Får upp Motorservice Erfodras efter 1500 mil när den nyligen blev servad, Volvo xc70 - 07

lindahll
29 oktober 2014 · 46 Inlägg

Hejsan

Fick igår upp meddelandet "Motorservice Erfordras" när jag drog upp hastigheten och drog om ett par bilar.

Den har nyligen vart inne på service den 6 maj 2014 med kamremsbyte och diverse småfix.
Nu ett halvår senare och 1500-1600 mil så får jag då upp detta meddelandet.

Har ingen kunskap i felsökning eller verktyg/maskiner som gör det.
Någon som har haft något liknande eller ska man bita i det sura äpplet och lämna in den för felsökning?

Är en Volvo XC70 2007 Gått cirka 19500 mil om det har någon betydelse.

Mvh Mattias

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2014 · 10 275 Inlägg

lindahll skrev:
Hejsan

Fick igår upp meddelandet "Motorservice Erfordras" när jag drog upp hastigheten och drog om ett par bilar.

Den har nyligen vart inne på service den 6 maj 2014 med kamremsbyte och diverse småfix.
Nu ett halvår senare och 1500-1600 mil så får jag då upp detta meddelandet.

Har ingen kunskap i felsökning eller verktyg/maskiner som gör det.
Någon som har haft något liknande eller ska man bita i det sura äpplet och lämna in den för felsökning?

Är en Volvo XC70 2007 Gått cirka 19500 mil om det har någon betydelse.

Mvh Mattias

Det bilen försöker säga dig är att det finns felkod(er) lagrade. Det har ingenting med din service att göra.

Eftersom det finns hundratals felkoder att välja på så måste man läsa ut dom aktuella för att få veta vad som orsakat dom.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (29 oktober 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
lindahll
29 oktober 2014 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:
Det bilen försöker säga dig är att det finns felkod(er) lagrade. Det har ingenting med din service att göra.

//Brådhis

Okej så det ändå är ta och felsöka dom antingen på verkstad eller någon annan som kan och sen leta problemet där ifrån? Jag sitter och pendlar 16 mil om dagen ska man låna en annan bil eller fortsätta köra?

Känns inget annorlunda när jag kör just nu smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2014 · 13 729 Inlägg

skulle nog kolla detta omgånde. kan vara istort sätt vad som helst.

misstänker att det är en d5:a du har. 
säkert virvellspjällsaxeln som hoppat loss

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2014 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:
skulle nog kolla detta omgånde. kan vara istort sätt vad som helst.

misstänker att det är en d5:a du har. 
säkert virvellspjällsaxeln som hoppat loss

"Avhoppad" virvelspjällsaxel sätter för all del felkod, men tänder dock inte lampan/meddelandet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2014 · 13 729 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
skulle nog kolla detta omgånde. kan vara istort sätt vad som helst.

misstänker att det är en d5:a du har. 
säkert virvellspjällsaxeln som hoppat loss

"Avhoppad" virvelspjällsaxel sätter för all del felkod, men tänder dock inte lampan/meddelandet.

//Brådhis

inte.. medelande rutan trodde jag den sa till om dock ej motorlampa.

på min tände den lampan när jag hade ett bränsleläckage men ingen motorlampa.

men min är så gammal så har inte sånt där smäck ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mreque89 Oturen själv
29 oktober 2014 · 593 Inlägg

Tja det är ju dax för oljebyte igen, om du vill ha en bra motor länge. 
Bara ett tips.. finns inga oljor som klarar 2-3000mil serviceintervaller.. absolut inte på en diesel..

med den intervallen så slits motorn hårt och ja, efter 25tusen mil kommer det höras och märkas.

Lite offtopic men när du servar den själv och byter olja då det är barnenlekt kan du ju stopp i din nya felsökningsadapter som du enkelt beställer på :
http://www.prylteknik.se/vgate-mini-blu … -p-47.html

Om du har android annars finns annan för iphone.

Sen vet du vad problemet är nu och nästa gång du får ett meddelande och kan enkelt lösa det själv eller vara bered på vad verkstaden kommer säga.

Peace!

Brum
Larschan
29 oktober 2014 · 519 Inlägg

Min V70 så tändes då service-lampan var 1500 mil i alla fall och då var det för oljebyte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2014 · 13 729 Inlägg

Larschan skrev:
Min V70 så tändes då service-lampan var 1500 mil i alla fall och då var det för oljebyte.

samma på min 02:A d5..
fast det har inget med motorservice erfodras.. utan då är det en motorstörning det handlar om.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
lindahll
30 oktober 2014 · 46 Inlägg

Tackar för alla svaren som jag fått och tipsen smile


Brådhis skrev:

Growe skrev:
skulle nog kolla detta omgånde. kan vara istort sätt vad som helst.

misstänker att det är en d5:a du har. 
säkert virvellspjällsaxeln som hoppat loss

"Avhoppad" virvelspjällsaxel sätter för all del felkod, men tänder dock inte lampan/meddelandet.

//Brådhis

Åkte in till Skobes och en kille hjälpte mig att felsöka bilen utan att ta någon betalning (skönt nog) och han såg då att virvelvipeln var sönder så är troligtvis den som ska bytas smile

Dock fick jag tid den 17 nov som tidigaste. Någon som bytt den tidigare och vet om det är lätt att göra, dom prata om att man skulle kalibrera den, och är väl det som är de svåra.

//Lindahl

lindahll
30 oktober 2014 · 46 Inlägg

En fråga om oljor. Det står ju datum på oljorna när dom är gjorda.
Köper man tex https://www.oljemagasinet.se/index.php? … d_checkout 20 liters dunk och använder sig av 6 liter varje gång. Byter var 1500 mil då blir de ungefär 2 gånger per år.

Kan oljan bli dålig om den står så länge? eller är det smart att köpa en 20 liters dunk och ha det på lager? smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2014 · 13 729 Inlägg

lindahll skrev:
Tackar för alla svaren som jag fått och tipsen smile


Brådhis skrev:

Growe skrev:
skulle nog kolla detta omgånde. kan vara istort sätt vad som helst.

misstänker att det är en d5:a du har. 
säkert virvellspjällsaxeln som hoppat loss

"Avhoppad" virvelspjällsaxel sätter för all del felkod, men tänder dock inte lampan/meddelandet.

//Brådhis

Åkte in till Skobes och en kille hjälpte mig att felsöka bilen utan att ta någon betalning (skönt nog) och han såg då att virvelvipeln var sönder så är troligtvis den som ska bytas smile

Dock fick jag tid den 17 nov som tidigaste. Någon som bytt den tidigare och vet om det är lätt att göra, dom prata om att man skulle kalibrera den, och är väl det som är de svåra.

//Lindahl

nu är jag inte hundra men ska finnas en repsats om den bara har hoppat av..  för annars är det väll "endel" jobb med det. mycket vanligt fel när detta kom är dock inte så pass påläst på dieselmotorer men man märker vilka återkommande problem det är.   en olja står sig ett par år utan problem åker du 3000mil på ett år så ska den klara sig utan problem.  funderar själv på att göra likadant.  köper oljan för 50kr/litern så det bör löna sig att köpa lite större istället för att krångla.. ger iof 50kr litern oavsätt mängd.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
lindahll
30 oktober 2014 · 46 Inlägg

Growe skrev:

lindahll skrev:
Tackar för alla svaren som jag fått och tipsen smile


Brådhis skrev:

"Avhoppad" virvelspjällsaxel sätter för all del felkod, men tänder dock inte lampan/meddelandet.

//Brådhis

Åkte in till Skobes och en kille hjälpte mig att felsöka bilen utan att ta någon betalning (skönt nog) och han såg då att virvelvipeln var sönder så är troligtvis den som ska bytas smile

Dock fick jag tid den 17 nov som tidigaste. Någon som bytt den tidigare och vet om det är lätt att göra, dom prata om att man skulle kalibrera den, och är väl det som är de svåra.

//Lindahl

nu är jag inte hundra men ska finnas en repsats om den bara har hoppat av..  för annars är det väll "endel" jobb med det. mycket vanligt fel när detta kom är dock inte så pass påläst på dieselmotorer men man märker vilka återkommande problem det är.   en olja står sig ett par år utan problem åker du 3000mil på ett år så ska den klara sig utan problem.  funderar själv på att göra likadant.  köper oljan för 50kr/litern så det bör löna sig att köpa lite större istället för att krångla.. ger iof 50kr litern oavsätt mängd.

Det var en repstats vi beställde också skulle kosta 630kr för att dom satta dit och och kalibrera så kanske är värt att låta dom göra det.

Vart har du turen och får köpa olja för 50k litern? tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2014 · 13 729 Inlägg

Polarn som har genom sitt jobb  dock ej olja som fungerar för dom med partikelfilter utan bara gamla d5an

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang