så lite så skaffar jag fan en sånn nästa gång.

Ja det är normalt för en frisk 540 E39. Min drar ca 1,2-1,3 blandat och långkörning med hastighet på ca 120 drog den 0,87

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket
saab_sonett Handledare
6 maj 2012 · 1 481 Inlägg

arenwik skrev:

saab_sonett skrev:

arenwik skrev:

What?! Mina 528;or har rullat allt från 0.50(glädjemätare) till 0.6 och 0.7 i 100km/h
Om din drar en liter på farthållare i 100km/h så drar den alldeles för mycket.

Ja lägger jag farthållaren på 100km/H så brukar den stå på ungefär 0.95l/mil.

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

Ja dom går billigt smile Fast det där är ju 90km/h på mätaren vilket antagligen är 80-85km/h.

Jag ställer min på 105km/h när jag mäter 100 smile Men helt klart går dom billigt landsväg!

Dom manuella är väl sexväxlade vilket får ner varvet ytterligare ?

Det är 86 verklig fart (GPS) Ja dom är sexväxlade. Förbrukningen ökar inte nämnvärt upp till 100-110.

arenwik
6 maj 2012 ·

saab_sonett skrev:

arenwik skrev:

saab_sonett skrev:

Visserligen en manuell, den går en aning snålare än en automat. Jämn fart 90km/h. http://www.garaget.org/video/107415

Ja dom går billigt smile Fast det där är ju 90km/h på mätaren vilket antagligen är 80-85km/h.

Jag ställer min på 105km/h när jag mäter 100 smile Men helt klart går dom billigt landsväg!

Dom manuella är väl sexväxlade vilket får ner varvet ytterligare ?

Det är 86 verklig fart (GPS) Ja dom är sexväxlade. Förbrukningen ökar inte nämnvärt upp till 100-110.

Undra varför inte automaten fick bli sexväxlad.

larsaaaaan
18 oktober 2014 · 6 Inlägg

min 540-00 drar 0,9 mä farthållare i 130 smile

den 540in jag har är 5 växlad automat, men när man har driven så finns de en "överväxel" smile så typ 6 växlad är dom smile

Senast redigerat av larsaaaaan (18 oktober 2014)

Skoda felicia pickup 1,9d "tungdragarn" (2001)
BMW 540ia "bimmern" (2000)
Emiiilz
18 oktober 2014 · 908 Inlägg

larsaaaaan skrev:
min 540-00 drar 0,9 mä farthållare i 130 smile

den 540in jag har är 5 växlad automat, men när man har driven så finns de en "överväxel" smile så typ 6 växlad är dom smile

Bættre sent æn aldrig som man brukar sæga.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
larsaaaaan
18 oktober 2014 · 6 Inlägg

hade redan skrivit när ja såg att tråden va as gammal wink

Skoda felicia pickup 1,9d "tungdragarn" (2001)
BMW 540ia "bimmern" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang