Nn

dounga
1 oktober 2014 · 73 Inlägg

Nn

Senast redigerat av dounga (31 oktober 2018)

Dannekkk
4 oktober 2014 · 322 Inlägg

dounga skrev:
Halloj.
Försöker bli seriöst klok på detta med vaxning, cleaning och sånt.

Har tvättat bilen ordentligt. Först spola av kallt sedan på med alkalisk och sen kallavfetting, vänta cirka 10 min. Spola av ordentligt. På med schampo och skölj av. Torka med sämskskinn.

Sen har jag fått in den i garaget.

Tanken var då att få bort repor och jox med hjälp av cleaner innan jag skulle få på vaxet.

Nu kommer ni nog säkert gnälla på mig att jag inte har en oscillerande maskin men önskvärt om vi utgår från att jag har en sån där som ser ut som en ratt (och roterar). De som jag fått låna den av hävdar bestämt att den ska vara bra och har sett att denne fått bra resultat.


Så gjorde ett försök med cleaner. På med sånt på en ren trasa. Gnussade in i lacken och de flesta repor försvann (blev ju röd avfärgning på trasan om det har någon betydelse). Lacken såg dock rejält matt ut därefter.

På med en "vanlig" hätta (ej lammull/ullig sådan utan slät) för att polera bort. Det mesta försvann men reporna dök upp igen... Någon hävdade att jag ska använda lamullshätta istället. Finns något i det?

När nu detta är klart så ska vaxet på. Samma där, strycka på med ren trasa och gnussa in och vänta. Sedan kommer osäkerhet i om jag ska använda en slät hätta eller lammull för att polera in / polera bort vaxrester.

Har läst på div. forum, artiklar, m.m. och försökt bli klok men jag blir inte klok. Därför vänder jag mig hit för att få lite klarhet. Oerhört tacksam för hjälp.

en cleaner tar inte repor speciellt bra (i bilvårdsspråk dålig avverkning) och därför får du inte bort reporna.. ett tips är biltemas dubbel maskin , kostar 380 kr typ och gör ett bra jobb för pengen! lamull har man för att ta bort grova repor fort men jag vet inte hur djupa dina repor är? men kör biltemas dubbel maskin och sen köper du en bra rubbing tillsamman med hårda trissor och sen får man använda en finare polish för att få bort reporna som uppstår av rubbingen (inte alls djupa eller svåra att få bort) .. är väldigt svårt att få bort repor för hand eftersom det inte utvecklas någon värme.. men jag måste fråga dig, vad för bil har du samt årsmodell?

mb_pucken
8 november 2014 · 5 087 Inlägg

Prova att lägga på medel direkt på lacken, polera sedan med maskin och sen torka av resterna med en duk smile

Medlet ska vara flytande när det körs med maskin. Annars får man ingen polering smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Crille88
8 november 2014 · 1 353 Inlägg

Nu läste jag lite snabbt igenom tråden och ber om ursäkt för ev upprepning av tips du kanske redan fått...

först och främst så ska du inte arbeta med nåt medel för hand utan med maskinen. roterande maskin ska du använda med försiktighet om du inte är van vid att arbeta med den SPECIELLT med äldre lacker utan klarlack. detta är anledningen till att trasan färgas röd, en klarlackad bil släpper inte färg utan duken/trissan blir endast "mörk/smutsig" från partiklarna som löses upp..

en cleaner är väldigt mild mot lacken så misstänker att reporna du försöker få bort är betydligt hårdare, KAN tillomed va så att dom inte ens går polera bort, inget man kan svara på utan att se i verkligheten.

för repor ska rubbing användas och återigen ska man vara försiktig om man är ovan, absolut inte köra in i plastdetaljer då de missfärgas rejält..

till själva poleringen då, medlet appliceras direkt på trissan och sätt sen maskinen mot lacken och starta, gärna på ett lägre varvtal och sedan öka.
vid både vaxning och polering så ska medlen arbetas in i lacken maskinellt och efteråt torkas eventuella rester bort med microfiber..

det roliga med detta och mest kul att se när någon ovan försöker sig på det är att det används MASSOR med medel, helt i onödan. Vid polering visst, lite överdosering skadar inte eftersom slipeffekten bibehålls under längre tid, men vid vaxning kan man försöka hålla sig till rätt mängd,
vad är då rätt mängd?  tänk såhär, efter du arbetat in ett medel med maskinen och ska torka med microfiber så är allt det som man behöver torka bort ÖVERFLÖDIGT, det medel som faktiskt gjorde verkan på lacken är det du inte kan se eller torka bort big_smile

gällande maskinval och hårdhet på trissor:
roterande (enkel)maskin, hård trissa: mot dom rejäla reporna och poleringen
oscilerande (dubbel)maskin, hård trissa: lätta smårepor, polering
oscilerande (dubbel)maskin, mjuka trissor: (väldigt lätt polish för slutfinnish) vaxning

att vaxa med roterande går, men är betydligt lättare att handera en dubbel för den rycker inte o sliter.
och mjuka/hårda trissor är bara riktmärke att polera med hårda och vaxa med mjuka, det är upp till var och en!

Lycka till big_smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Funkiee Saab älskare!
8 november 2014 · 4 597 Inlägg

Crille, vad är "dörrmattor"? Läste på din/er sida på Liljas, då ni skriver det. Ni menar inte gummimattorna? wink hehe

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Glesmark
8 november 2014 · 1 938 Inlägg

Kallavfettningen är det första du skall spruta på bilen, INNAN du blöter ner din torra bil.
Efter 5-10 minuter sprutar du den alkaliska avfettningen på kallavfettningen och låter det sitta en stund tills du sköljer av alltihop.

Crille88
9 november 2014 · 1 353 Inlägg

Funkiee skrev:
Crille, vad är "dörrmattor"? Läste på din/er sida på Liljas, då ni skriver det. Ni menar inte gummimattorna? wink hehe

försökt förklara detta för dom som skrivit ihop hemsidan, även vår lilla broschyr/prislista innehåller samma text [facepalm] roll

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
9 november 2014 · 1 353 Inlägg

dounga skrev:
Stort tack för utförligt svar Crille. Och alla andra också.

Jag lär reda ut det här med kall och alkalisk avfettning. Det jag har tillgång till här är OKQ8 och typ Hemköp, sen är det ett antal mil till närmsta affär som säljer annat... De hade nån superavfettning och naturavfettning bl.a. Om det var kall eller alkalisk avfettning visste de inte. Kanske bara är skit ändå det där på OK...

Ytterligare en tjatig fråga. Mjuka och hårda trissor. Snackar vi mjuka som i typ lamull? Och hårda som i... ja vad det nu är för material. Sorry för alla novisfrågor..

frågor är till för att ställas big_smile
jag pratar inte om lamull alls, utan "skumplast" som de heter. en vanlig helt enkelt, tvättsvampsliknande material så är du nog med på vad jag menar tongue

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Berryda
15 november 2014 · 219 Inlägg

dounga skrev:
Så pass. De lammull jag fått låna pyr av lamm som en söndertvättad handduk. Är nog bara syntet. Men säg var hittad man sånna hättor? Lär vara nån kedja som finns i mellanstora orter, typ Jula, Biltema eller nått (kanske inte just dem iofs).

Sen återigen, kallavfettning och alkalisk.

Ett tips är att beställa Hd grön eller BBV arti green, Blandas 1:20-1:40 beroende på hur skitig bilen är smile
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t … i-green-5l
Jag använder nästan aldrig kallavfettning men när jag gör det så brukar det vara från Biltema eller OKQ8

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Glesmark
15 november 2014 · 1 938 Inlägg

Finns Solvynol Grön (alkalie) på Mekonomen om ni har det i stan, finns att köpa på 1litare för ca 50lappen.
Spär du 1:40 så kommer den räcka till 41 liter brukslösning, alltså grovt uppskattat 41 biltvättar.
OKQ8 Superavfettning (kallavfettning), den som är typ grön/turkos löser skit riktigt effektivt, men jag har för mig att den gärna vill torka, å andra sidan har du Turtle Prewash (kallavfettning) som jag gillar, den brukar ligga på bra pris hos Jula, typ 59-69 kr flaskan. Lär ju räcka åtminstone 3 tvättar.
Den kan ligga länge och torkar ej.

Försök hålla dig till att spruta kallavfettning som högst till fönsterlisten, INTE ovan. Då rinner det inuti dörren och löser upp ditt rostskydd, inge bra.
Den alkaliska kan du spruta hur mycket du vill, vart du vill.

Lamullsrondeller är bara att välja och vraka, alla sidor har sådanna.
Det nya numera är mikrofiber-trissor, ungefär som lammull och avverkar riktigt bra. Heter "Twisted Wool" och "Nordic Pad" som tillverkar.

Rea just nu på dessa länkar:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=452
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=451

Berryda
15 november 2014 · 219 Inlägg

Glesmark skrev:
Finns Solvynol Grön (alkalie) på Mekonomen om ni har det i stan, finns att köpa på 1litare för ca 50lappen.
Spär du 1:40 så kommer den räcka till 41 liter brukslösning, alltså grovt uppskattat 41 biltvättar.
OKQ8 Superavfettning (kallavfettning), den som är typ grön/turkos löser skit riktigt effektivt, men jag har för mig att den gärna vill torka, å andra sidan har du Turtle Prewash (kallavfettning) som jag gillar, den brukar ligga på bra pris hos Jula, typ 59-69 kr flaskan. Lär ju räcka åtminstone 3 tvättar.
Den kan ligga länge och torkar ej.

Försök hålla dig till att spruta kallavfettning som högst till fönsterlisten, INTE ovan. Då rinner det inuti dörren och löser upp ditt rostskydd, inge bra.
Den alkaliska kan du spruta hur mycket du vill, vart du vill.

Lamullsrondeller är bara att välja och vraka, alla sidor har sådanna.
Det nya numera är mikrofiber-trissor, ungefär som lammull och avverkar riktigt bra. Heter "Twisted Wool" och "Nordic Pad" som tillverkar.

Rea just nu på dessa länkar:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=452
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=451

Personligen så tycker jag inte att kallavfettning behövs ofta då den bara tar bort tjära och asfalt.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Glesmark
15 november 2014 · 1 938 Inlägg

Det är ju upp till var och en, det sliter onödigt på lackskydd och kostar bara onödiga pengar att använda om det inte behövs.
Men det är super att använda på vintern, likväl på sommaren om man tvingas köra förbi ett vägarbete tur och retur dagligen över en längre tid, då ser bilen ut som ett h*****e efteråt, krävs mycket kallavfettning då.
Så det är ju svårt att säga att det inte behövs ofta, eller att det behövs ofta.

Crille88
15 november 2014 · 1 353 Inlägg

dounga skrev:
Så pass. De lammull jag fått låna pyr av lamm som en söndertvättad handduk. Är nog bara syntet. Men säg var hittad man sånna hättor? Lär vara nån kedja som finns i mellanstora orter, typ Jula, Biltema eller nått (kanske inte just dem iofs).

Sen återigen, kallavfettning och alkalisk.

gällande polerhättor/trissor
precis som du skriver finns de överallt, biltema jula mekonomen och såvidare..

gällande kallavfettning - Ska absolut inte missbrukas, den löser som tidigare nämnt upp tjära, asfalt (dom svarta prickarna) och salt.
Så en fin sommardag då bilen är "skitig" så checkar man av runt bilen om de finns nån asfalt annars är den helt onödig att lägga på då den bara sliter på lacken/lackskyddet och om vi även ska tala lite om naturen tongue

alkaliskavfettning är spädd med vatten och/eller andra kemikalier och löser vanlig typ av damm smuts och till stor del flugorna i fronten, samt viss typ av nerfall.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang