3095
Sök

Frågor rörande renovering av en SAAB B204R motor, Topp, rengörning, ventiler m.m

2 174 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Tjena! Håller på renoverar en saab 2 liters turbo motor till framtida projekt och har lite frågor jag behöver ha svar på.

Jag byter till en t7 topp istället för t5, Men med t5 kammarna, Frågan lyder, Ska jag använda mina t7 överfall, eller t5 överfallen till t5 kammarna? En del säger ta kammarnas överfall, och andra säger ta toppens överfall...

Mina hydraliska lyftare är rätt skitiga, och pilla isär dom verkar rätt knöligt, Finns det något smidigt sätt rengöra dom? Lägga dom i diesel några dagar sen ta tryckluft kanske? Ultraljudstvätt funkar inget bra på dom enligt andra forum.

Sen var 3 ventiler krökta på nya toppen jag köpte, så ska fixa nya ventiler någon dag, När det är orginal ventiler fast från en annan motor eller nya, då är det väl bara slipa in? Så länge sätet inte är trasigt behöver man inte fräsa in något?

För att kolla om toppen är tät, jag vände den upp och ner utan kammar, fyllde förbränningsrummen med t-röd, bensin m.m Finns det något annat bra sätt?

Tacksam för bra svar.

1 938 Inlägg
5 november 2014
Ta överfall från toppen som du ska använda, dom är borrade tillsammans och passar bäst så.
Smidigaste sättet är att köpa nya liftare, annars får du pilla isär dom för rengöring.
Ventilerna kan du ta från annan likadan topp, slipa in som du själv säger.
Kolla toppen är på det sättet du gjort OK, rinner inget genom så är den tät.

2 174 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Glesmark skrev:
Ta överfall från toppen som du ska använda, dom är borrade tillsammans och passar bäst så.
Smidigaste sättet är att köpa nya liftare, annars får du pilla isär dom för rengöring.
Ventilerna kan du ta från annan likadan topp, slipa in som du själv säger.
Kolla toppen är på det sättet du gjort OK, rinner inget genom så är den tät.

Tack! har verkligen fått för mig att överfallen är inslitna efter kammarna men måste blandat ihop det. tur dom är numrerade för jag har råkat blanda ihop dom.

Thedawe
6 november 2014
Som Glesmark skrev, använd överfallen som hör till toppen, annars blir din kam mycket ledsen.
Kolla så inte styrningen blivit kass där ventilerna har krökt sej.
När du slipar in ventilerna blir det en ring på sätet och ventilen där anläggningsytan är, syns inte ringen runt hela ventilen/sätet så är det inte tätt.

2 174 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Thedawe skrev:
Som Glesmark skrev, använd överfallen som hör till toppen, annars blir din kam mycket ledsen.
Kolla så inte styrningen blivit kass där ventilerna har krökt sej.
När du slipar in ventilerna blir det en ring på sätet och ventilen där anläggningsytan är, syns inte ringen runt hela ventilen/sätet så är det inte tätt.

Stort tack!

Sök