3855
Sök

Saab 9-5 V6 hög bränsleförbrukning

29 Inlägg
12 december 2014
Trådstartare
Hej.

Jag har fått ett problem som ni kan se i rubriken.
Jag åkte till skolan idag den 12/12 och jag märker plötsligt att bränsleförbrukningen ligger så där runt 1,6 liter milen ungefär och jag vet inte varför han gjorde inte de dagen innan och den gjorde inte de innan jag lagade en av kablarna till lambdasonden heller för då va en kabel av och då drog den 0,9 ungefär.
Det ska väll tilläggas att när jag och polaren skulle fixa avgasröret så klippte vi av sladdarna till lambdasonden och sen satte ihop de med kabelskor men de funkade jättebra. Sen skulle ja få bort lambdasonden för att löda ihop alla kablar och då körde vi med induktionsvärmare på den och då blev lambdasonden lite rödglödgad så jag vet inte riktigt va den kan va för fel.
Och om ni säger att ja ska byta lambdasond så skulle jag vilja veta om det är så att en sån som passar till Saab 9-5 V6 finns där och skulle va tacksam om ni kunde länka vilken.
Bör säga att det är 4 kablar på den lambdasond som sitter på min bil just nu.
Håller på och utbildar mig till mekaniker just nu så att tillgång till verkstad och verktyg finns.

383 Inlägg
12 december 2014
0.9??? det ska va i nerförsbacke och medvind... När dricker den 1.6? i stadskörning så är det vad den ska dricka enligt boken.

Får du några felkoder?

29 Inlägg
13 december 2014
Trådstartare
Maffia skrev:
0.9??? det ska va i nerförsbacke och medvind... När dricker den 1.6? i stadskörning så är det vad den ska dricka enligt boken.

Får du några felkoder?

Ne i vanliga fall drar den 0,75 till 0,85 beroende på hastighet och hur ja kör och det är blandadkörning stadskörning ligger den på 1,1 1,2 ungefär.

Nej det är inte de jag får.

6 716 Inlägg
13 december 2014
För en 3 liters V6a är det fullt normal förbrukning.

Skulle den dra 2liter milen landsväg i 90 är det mer något fel.

De/Dem

324 Inlägg
13 december 2014
Lambdasonder är känsliga saker som jobbar på en spänning fram o tillbaka mellan 0 och 1 Volt. Detta är ingenting du ska klippa av kablage på, sätta ihop med kabelskor eller löda, och speciellt inte elda upp halva sonden.
Jag gissar på att antingen har dina lödningar spruckit eller så har du kortslutit lambdasonden.

29 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Problemet är fixat de löste sig självt.

29 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Maffia skrev:

Får du några felkoder?

Nej du ligger ja på 90 väg och det är rakt ligger ja på drygt 0,78liter/milen

Sök