4649
Sök

En massa saker nu!

5 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Köpte min bil, en seat cordoba -99, förra sommaren och nu vill jag lära mig mecka lite på den..är nog den största nybörjaren vad gäller fordon, men har genom att läst instruktionsmanualen iaf lyckats kolla olja och sånt big_smile...har även beställt en haynes som kommer snart som kan hjälpa mig. Har en del småfel som jag tänkte ta upp o se om nån rent spontant känner igen dem. tacksam för svar

1. När man trycker in kopplingen är den lite trög och avger ett gnisslande mekaniskt ljud, ungefär som om den tar emot nånstans..vad kan det vara? 

2. på låga växlar når man trycker in kopplingen och släpper den avges ibland ett hårt "klonk"...låter inte bra alls..

3. Bytte luftfilter och tycker att effekten har blivit lite strypt, den är inte lika pigg..nån som vet åt vilket håll "flänsarna" på filtret ska vara. uppåt eller neråt?, kan det vara det?

4. Idag så vägrade bilen starta förrän man gav den lite gas, sen dog den om man inte gasade i början...efter ett tags körande kunde den stå på tomgång utan att den dog..tändstift, kablar, batteri, generator/rem eller kan det vara nånting med för lite luft till motorn?

Tror det räcker till och börja med tongue

385 Inlägg
22 maj 2007
Vad jag vet så finns det nog inga bilar där man kan sätta luftfiltret på fel håll, men jag har ju garanterat fel (är också ganska mycket nybörjare). Men av alla mina snart 10 bilar som jag har haft så har det aldrig gått att sätta fel...

Det där med kopplingen ska du nog lämna in så att nån kunnig kan kolla på det så att inte växellådan tar onödigt med stryk, det kan bli dyrt ju.

Sen så hade jag bytt resten av service-grejjerna, om man ändå byter filter så kan man passa på att byta tändkablar, stift osv med. Då eliminerarar man ju dom sakerna, och det behöver ändå bytas ibland.

5 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
evilmaster skrev:
Vad jag vet så finns det nog inga bilar där man kan sätta luftfiltret på fel håll, men jag har ju garanterat fel (är också ganska mycket nybörjare). Men av alla mina snart 10 bilar som jag har haft så har det aldrig gått att sätta fel...

Det där med kopplingen ska du nog lämna in så att nån kunnig kan kolla på det så att inte växellådan tar onödigt med stryk, det kan bli dyrt ju.

Sen så hade jag bytt resten av service-grejjerna, om man ändå byter filter så kan man passa på att byta tändkablar, stift osv med. Då eliminerarar man ju dom sakerna, och det behöver ändå bytas ibland.

OK sjyst, jag tänkte  om jag satte det upp och ner, men det kanske inte spelar någon roll ?

Colaberoende
1 219 Inlägg
22 maj 2007
Tjenare.

Är nog inte mycket till hjälp men det med att kopplingen ger ifrån sig ett ljud kan vara en plastdetalj som kanske behöver ha lite smörj. Min knarrar lite också men ajg har inte orkat titta på den ännu.

"Klonket" som du beskriver har jag också. Ska kolla över lite bussningar i början på sommaren (nästa månad). Kompisen är Mek på VAG så han får bidra med hjälp.

Vad jag har läst på Seatklubben så är detta med Luftfilter till våra bilar och motorer ett litet problem.
Orginal ska faktiskt fungera bäst och prova att byta tillbaka till orginal och testa dig fram.
Luftmassemätaren kan flippa ut och bete sig konstigt. I värsta fall gå sönder och en sådan ligger på 1200:- i utbyte hos din Seathandlare.
Detta kan också bidra till att din bil betedde sig konstigt när du skulle starta den.

En annan viktig sak som kompisen tipsade mig om är en slang till Vevhusventilationen (en kort slang på ovansidan av motorn som ). Min slang blev helt plötsligt platt pg.a oljor och annat som försvagade gummit. Byt den isåfall ifall den inte är rund och fin. Min hade vittrat sönder inuti.

Mvh. Ena

5 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
Ena skrev:
Tjenare.

Är nog inte mycket till hjälp men det med att kopplingen ger ifrån sig ett ljud kan vara en plastdetalj som kanske behöver ha lite smörj. Min knarrar lite också men ajg har inte orkat titta på den ännu.

"Klonket" som du beskriver har jag också. Ska kolla över lite bussningar i början på sommaren (nästa månad). Kompisen är Mek på VAG så han får bidra med hjälp.

Vad jag har läst på Seatklubben så är detta med Luftfilter till våra bilar och motorer ett litet problem.
Orginal ska faktiskt fungera bäst och prova att byta tillbaka till orginal och testa dig fram.
Luftmassemätaren kan flippa ut och bete sig konstigt. I värsta fall gå sönder och en sådan ligger på 1200:- i utbyte hos din Seathandlare.
Detta kan också bidra till att din bil betedde sig konstigt när du skulle starta den.

En annan viktig sak som kompisen tipsade mig om är en slang till Vevhusventilationen (en kort slang på ovansidan av motorn som ). Min slang blev helt plötsligt platt pg.a oljor och annat som försvagade gummit. Byt den isåfall ifall den inte är rund och fin. Min hade vittrat sönder inuti.

Mvh. Ena

Tack för svaren! måste kolla upp det där med luftfiltret, för den beter sig ganska underligt, jag kanske är paranoid, men den känns faktiskt strypt!

Ska få hjälp och byta kamrem imorgon hos en bekant som är Wv mekaniker, han kanske kan ta en titt på det. Slangen ska jag kolla första saken imorgon bitti big_smile

Tack /Mourad

Måste tillägga att när jag valde bil förra året så såg jag din bil när jag slösurfa lite efter bilar, den var så fin så jag köpte en cordoba tongue
Senast redigerat av mourad (22 maj 2007)

Sök