Passat dsg177 2014 går varm?

dsg177
12 november 2014 · 38 Inlägg

Hej.

När jag stannar så går ibland kylfläkten för fullt, det knarrar(plåt som ändrar temperatur) och luktar tom lite bränt ibland. Jag har aldrig varit med om att kylfläkten går när man stannar förutom om man kört väldigt långsamt en varm sommardag eller joxat med att backa upp med tungt släp eller liknande. Sist det hände var det under 10 grader ute och jag hade kört 90 på landsväg och sen 40 i ca 5 minuter, utan stopp eller liknande. Sen stannat vid affären. Känns som något fel eller har flera liknande erfarenheter?

fredde85
12 november 2014 · 1 798 Inlägg

Åk till åf så får dem kolla de är ju en typ helt ny bil

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
dsg177
12 november 2014 · 38 Inlägg

Problemet är bara att om dom inte hittar något fel får jag stå för kalaset.

Joakim-S Hobby Fotograf
12 november 2014 · 650 Inlägg

inte när bilen är under garanti ska du inte behöva betala nått?

MG e-HS (2021)
Screampipe
12 november 2014 · 159 Inlägg

Klart kylfläkten kan gå.. inte behöver den gå varm för de?
Vad står motortempen på i bilen?

dsg177
12 november 2014 · 38 Inlägg

Jag får stå för kostnaden om dom inte hittar något fel. Hittar dom något fel går kostnaden på garantin.

Vattentempen är 90 grader, tack vare kylfläkten. Men det känns helt klart onaturligt att kylfläkten skall behöva gå när bilen ekonomikörs och det är mindre än 10 grader ute. Hur ska det då gå när jag drar 1,5 ton på kroken och har full last i bilen och det är 30 grader ute?

mb_pucken
12 november 2014 · 5 088 Inlägg

Kan bero på mycket, av kan göra att fläktarna går. Är det en diesel så kan den även ha bränt ur partickelfiltret vilket gör det riktigt varmt och då kan kylarfläcktarna gå för fullt för att hålla ner tempen både i motorutrymmet och i själva motorn. Dom regenenererar (stavas?) ofta vid landsvägskörning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Joakim-S Hobby Fotograf
12 november 2014 · 650 Inlägg

dsg177 skrev:
Jag får stå för kostnaden om dom inte hittar något fel. Hittar dom något fel går kostnaden på garantin.

Vattentempen är 90 grader, tack vare kylfläkten. Men det känns helt klart onaturligt att kylfläkten skall behöva gå när bilen ekonomikörs och det är mindre än 10 grader ute. Hur ska det då gå när jag drar 1,5 ton på kroken och har full last i bilen och det är 30 grader ute?

Hm konstigt, lämnade in min bil på garantiärende, där dom inte hittade nått fel. Betalade ingenting och fick även lånebil i 5 dagar. fast det va ju inte VW utan Volvo men ändå. Tycker det borde vara liknande på garanti?

MG e-HS (2021)
dsg177
18 november 2014 · 38 Inlägg

Det var som pucken sa, den regenererar. En ny funktion för mig. Alltid lär man sig något.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang