2852
Sök

Varför finns det två motorfläktar i min bil?

47 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Jag har en polo 98 1,4 (polo III) med AC jag vet inte varför men jag har två motorfläktar varav den ena aldrig har startats eller gått gång . Vad används den till?
Om ni tänker stt ni har öppnar huven står framför bilen med ansiktet framåt så går alltid den vänstra fläkten när AC:n är igång och när motorn behöver kylas ner.

Men den högra och lite större fläkten vet jag inte varför den används .

Någon som vet?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 december 2013
Borde vara den högra som går men inte helt säker på polo skiljer lite mellan olika,men alla vag motronic motorer har efterkylning och 2-stegs kylning att den inte startar kan bero på att
1. remmen mellan dom är av.
2. givaren från termohuset är trasig eller glapp utan höga temperaturer märker man inte av detta.
3. du uppnår aldrig den tempen som kräver att andra steget går igång...

47 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Borde vara den högra som går men inte helt säker på polo skiljer lite mellan olika,men alla vag motronic motorer har efterkylning och 2-stegs kylning att den inte startar kan bero på att
2. givaren från termohuset är trasig eller glapp utan höga temperaturer märker man inte av detta.

Okej då blir det svårt att ta reda på om den funkar genom att varm köra den. Termostaten krånglade så jag lämnade in den på verkstaden och fan vad jag blev rånad alltså, 3300 spän för att tömma oljan och byta termostaten !?

Bilen funkar nu men den "stora" fläkten går fortfarande inte igång utan det för bara den lilla. Kan man starta fläkten manuellt ? Vill inte skada något på bilen, vet inte vilka kontakter jag ska ta bort.

5 148 Inlägg
10 januari 2014
En fläkt går när du har AC knappen intryckt för att kyla AC-kylaren och den andra startar när motorn blir för varm för att kyla vattnet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
10 januari 2014
MeloveGolf skrev:

Motorerna; AEX,AEE,AHS, AFH,AER,AKV, ALL,ANX,APQ, AHW,AKQ,APE, AFK,ANM,AJV, ALD,ANV,AKP, ANW,AKK diesel eng.: AEF,AGD,AHG, AKU ADX,AEA och AEV har alla elektriska kylfläktar, det finns således ingen "rem" att tala om.

Andra steget har inget med den "andra" fläkten att göra, utan helt enkelt att den fläkten som går till kylningen (man har bara en fläkt om man inte har AC, som mb_pucken påpekar), har "två lägen", eller har "halvfart" och "fullfart" om man så vill.

Just denna årsmodell av polon finns med både 1-steg (bara av eller på alltså) och med 2-steg.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
10 januari 2014
Han kanske tänker på fläkt liknande den som sitter på min gamla passat där motorn sitter på ena fläkten bara och en liten rem som driver den andra från den med motorn.

47 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
MeloveGolf skrev:

Motorerna; AEX,AEE,AHS, AFH,AER,AKV, ALL,ANX,APQ, AHW,AKQ,APE, AFK,ANM,AJV, ALD,ANV,AKP, ANW,AKK diesel eng.: AEF,AGD,AHG, AKU ADX,AEA och AEV har alla elektriska kylfläktar, det finns således ingen "rem" att tala om.

Andra steget har inget med den "andra" fläkten att göra, utan helt enkelt att den fläkten som går till kylningen (man har bara en fläkt om man inte har AC, som mb_pucken påpekar), har "två lägen", eller har "halvfart" och "fullfart" om man så vill.

Just denna årsmodell av polon finns med både 1-steg (bara av eller på alltså) och med 2-steg.

Jo det stämmer men det är fortfarande två fläktar. När jag har AC:n igång så går fläkten igång, men när motorn blir varm så går fläkten åter igång, fast med ett annan styrka. Den andra fläkten rör sig aldrig. Den går liksom aldrig igång.

g-man skrev:
Han kanske tänker på fläkt liknande den som sitter på min gamla passat där motorn sitter på ena fläkten bara och en liten rem som driver den andra från den med motorn.

Nej det finns ingen rem inte på den här.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2015
Det -kan- vara som så, att den andra fläkten är, i brist på bättre uttryck, "extrafläkt" som bara går igång när motorn blir "riktigt varm" (som i; varmare än vad den bör vara)

Om det -är- så, det låter jag dock vara osagt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

47 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Det -kan- vara som så, att den andra fläkten är, i brist på bättre uttryck, "extrafläkt" som bara går igång när motorn blir "riktigt varm" (som i; varmare än vad den bör vara)

Om det -är- så, det låter jag dock vara osagt

Det låter nog troligt att det e så. Min bil har många konstiga fel i sig. Tex när bilen e avstängd så kan kupefläkten o allt gå igång om du råkar komma åt blinkerspaken . I början hände det och jag fattade inte vart jag hade glömt o stänga av. Men ja de e många sånna där i bilen.

Sök