6482
Sök

Hög bränsleförbrukning efter bensintillsats. Ford Fiesta 1.3 2005.

6 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Hallå,

Jag har ett problem med min Ford Fiesta sen ett tag tillbaka.
Allt började med att bilen ibland började hacka/rycka en liten stund när man körde på morgonen.
Efter någon vecka övergick det till att istället ibland när man körde så helt plötsligt kunde bilen inte accelerera längre. Om man körde på motorväg till exempel och låg i 100-110 och det hände så tappade motorn kraft och det gick inte att accelerera upp nånting, eller väldigt väldigt segt om det var slät mark. Men om man körde upp bilen på över 4000 varv så accelererade den friskt igen.

Vid det här läget bytte jag lambda sonder på bilen, dels för att dom gamla var lite slitna men dels för att jag hade läst att det kunde vara problemet.
Det var det inte.

Efter några veckor till med slumpade situationer då motorn inte ville accelerera så tänkte jag att det kanske är nåt skit i nå slangar eller nåt.
Så jag köpte bensintillsats och använde det i tre stycken fulla tankningar, och det verkade göra susen för bilen känns bättre, går på lägre varv än tidigare och inga ryckningar, hack eller problem att accelerera längre.

Men då kom mitt nuvarande problem istället, bilen drar väldigt mycket mer bensin efter det.
Har väl tankat full tank en 7-8 gånger sen jag sist hällde i bensintillsats.
Tidigare drog bilen ungefär 0.7l/mil, kunde ta sig runt 650-740km på en full tank.
Nu däremot drar den ungefär 1.2l/mil och kommer knappa 550km på en full tank.

Så min fråga är om någon har några idéer vad det kan vara och isåfall vad man kan göra åt det?

Ber om ursäkt för den långa texten men tänkte skriva utförligt vad som hänt.

Tack på förhand,
Henrik

6 716 Inlägg
5 november 2014
Har du motorcraft tändstift i ?

De/Dem

6 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Har du motorcraft tändstift i ?

Det vet jag faktiskt inte.

6 716 Inlägg
5 november 2014
Hur långt har bilen gått då? Är 6000 mila intervall på tändstiften.

De/Dem

6 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Hur långt har bilen gått då? Är 6000 mila intervall på tändstiften.

Då är det nog dags för det.

6 716 Inlägg
5 november 2014
Köp original motorcraft stift, motorerna är rätt griniga på att ha rätt tändstift.

De/Dem

6 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Uppdatering:
Stiften var bytta för ~6 månader sen och det var inga problem med dom.
Någon annan idé?

6 716 Inlägg
9 november 2014
Har du någon form av start problem med bilen? Tänkte ifall spridarna tog stryk av tillsatsen.

De/Dem

6 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
Nope, inga som helst problem med att starta bilen

6 716 Inlägg
9 november 2014
Vi har tillgång till ett bränsleförbruknings test via Fords diagnostik dator, är om en verkstad skulle utföra det.

Men innan de, läs ut felkoder på bilen för att se om det finns några.

De/Dem

6 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
Jo får ta och kolla upp om det finns nå felkoder

Sök