6223
Sök

Köpråd: Den mest prisvärda famijebilen för en slashas

1 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
Jag har kommit långt här i livet genom att fråga dem som vet bättre så det blir spännande att se om någon svarar i den här tråden.

Jag är olyckligtvis född med nästintill 0 bilintresse. Jag är duktig på mycket annat..eller lite annat...eller i teorin något (oklart vad) men bilar har för mig alltid varit ett sätt att ta  mig från punkt a till b, inget annat. Har ingen som helst känsla eller åsikt vad det gäller stil och är inte så intresserad av att ta mig fram snabbt.

I ungdomen så gillade jag att åka buss men lyckligtvis lyckades jag para mig och fick barn och då är bil ett måste.
Jag köpte en Volkswagen sharan -99 års modell (7sitsig, det blev många barn) som jag egentligen trivs väldigt bra med. Den är kanske inte den mest välvårdade bilen men rent motormässigt så har den i stort sett bara puttrat på.

Nu måste vi pga. pendling byta bil och jag vet ärligt talat inte vad jag ska ha eller vad som är mest prisvärt och vad som är det ärligaste sättet att byta bil på. Jag skriver ärlig eftersom jag inte känner så bekväm med att sälja den beggat eftersom jag inte kan nått om bilar. Jag besiktade den idag och den gick igenom utan problem (bara en vindrutetorkare som inte drog helt till höger) men jag misstänker förstås att det borde vara lite småskavanker. Det jag undrar är:

1: Vad är det mest prisvärt (bilmärke,årsmodell) att lägga sig på om man inte själv kan skruva och om man inte har någon stolthet?
Det jag gillar med Sharonen är som sagt att motorn bara har tickat på. är det typiskt Volkswagen? Ska jag köpa samma märke?

2: Ska jag byta in den hos en bilhandlare eller sälja den beggat? Om senare fallet hur mycket är den värd? Den är ju lite sliten invändigt och bakluckan har slutat fungera. Det enda vi behövt laga lite då och då är den där jäkla handbromsen men det löste jag mer eller mindre *host* med att parkera plant vintertid och lägga in en växel .3

3: Allmänna råd.  Jag måste skaffa mig en säker bil som hunden och 4 pers ryms i. Budgeten är lite oklar, jag har egentligen lite pengar men har nyss börjat på ett nytt jobb så jag är lite orolig för ekonomin. Jag tänkte värdet på bilen + 10 000 har vi "på bilkontot" kan nog ta ytterligare 7-8000 från "renoveringskontot" men sen är frågan om man ska låna på sig? Är det värt i det långa loppet? Jag är som sagt helt nöjd med att puttra fram i en lite skruttigare bil men det är ju reparationer och annat som måste räknas in (byter just så pass däck själv).
Jag kör rätt mycket nu så bensinförbrukningen är såklart något jag borde räkna med.

tacksam för svar

edit: Skriver av besiktningsprotokollet:
vägmätarställning 250790
vw sharan turbo comf 1999 m1
Senast redigerat av bookman (4 december 2014)

10 165 Inlägg
4 december 2014
Okej läst och säger en sak förstår ej varför ni ska byta bil ? pga pendling men du pendlar med denna bil nu ? Om du är nöjd med bilen varför inte ha kvar den ?

Jag blir lite förvirrad faktiskt så vill ha svar på detta innan man börjar spekulera i diverse olika bilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 283 Inlägg
4 december 2014
Ja vad är problemet med din Sharon?

Bilbyte i den prisklassen kan vara lite svårt, man får gärna vara ganska insatt när man köper bil i den prisklassen för det finns mycket skrot att köpa...

Med din budget så hade jag köpt mig en volvo 945a.

+Ganska krocksäker även med dagens mått

+Det finns många fina exemplar som ligger under din budget och du behöver inte åka långt för att hitta ett bra exemplar

+ Sveriges billigaste bil att reparera efter 2/740? Biltema har det mesta och nästan allt är bra. (utom tändstiften)

+Reparationskostnaderna blir aldrig mer än 5-6000 kr. Det dyraste som kan hända är ifall du har en bil med M90 växellåda och den går sönder. Då bör ett byte på en hobbyverkstad gå på 5-6000 kr inklusive lådan. Samma för ett motorbyte. Undantag är ju såklart om du krockar med bilen och den blir ramsne eller liknande men då kan du ändå köpa en ny bil för 10-15000 kr och sälja den andra till skroten eller i delar för några tusen.

+Stor bil med stort bagage, bekväm att åka långt i.

+Billig försäkring eftersom man bara har trafikförsäkring på dessa bilar

+ALLA kan laga en 940 och speciellt alla verkstäder. Stämpel i boken är helt onödig på en sån här bil, använd den billigaste verkstaden du kan hitta och betala gärna svart så blir det ännu billigare.

+Riktiga kofångare, det gör inget om du blir påkörd eller kör på något i lägre hastigheter

+Knappt någon värdeminskning alls

+Begagnade delar som fälgar, däck takräcken eller kanske i ditt fall en hundbur finns hur mycket som helst och väldigt billigt.

+Ganska stor motor så man slipper ligga på 4000 varv på motorvägen

+Dom är bakhjulsdrivna vilket inte bara är roligt dom svänger jävligt bra också, inga problem att fickparkera eller liknande.

+I princip alla 940 har dragkrok vilket är trevligt när man skall dra släp eller hänga på barnen cyklar bakom bilen.

+/- Dom drar runt 0.8-0.9 l/milen men det är i princip den enda utgiften du har på bilen, man använder biltemas billigaste olja mm.

- Om man är ovan vid RWD kan det vara lite farligt att köra dom vintertid då dom inte har någon antispinn/esp men är man inte helt dum i huvet bakom ratten så är det inga problem. Halva sveriges befolkning dog ju inte vintertid när vi körde 2/740...

Det finns gott om andra bilar i den prisklassen som kanske skulle kunna fungera också men vill du inte ta ett lån och ändå ha lite pengar över till reparationer så är detta ett bra alternativ för dig speciellt då du behöver en stor bil för att få plats.

3 151 Inlägg
4 december 2014
Jag antar att bookman vill ha en ny bil för att Sharonen drar lite mycket bensin för pendlingen.

Finns i så fall som jag ser det två olika alternativ.

1. Köp en bil med egna pengar, men som är bränslesnålare.
Ta i så fall hjälp av någon bilkunnig vän, om du inte har någon sådan så läs på ordentligt innan eventuellt bilköp och kolla noggrant allting och känn efter ordentligt, lita på magkänslan och dra dig ur om du känner dig osäker.
Riskerna här är i så fall att du kanske köper grisen i säcken och får en bil som funkar mycket sämre än vad du tänkt dig, det är väldigt svårt att veta i förväg - särskilt om man har ett bristande bilintresse.

2. Gör som du föreslår, ta ett lån och köp en dyrare bil.
Då kan du köpa en modern bil, som är både krocksäker, tyst och skön att köra, går snålt och har billigare skatt än gamla bilar.
Om du kör mer än 3000 mil per år så kan det vara en bra idé att köpa en dieselbil. Köp i så fall en som är utrustad med ett så kallat partikelfilter som ger lägre skatt. Gamla dieselbilar (större modell, typ Audi A6 eller liknande) har en årsskatt på runt 7000 kr medans nya ofta har mindre än hälften så dyr skatt.

Lita ALDRIG på säljaren, kontrollera allt som sägs med kvitton, servicebok, etc. Folk har en tendens att förfina sina berättelser om bilen och gärna dölja det dåliga.

För övrigt så skulle jag aldrig byta in en bil hos en bilhandlare, det är som att slänga ut pengar genom fönstret på väg dit. Sälj bilen privat på t ex Blocket så får du oftast betydligt mer än hos en handlare. Om du tycker det är svårt med prissättningen, sök på likadana bilar på Blocket och ta fram några annonser med lika bilar (som har gått lika långt, är lika slitna, etc), räkna ut ett snittpris och sätt ditt pris utefter det. Vill du bli av med bilen snabbt så kan du sänka priset en aning, men oftast är det en dum idé att vara "billigast på blocket".

Hoppas det här inlägget har hjälpt något. Lycka till!

1 525 Inlägg
4 december 2014
Jag skulle titta på Saab 9-5 av en lite senare årsmodell, 2004 och framåt, då oil-sludge problemet som tidigare bilar kan vara drabbade av är åtgärdat. Säkra, Bekväma och Rymliga. Fruktansvärt prisvärda då det går att hitta väldigt fina bilar till förhållandevis låga priser. En av Sveriges vanligaste bilar så reservdelar är enkla att få tag på, både nya och begagnade. Vissa må hävda att efter konkursen så försvann alla reservdelar över en natt men så är alltså inte fallet, reservdelstillverkningen är fortfarande igång (mig veterligen, rätta mig om jag har fel), jag hade iaf inte några problem att få tag i delar till mina Saabar jag hade för ett tag sedan. ¨
Dock bör nämnas att även äldre 9-5:or vid det här bör ha fått uppgraderad vevhusventilation som minimerar risken för motorproblemen. En långmilare behöver inte nödvändigtvis vara ett dåligt val, då dessa förmodligen har körts längre sträckor åt gången vilket annars kan vara en bidragande till allvarligare motorproblem då motorn inte hinner komma upp ordentligt i temperatur om bilen bara körs kortare stunder åt gången.

Kolla i serviceboken så att bilen är servad ordentligt, undvik bilar som blivit long-life servade, alltså med serviceintervaller på ~3000 mil

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 december 2014
Sharon? Ariel Sharon? Eller Ariel Atom? Samma men lite olika.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 704 Inlägg
5 december 2014
Ford Mondeo 2000-2007

smile

De/Dem

Ingen himmel är så blå som min
2 984 Inlägg
5 december 2014
zemet skrev:
Ja vad är problemet med din Sharon?

Bilbyte i den prisklassen kan vara lite svårt, man får gärna vara ganska insatt när man köper bil i den prisklassen för det finns mycket skrot att köpa...

Med din budget så hade jag köpt mig en volvo 945a.

+Ganska krocksäker även med dagens mått

Fast nä. Med dagens mått mätt är en 945a INTE krocksäker.

Och att byta till en äldre bil som drar lika mycket eller mer, är i samma prisklass och har lika långt kvar att leva (ungefär) verkar dumt. Enda fördelen är större lager av reservdelar på bilskrotarna i landet.

Jag föreslår att TS behåller sin Sharan. Han vet vad som är bra och vad som är mindre bra. Med en ny gammal bil vet man ingenting. Rena lotteriet om den tänker funka eller om den är fullagad av någon oärlig person.

/Mattias

2 855 Inlägg
5 december 2014
Behåll den du har säger jag med..... du vet vad du har, men vet inte vad du får!

En bil i den prisklassen du söker kan va rena skrothögar, men visst, har du tur så kan det även va en bra bil.
Det brukar man få reda på då man redan köpt den.

Så behåll den du har är mitt förslag.

4 248 Inlägg
5 december 2014
Renault Laguna tidigt 2000-tal ?

när det gäller reservdelar så finns det tyska och franska bildelsidor med bra utbud med delar till volvo-priser
till även udda modeller och märken:
http://teiledirekt.de/
www.bildelaronline24.se/
http://www.mister-auto.se/sv/

fördelen med en ca 15 år gammal bil är att det då börjar finnas ett bra utbud av begagnade bildelar
Senast redigerat av spillolja (5 december 2014)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

220 Inlägg
5 december 2014
köp dig en vlkswagen buss med med vr6 motorn i ...sänken den med coilovers och sätt på ett par feta fälgar a la 20" och montera sportsystem...

SNYGG
ROLIG
FÅR PLATS MED BARN FRU OCH HUND
SAMT EN JÄVLA MASSA ÖL O SPRIT FRÅN TYSKLAND:lol:

10 165 Inlägg
5 december 2014
burnin_rubber skrev:
köp dig en vlkswagen buss med med vr6 motorn i ...sänken den med coilovers och sätt på ett par feta fälgar a la 20" och montera sportsystem...

SNYGG
ROLIG
FÅR PLATS MED BARN FRU OCH HUND
SAMT EN JÄVLA MASSA ÖL O SPRIT FRÅN TYSKLAND:lol:

Inte för att vara sådan men du tycker detta tips passar en herre som bara fraktar röv med sin bil ? En herre med massa ungar som ska fraktas överallt och fru ?

Vist låter både snyggt och roligt men känns lite opassande för tråd skaparens krav.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 855 Inlägg
6 december 2014
spillolja skrev:

när det gäller reservdelar så finns det tyska och franska bildelsidor med bra utbud med delar till volvo-priser
www.bildelaronline24.se/

fördelen med en ca 15 år gammal bil är att det då börjar finnas ett bra utbud av begagnade bildelar

Då har trådskaparen definitift både bättre och driftsäkrare bil idag. Renault är inget under av kvalite. (Av egen och bekantas erfarenheter)

Evildan
6 december 2014
uhlin skrev:
spillolja skrev:

www.bildelaronline24.se/

Då har trådskaparen definitift både bättre och driftsäkrare bil idag. Renault är inget under av kvalite. (Av egen och bekantas erfarenheter)

Min erfarenhet utav märkena Renault kontra VW är den helt motsatta även om just den föreslagna Laguna är som någon utryckt det elfelens moderskepp, men det var inte det tråden handlar om.

Jag skulle rekommendera även jag att behålla bilen med det obestämdbara namnet då småfelen inte är av större vikt än att dom är ekonomiskt försvarbara att reparera alternativt stå ut med något år till då det ekonomiska utrymmet förhoppningsvis växt tack vare detta nya arbete och då leta efter något nyare att frakta den slashasiga röven med familj uti.

Sök