5353
Sök

VW Sharan 1,8T 2006 Orolig tomgång/ryckig gång

2 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
God fortsättning på helgerna!
Hoppas tomten varit snäll!

Var en sväng för att göra slut på de sista pengarna på mellandagsrean. När jag anlände shoppingcentrat hade något hänt med frugans Sharan. Tomgången är väldigt ojämn och bilen rycker och dummar sig under acceleration. Men över ca 1700 RPM går den som vanligt igen.
Trodde spontant att något frusit (tempen ute har legat på mellan -7 och -19 den senaste veckan...)så jag ställde in den i garaget och hoppades på det bästa, men icke!

Fick nu möjligheten att testa min allra finaste julklapp: En felkodsläsare! Den visade felet p0171 "för mager blandning", dock har inte "check engine"-lampan lyst. "ECD" och antispinn lampan började lysa under sista kilometern till shoppingcentrat, men slocknade vid nästa uppstart av motorn.

Finns det någon som har erfarenhet av 1,8T med samma problem? Finns det någon svag punkt på dessa motorer som man kan börja kika på?

2 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
Uppdaterar lite och slänger ut en stilla undran:
Kan någon rekommendera/tipsa mig om någon duktig VW-guru i området Gävle till Borlänge som skulle kunna hjälpa mig lite på traven mot en rimlig ersättning?
Om jag har förstått det hela rätt kan VAGCOM ge en mer exakt bild av problemet jämfört med en vanlig, billig felkodsläsare...?

För att ytterligare förtydliga lite angående symtomen på frugans bil:
Det är en 150HK AWC motor med ca 20 000mil.
Jag lyckas inte lyssna mig till, eller se några läckor på slangar och rör. Tomgången svajar väldigt mycket. Vid startögonblicket rusar varvtalet upp till drygt 2k för att sakta sjunka ner till runt 1k, men svajar mellan 800 och 1200.

Sök