2907
Sök

Ventil justering?

84 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
Tjena!
Jag har satt på en 531topp med vx3 kam men får den inte att gå.

så jag kollade ventilspelet när motorn var kall och det såg ut såhär:

cyl 1:
ventil ett närmas kylarn: 0,25
Ventil två: 0,30

cyl 2:
Ventil ett: 0,17
Ventil två: 0,17

Cyl 3:
Ventil ett: 0,25
Ventil två: 0,25

Cyl 4:
Ventil ett: 0,5
Ventil två: 0,3

Så jag plockade bort brickorna och räknade lite på det och monterade sedan tillbaka brickorna på olika plats och nu ser det ut såhär:

Cyl 1:
Ventil ett: 0,3

Cyl 2:

Cyl 3:
Ventil två: 0,3

Cyl 4:

kan dem tre som har 0,25 ställa till det att den inte går som den ska?
Hur reagerar motorn på om inte ventilerna är täta?

Börjar bli riktigt less på att den inte går igång, har slut på ideer vad det kan vara.
Har kollat om allt sitter där det ska flera gånger och vad jag kan se så gör allt det.

Det ända jag kan tänka mig är att ventilerna inte hållet tätt och ställer till det.

Mvh: jonte

736 Inlägg
30 november 2014
Så länge du inte har 0 i ventilspel så hindrar ju inte kamaxeln ventilerna från att stängas. Vad som händer om du har för stort spel är ju att man får oljud från ventilerna.

Men du kan ju ha otäta ventiler utan att har fel ventilspel. Beroende på hur otäta ventilerna är ger det ju allt från ojämn gång till att man inte har komp. Men jag förstår det som att motorn inte startar alls? Har du gjort ett komptest?

84 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
jag tänkte att eftersom det är 0,25mm och det ska vara 03-04 så är ventilerna öppna förlänge och får in för mycket bränsle?
Den startade idag men hade dålig tomgång så den dog efter en kort stund och efter det så har den bara tänt flera gånger men den går aldrig igång och kan stå på tomgången. jag skruvade på tomgångs skruven för och hoppades på att det skulle hjälpa lite men det gjorde det inte.

nej jag har inte gjort komp test.
Vet du vilket tryck man ska ha?
vad kan det vara för fel om kompet är dåligt? Ventilerna som inte är täta? kolvringar som är dåliga?

tänkte införskaffa mig biltemas komptest http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … e-151314/.

vad tror ni om den?
Senast redigerat av Gle740 (30 november 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 november 2014
Gle740 skrev:
jag tänkte att eftersom det är 0,25mm och det ska vara 03-04 så är ventilerna öppna förlänge och får in för mycket bränsle?
Den startade idag men hade dålig tomgång så den dog efter en kort stund och efter det så har den bara tänt flera gånger men den går aldrig igång och kan stå på tomgången. jag skruvade på tomgångs skruven för och hoppades på att det skulle hjälpa lite men det gjorde det inte.

nej jag har inte gjort komp test.
Vet du vilket tryck man ska ha?
vad kan det vara för fel om kompet är dåligt? Ventilerna som inte är täta? kolvringar som är dåliga?

tänkte införskaffa mig biltemas komptest http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … e-151314/.

vad tror ni om den?

Ca 10-12 bar. Viktigast är att det är samma komp i alla cyl

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

84 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
okej.

säg att tre st har samma komp och en har ett annat. vad kan man dra för slut sats då?
Ventilerna som inte håller tätt eller kolvringen som är dålig?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 november 2014
Gle740 skrev:
okej.

säg att tre st har samma komp och en har ett annat. vad kan man dra för slut sats då?

Det är två orsaker det kan bero på. Du slipade inte in ventilerna antar jag? Ventilerna kan ju även kärva i sina styrningar. Jag hade nog tagit av toppen och plockat ur ventilerna och undersökt om kompet avviker

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

736 Inlägg
30 november 2014
Gle740 skrev:
okej.

Kan ju vara skev topp eller spricka i toppen också. Du bytte till en ny topplockspackning?
Allt är ju dock spekulationer innan man gjort ett komptest...

Sök