zovix
Maskinbefäl
5 januari 2015
· 1 038 Inlägg
Absolut att det går att pendla med bensinbil. Jag har långpendlat i många år och provat både bensin och diesel.
Jag har provat;
Audi 100 (C4), 2,5tdi (115hk) -94 snittar 0.56 l Diesel landsväg..
Saab 9000 2,0i (130hk) -90 snittar 0,75l bensin
Audi A4 avant1,8Ts (180hk) -98 snittar 0,65l bensin
Audi A4 avant 1,8i (125hk) -96 snittar 0,8l bensin
Audi A6 avant 1,8T (150hk) -02 snittar 0,75l bensin
Saab 9-3 SC 1,9TID (150hk) -06 snittar 0,44l Diesel.
Alla förbrukninssiffror baserat på 4 mil landsväg + 7 mil motorväg. Landsväg = 90km/h motorväg =120-130km/h
Dvs under 3000rpm på högsta växeln på en bensinare och under 2000rpm på en diesel.
Jag åker i snitt bilar inköpta för 30k +/-4-5k och servar/lagar allt själv. Eftersom jag är utbildad inom underhåll så byter jag mycket innan det går sönder och åker problemfritt.
Varje gång jag köper en ny bil för pendling brukar jag byta alla vätskor,,filter, stift remmar och kolla över lager, både löphjul och hjullager. Byter alla bussningar och ser över bromsar. Lägger ca 10000kr i delar, jobbet gör jag själv. Resultatet är en bil under 50kkr som problemfritt rullar 10-12k mil.
Jag lider av sänkarjävulen, så ett väghållningskitt med fyra fjädrar/dämpare brukar hamna på bilen också.
Däck byter jag en gång per år (nya sommardäck ena året och nya vinterdäck på nästa års budget) däcken rullar 2 år.
Med vänlig hälsning, Z
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...