6500
Sök

Servo fråga volvo s60 01-

Herr
1 722 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
Efter jag bytt båda länkarmarna på lillesyrrans s60 så kränger bilen som fasiken när jag rattar fulla utslag, hjulen tar i plasten i hjulhusen samt att det känns som att när man svänger fullt o kör så slår, och  det känns som man kör över stora stenar... Men frågan lyder, servon känns också trög som fan. När jag är ute o kör vanligt, och ska svänga lite lätt, så går servon inte alls lätt, den är lätt delvis, sen trög, sen lätt igen..

jag får för mej att servon ska väl vara lätt även fall hjulvinklarna är helt åt helvete?
Eller faller allt på att jag måste göra en hjulinställning runtom för att få allt att lira?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

3 860 Inlägg
5 november 2014
Kollat så attinte drivknutarna delat sig?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
spokenratt skrev:

Hur menar du då? för den driver ju, går ju att åka med den.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 november 2014
En hjulinställning är alltid rätt att göra så fort man tafsat på framvagnen. Du har inte pillat på något annat än bara länkarmarna?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 860 Inlägg
6 november 2014
LocKtar skrev:
spokenratt skrev:

Jo, det kan ske om man har lite oflyt. På min förra så drev den men det dunkade i takt liksom, då hade en av knutarna lyckats dela sig....

Men, va kommer de nya länkarmarna ifrån? Vilken modell wkulle länkarmarna passa?
För att hjulinställningen blir så kass att det skrapar i låter fan helt otroligt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
En hjulinställning är alltid rätt att göra så fort man tafsat på framvagnen. Du har inte pillat på något annat än bara länkarmarna?

Jo, alltså, den högra drivaxeln föll isär, sen lyckades jag dra sönder en bult i knuten, så det fick bli en ny drivaxel. Den högra lyckades jag få ur utan att ha isär. Sen har jag bara stuvat i drivaxlarna i lådan, på med ny bult, efter det har den börjat kränga och beteé sej konstigt. Går det att felsöka servon på något sätt?

För som jag undrade tidigare, servon är jättetrög när jag ska svänga, den fungerar till & från typ, hackar fram, samtidigt som däcken kränger o tar i hjulhuset. Ska byta dom båda inre styrlederna först, sen så ska allt vara helt led-väg iaf.

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
spokenratt skrev:
LocKtar skrev:
spokenratt skrev:

Jo, det kan ske om man har lite oflyt. På min förra så drev den men det dunkade i takt liksom, då hade en av knutarna lyckats dela sig....

Men, va kommer de nya länkarmarna ifrån? Vilken modell wkulle länkarmarna passa?
För att hjulinställningen blir så kass att det skrapar i låter fan helt otroligt!

Denna dunkar inget när jag kör rakt fram, eller svänger lite, utan det är när jag åker sakta och ska svänga max, te.x i en rondell.. då kränger det o känns som man åker över stenar. Och servon hackar sej fram, är obefintlig 50% av rattandet, fungerar bara vissa rörelser typ.

* Voff voff *
11 143 Inlägg
6 november 2014
Att däcken tar i skulle kunna bero på att du inte flyttat över styrstoppen till nya länkarmarna. Kör man dessutom utan dessa och vrider fullt så hamnar hjulen i en ganska elak vinkel, vilket också kan bidra till ditt problem.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Topplagringar/fjäderbenslagring? Det har jag faktist inte tänkt på.. det känns som det mycket möjligt skulle kunna vara dom som gör att bilen kränger så där jävligt...

Men det tycker jag inte förklarar varför servon känns förjävlig... den borde väl fungera smidigt även fall dom skulle vara kassa? för nu är det verkligen som servon slutar fungera  eller fungerar ritkigt dåligt.

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
Att däcken tar i skulle kunna bero på att du inte flyttat över styrstoppen till nya länkarmarna. Kör man dessutom utan dessa och vrider fullt så hamnar hjulen i en ganska elak vinkel, vilket också kan bidra till ditt problem.

//Brådhis

Styrstopp?!

Nu kanske jag missat något heelt galet... berätta?! smile

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Gogglade lite, jag känner igen dom, men jag vet inte om jag sett att några ramlat bort när jag demontera dom gamla.. hmm, för det följde inte med några när jag monterade dom nya länkarmarna... men dom gamla borde väl sitta kvar då.. ännu en sak jag måste kika... :>

* Voff voff *
11 143 Inlägg
6 november 2014
LocKtar skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Styrstopp?!

Det sitter en metallplatta med en gummibussning på. Den sitter med två bultar. Kika på gamla och nya länkarmen så ser du direkt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Herr
1 722 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
LocKtar skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Styrstopp?!

Det sitter en metallplatta med en gummibussning på. Den sitter med två bultar. Kika på gamla och nya länkarmen så ser du direkt.

//Brådhis

Ska göra det, hade ingen aning om att det var ett styrstopp, kan mycket , möjligt vara det! Tack ska du ha!

Herr
1 722 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
huggandet i ratten som jag beskrev va, knutkorset i ratten, provade spraya på massa omegaolja nere vid rattstången, dels genom motorutrymmet, sen nere vid pedalerna, då blev den mycket bättre. Men lär få köpa ett nytt kors, för det där va bara en quickfix.

Sök