4217
Sök

Kamremsbyte gick mycket fel... PLS Hjälp

6 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Hej idag jag försökte att byta kamremmen på min V70 05 bi-fuel B5244SG Automat.
Men det gick fel.
Jag ska beskriva steg för steg vad jag gjorde och hur.
Jag sätte upp timing märkena med camshaft locket.
Jag sätte upp crankshaft märke med engine block märke.
Jag spände av spännrullen.
Jag tog den gamla kamremmen.
Jag satte den nya kamremmen och spännade tillbaka med den nya spännrullen.
Jag vred motorn clockwise med 30 mm socket och väntade tills camshaft märkena kom rätt med märken på camshaft cover igen.
Men det hände inte, när högra camshaft lined upp med cover, andra camshaft stod 2cm till höger med camshaft cover linje.
jag tog av kamremmen igen, jag vred jag vred...
till slut de alla både camshafts och crankshaft löst deras position utan kamrem.
Nu jag vet inte hur ska jag göra vidare.
Men jag har aldrig startad bilen.
Är det inte kört nu ??? sad  sad  sad

2 853 Inlägg
7 januari 2015
Ehhhh..... vad eg. har du gjort, ärligt talat fattar jag inte mycket av det du skrivit.

Antar du vridit motorn och kammar ett antal varv utan att ha remmen på?????

I såna fall så är väl inte problemet värre än att du får nolla motorn på nytt och sen sätta dit remmen då allt står som det ska igen.

Har du inte försökt att starta den efter "bytet" så är det nog lugnt.

5 198 Inlägg
7 januari 2015
ser ut som googletranslate :-)

6 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Hur menar du? Hur ska man nolla motorn ?
Du har uppfattat rätt, eftersom när jag satte nya kamremmen, märken på kamaxlarna var i ett linje med kåpans märke. Jag vred vevaxeln en gång bara för att bli säker att kamaxel märken fortfarande kommer i linje med kåpans märke men det hände inte.
Sen jag tog kamremmen igen och försökte hämta alla axlar till deras position som ska vara under kamremsbyten.
till slut axlarna blev roterade utan kamremmen.
Motorn var perfekt innan jag började jobba med den, det var ju dags för kamremmen att bytas. men Tyvärr det blev så..
SKULLE VARA MYCKET TACKSAM OM NI HJÄLPER MIG ATT SOLVA PROBLEMET

6 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
här kommer en bild Svarta pilar innan kamrems byten alltså innan jag tog den gamla kamremmen. jag rörde inte axlarna när jag inte hade kamremmen men under vattenpumps byten kanske de har förlorat deras position.
Röda pilen visar att märken på högra kamaxeln har flyttat sig...

http://1drv.ms/1DjKiEY
Senast redigerat av Volvia40 (7 januari 2015)

519 Inlägg
7 januari 2015
Volvia40 skrev:
Hur menar du? Hur ska man nolla motorn ?
Du har uppfattat rätt, eftersom när jag satte nya kamremmen, märken på kamaxlarna var i ett linje med kåpans märke. Jag vred vevaxeln en gång bara för att bli säker att kamaxel märken fortfarande kommer i linje med kåpans märke men det hände inte.
Sen jag tog kamremmen igen och försökte hämta alla axlar till deras position som ska vara under kamremsbyten.
till slut axlarna blev roterade utan kamremmen.
Motorn var perfekt innan jag började jobba med den, det var ju dags för kamremmen att bytas. men Tyvärr det blev så..
SKULLE VARA MYCKET TACKSAM OM NI HJÄLPER MIG ATT SOLVA PROBLEMET

vevaxlen snurrar dubbelt så fort som kamaxlarna.när du satte dit den nya remmen så ska du snurra två varv på veven för att kolla märkningarna igen..

6 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Tack för hjälpen nu funkar allt. jag vred den lite bak och satte kamremmen och vred två gånger... märkena står rätt
Tack så hemskt mycket big_smile  big_smile  big_smile

Gjorde stor service på en gång bytte olja, alla filter, kylvätskan, drivremmen, kamremmen.
Visade upp bilen till Volvon (Bilbolaget) de provkörde och lyssnade hur det låter och sa att allting är perfekt.
Det känns mycket piggare efter att jag har gjort stor service bilen accelererar mycket snabbare än förut.
Tack för alla...
MVH

Sök