6480
Sök

V40 1999 Skrapande ljud i växellåda

1 Inlägg
27 oktober 2014
Trådstartare
:(Köpte en V40 byggd 1999, en Fas1½ som de kallas ibland. Den skulle tydligen ha fel i urtrampningslagret då den skramlade vid tomgång och på samtliga växlar utom 4an och 5an. Detta stämde och jag körde bilen trots detta då som jag förstod det så var det ingen fara när urtrampningslagret låter så.

Misstänker nu starkt att urtrampningslagret är oskyldigt och försöker här nu beskriva vad som hänt/händer så tydligt som möjligt så kanske någon vet vad som kan vara galet.

- Trycker ner kopplingspedalen startar bilen och motorn går väldigt jämnt och fint.
- Släpper jag upp pedalen så kommer ett högt(!) metalliskt skrapljud i friläge samt alla växlar utom 4ans växel.
- Med 4ans växel i och lite gas så går det tyngre för motorn men den gör ett försök att rulla framåt. Inget missljud överhuvudtaget hörs från bilen här.

Pratat med bilbolaget här i Ösd och de hade inte varit med om något liknande så de kunde ej säga vad som var galet.

Vore supertacksam ifall någon kunde ge lite klarhet i vad som de tror kan vara fel.

Sök