Köpte min bil, en seat cordoba -99, förra sommaren och nu vill jag lära mig mecka lite på den..är nog den största nybörjaren vad gäller fordon, men har genom att läst instruktionsmanualen iaf lyckats kolla olja och sånt

...har även beställt en haynes som kommer snart som kan hjälpa mig. Har en del småfel som jag tänkte ta upp o se om nån rent spontant känner igen dem. tacksam för svar
1. När man trycker in kopplingen är den lite trög och avger ett gnisslande mekaniskt ljud, ungefär som om den tar emot nånstans..vad kan det vara?
2. på låga växlar når man trycker in kopplingen och släpper den avges ibland ett hårt "klonk"...låter inte bra alls..
3. Bytte luftfilter och tycker att effekten har blivit lite strypt, den är inte lika pigg..nån som vet åt vilket håll "flänsarna" på filtret ska vara. uppåt eller neråt?, kan det vara det?
4. Idag så vägrade bilen starta förrän man gav den lite gas, sen dog den om man inte gasade i början...efter ett tags körande kunde den stå på tomgång utan att den dog..tändstift, kablar, batteri, generator/rem eller kan det vara nånting med för lite luft till motorn?
Tror det räcker till och börja med