6107
Sök

För hög motortemp på peugeot 406 v6 -00

Scania arbetare
364 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Fick en smärre chock när jag var på väg från matvaruaffären, låg i ungefär 50 km/h. Efter ca 7 min på vägen så börjar den larma för för hög motortemp 110 grader och "stop-lampan" blinkar som ett psyk så jag stannade i princip omedelbart. När jag stannat öppnade jag huven och drog upp oljestickan för att kolla om det finns olja och det fanns det givetvis, kanske inte på maxstrecket utan 1-1½ cm nedanför maxstrecket. Kollade också om det fanns vatten och där var det fullt som det ska vara.

När jag startade bilen igen såg jag att det var oljekylningen som varnat för hög temperatur. Fyllde på olja efter att motorn hade kallnat så att det nådde maxstrecket (en ½ liter gick det i iaf). Startade motorn sen och lät den gå en bra stund tills den gick upp till 90 normala grader. Körde sen hemåt igen motortempen höll då fortfarande 90 grader testade att pressa den lite för att se om den blev för varm igen men den står fortfarande på 90 grader.

Någon som vet vad det kan vara när den gjorde så, eller någon som haft samma problem som jag?

Audiholic!

Sök