2280
Sök

Saab 9-5 hugger till efter byte av slangar och magnetventil

5 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
Hej, jag skulle behöva lite hjälp angående min saab 9-5.

Mitt problem började med att motorlampan gick igång och signalera för magnetventilen, jag bytte mv och slangar till den men sedan gick lampan igång igen och när det blev tryck på motorn hörde man ett irriterande ljud som när man kör på en heldragen linje. Det visade sig att en slang till avlastningsventilen hade lossnat och den behövde dessutom bytas, sagt och gjort nu är den bytt och ljuden är borta, men efter detta så har bilen börjat hugga till som fan när turbon kommer upp på rött.

Vad kan problemet vara? Min första tanke är att det kan vara luft i systemet? Jag vet inte så mycket om motorer så skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Turbon är bytt för ca 2000 mil sedan, tändkassett 1 år sedan, tändstift 3 månader sedan.

/Tobbe

Edit: Jag har testkört den ett par gånger nu, detta sker vid varje körning: Vid första accelerationen då mätaren går upp på rött så hugger det till sedan orkar den inte gå upp på rött något mer, bilen blir liksom lite svagare. Några funderingar?
Senast redigerat av tobbe900 (1 november 2014)

2 174 Inlägg
1 november 2014
lyser motorlampa?

Kolla noggrant alla vakumslangar, sitter på torpedväggen också!

Tändkasett vad är det för någon? Kör ENDAST saab orginal, dom andra kines skiten från skruvat, speedparts, biltema bla bla funkar EJ. Du ska ha en av 3.6 elle 3.7 verision, stiften ska vara NGK bcpr7es11 inget annat.

Tar den tjuvluft någonstans är det kört, att den går upp på rött betyder att den är chippad, vet du vem som gjort det? Kan vara fel mjukvara, kör du 98 oktanig bensin? Den klarar ej leverera på 95.

5 Inlägg
2 november 2014
Trådstartare
Jag har släckt lampan och den har inte gått igång igen.

Tändkassetten är saab original, han som bytten äger själv saab 9-5 så han såg till att det blev rätt. Jag vet inte vem som chippan, köpte bilen för 1 år sedan. Jag har kört med 95 sedan jag köpte bilen har fungerat fintfint ända tills jag bytte magnetventil. Kan ju tillägga att slangen till wastegaten inte satt på ordentligt så den lossna under körning och jag körde lite med den innan jag märktet, kan wastegaten ha tatt skada tro?

5 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Visade sig att det var tändstiften som behövde bytas.

Sök