4748
Sök

Ford Focus går varm

3 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
Hej jag är ny här på forumet så jag antar att jag kommer att göra en del missar. 
Men har fått många bra tips här så nu vänder jag mig till er. Jag har en Ford Focus -00 den blir varm när den blir belastad om jag kör alltså. Står den på tomgång så kan den gå länge, jag har haft den stående på tomgång någon timme utan att den gått över normaltemp. Jag misstänker toppackningen men det blir inga bubblor i vattnet och ingen vatten i oljan, ingen vitrök där bak. Jag har bytt temp-givare, temostat haft loss vattenpumpen den såg ok ut. Det konstiga är! tycker jag, när jag kör bilen efter en stund efter att den blivit normalvarm går temp mätaren upp till det röda, släpper jag då på gasen faller mätaren efter några sekunder ner till normaltemp igen. det går att köra så en stund men jag måste vara väldigt försiktig efter en stund måste jag stanna bilen men då kokar den inte den kan stå och gå på tomgång en stund sen stänger jag av och den får kallna. Då går det bra att åka nån mil igen innan det börjar om.
Jag är inge vidare på att skriva som ni ser!  Det är förmodligen någon bokstavskombination som spökar.
Hoppas någon kan komma med nåt förslag innan jag provar med packningen. Det är en massa jobb i kylan som jag skulle vilja slippa
Tack på förhand!
Lars

Forummoderator
18 329 Inlägg
21 oktober 2013
LaRo63 skrev:
Hej jag är ny här på forumet så jag antar att jag kommer att göra en del missar. 
Men har fått många bra tips här så nu vänder jag mig till er. Jag har en Ford Focus -00 den blir varm när den blir belastad om jag kör alltså. Står den på tomgång så kan den gå länge, jag har haft den stående på tomgång någon timme utan att den gått över normaltemp. Jag misstänker toppackningen men det blir inga bubblor i vattnet och ingen vatten i oljan, ingen vitrök där bak. Jag har bytt temp-givare, temostat haft loss vattenpumpen den såg ok ut. Det konstiga är! tycker jag, när jag kör bilen efter en stund efter att den blivit normalvarm går temp mätaren upp till det röda, släpper jag då på gasen faller mätaren efter några sekunder ner till normaltemp igen. det går att köra så en stund men jag måste vara väldigt försiktig efter en stund måste jag stanna bilen men då kokar den inte den kan stå och gå på tomgång en stund sen stänger jag av och den får kallna. Då går det bra att åka nån mil igen innan det börjar om.
Jag är inge vidare på att skriva som ni ser!  Det är förmodligen någon bokstavskombination som spökar.
Hoppas någon kan komma med nåt förslag innan jag provar med packningen. Det är en massa jobb i kylan som jag skulle vilja slippa
Tack på förhand!
Lars

Välkommen!

Börja med att lufta systemet grundligt. Kokar den lättare om du har värme avstängd än om du kör full värme och full fläkt? Är värmen i bilen bra? Det borde den vara i synnerhet nära kokning...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
hej och Tack för att du svarade!
Jag har luftat systemet efter konstens alla regler. Cirkulationen i motorn verkar dålig, det tar väldigt lång tid innan termostaten öppnar, Jag har sköljt igenom motor och kylare med vattenslang. Värmen kommer ganska fort i bilen och är väldigt bra och det verkar inte som det har någon större betydelse om den är på eller av. Fläkten har jag dock inte prövat att stänga av helt. kan det finnas någon mer termostat?eller finns det någon typ av luftningsställe som jag har missat?

och Dupont
581 Inlägg
21 oktober 2013
Går tempmätaren ner från rött på några sekunder? Det borde den väl inte göra, motorn håller väl sig varm väldigt länge? Så snabbt tycker jag att temperaturen inte ska sjunka. Eller har jag fel?

Du har alltså stannat bilen och känt själv att motorn är på tok för varm, så att det inte är fel på mätaren.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

3 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
Hej Den första gången vi märkte att den blev varm tändes motorlampan jag fick fram  fellkoden "P1299 Cylinder Head Overtemperature Protection Active"Det blev när flickvännen gjorde en omkörning så  jag antar att den blev för varm. jaa nog kan det väl vara mätaren men då borde väl inte motorlampan tändas eller? Att den går ner igen så snabbt är märkligt och upp igen, så fort man belastar motorn och den går väldigt snabbt upp och sedan faller den till normaltemp när jag släpper gasen. Mycket märkligt! aldrig varit med om liknande.
Tack för att du bollar problemet med mig. jag vill ju inte riva toppen om det inte är den som är problemet.

1 Inlägg
9 januari 2015
Hej. Har råkat ut för ett liknande (samma?) problem på min Focus FF 02. Håller jag motorn på ca 3200 varv på fyran (ca 100 km/h) så håller sig tempvisaren i mitten av skalan, som den ska. Men så fort det börjar luta uppför börjar tempen gå upp, som mest på rött. Samma om jag kör på femman. Släpper jag gasen sjunker temperaturen igen. Vattenpump och termostat bytt i somras, så nästan nytt. Verkstan säger att cirkulationen är dålig, antingen i kylaren eller i blocket. Det första kan åtgärdas (3500 kr på verkstan...., dryg tusenlapp med beg kylare och egen montering) men det andra blir det ju betydligt knepigare med.

Hur gick det för dig LaRo63, och är det någon annan med liknande erfarenhet som lyckats lösa problemet?

6 692 Inlägg
9 januari 2015
Om de inte går att spola blocket eller kylpaket i bilen så har det tyvärr hjälpt med att ta bort termostaten helt.

De/Dem

Ford fantast
1 610 Inlägg
9 januari 2015
kolla så inte hjulet på vattenpumen har spruckigt det har hänt mig

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Sök