xmignon skrev:
Hej!
Jag vill börja med att påpeka att jag kan absolut inget om bilar, jag vill bara ha eran åsikt på mitt problem, jag har tagit den till en verkstad.
Problemet är att när jag kallstartar bilen så händer följande:
0-20 sekunder efter start: Bilen startar direkt och går jämt. Tomgång runt 1000.
Efter 20 sekunder: Motorn skakar kraftigt, flera centimeter i sidled och om jag försöker köra med bilen för jag oftast motorstopp.
Efter att motorn kommer upp över 70 grader eller ca 4 minuter så går den jämt och fint, inget motorstopp och inget skakande.
Tomgång lägger sig lite över 800. Jag kan mu köra med bilen och felet uppstår inte igen förren bilen har fått stå stå i ett par timmar.
Om jag trampar på gasen under tiden motorn skakar så försvinner det, runt 1200 rpm. Men det kommer tillbaka så fort jag släppder gasen.
Jag har tagit den till Peugeot-center och fått deras diagnos, dock så har jag svårt att tro på dem med tanke på att det försvinner när jag ger gas. Men som sagt, jag kan inget om bilar.
Deras diagnos: En
trasig ventillyftare, problemet uppstår för att lyftaren inte får någon olja och har inget att göra med om den är varm eller kall. Problemet försvinner när lyftaren får olja. De vill ha 16000 föratt byta lyftarna.
Jag har bytt tändstift på den. Inget mer.
Vore tacksam för eran syn på saken.
Tack