Bil "hackar"/misständer (inga spikningar) vid full gas - Volvo 940 Turbo

KaninKanon
14 december 2014 · 92 Inlägg

Hej hej!
Har länge hållt på med min Volvo 940 Ltt, jag har köpt trimchip från KL-racing: Både ekonomichip och vanliga turbochip, då jag har guldbox. Jag ställde upp laddet till 1,05 BAR och bilen gick sedan fint! Sedan lekte jag med öppen dump och det gick ju inge bra med det insprutningssystemet. Så jag tog bort det helt och kör nu med återcirkulerande dump.

Bilen min har däremot börjat misstända vid rejält gaspådrag med 0,6 BAR/ nästan konstant med 1,0 BAR. Har bytt LMM och då släcktes Lambda, men problemet kvarstår. Har bytt fördelarlock, tändstift (NGK, inge snålstift), tändkablar, tändspole och rotor är i nyskick. Tändstiften är ungefär 50% sotiga på hölstret, och lite på själva elektroden. Det kan bero på misständningarna eller för fet bränsleblandning. Jag har förstärkt tryckröret från LMM till turbo rejält så det sugs inte ihop.

Har hört att det kan vara spikningar, det sa KL - racing iaf. Men så mycket som bilen då "spikat" skulle bilen varit i småbitar vid det här laget. Jag tror mer på misständningar då man kan smyga förbi misständningarna om man inte gasar fullt förens man kommit förbi 3500 varv. Jag har gjort ett liknande inlägg tidigare och då troddes det att jag hade för liten LMM och spridare, men det känns tveksamt nu då tändstiften är sotiga.

Har provat att bytt emellan original tändchip, ekonomichip o FTT trimchip utan några som helst resultat.
Har läst på många forum om folk som har haft exakt samma problem som jag, men ingen har kommit till en lösning. För en person hade det tydligen funkat genom att ställa upp till 1,5 BAR, antagligen för att det jämnar ut blandningen. Det är inget jag har provat; jag tänkte kolla efter eventuella felkoder men vänder mig till er.

Vad kan problemet vara? Har testat allt jag hittat på hitills, blivit rekommenderad komp tester, men det är verkligen långsökt.

Fekzen
14 december 2014 · 181 Inlägg

Edit: Såg att det fanns två trådar så denna skulle kunna raderas. //A


Hallå hallå,

Du skulle egentligen behöva provköra med bredbandslambda för att man ska kunna ge några konkreta tips, annars är det egentligen bara chansning. Du kan ligga för fett eller för snålt eller så kan du ha andra problem som relaterar till tändning osv.

Har du bra blandning så kan man börja kika på tändningsrelaterade problem.

En typisk anledning skulle kunna vara att du har luftläckage någonstans mellan LMM och motor eller mellan motor och lambdasond på avgassidan.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (14 december 2014)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
KaninKanon
14 december 2014 · 92 Inlägg

Fekzen skrev:
Edit: Såg att det fanns två trådar

Precis! Försöker få mer hjälp, gör man en ny tråd brukar man snarast få svar, men efter det så brukar det ta tvärstopp. Problemet kvarstår så jag uppdaterade tråden i hopp om hjälp :-)

Funderar på att köpa ny rotor och tändspole för att vara helt säker på den sidan.

Annars har jag inga ideér kvar...

Senast redigerat av KaninKanon (14 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang