3548
Sök

Köpråd en extra bil

441 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Ok, vi behöver ha en extra bil hemma och har tänkt att lägga 20-30000kr
Kraven är:
*rwd/awd
*urkopplingsbar antisladd
*3st passagerare + förare
*lätt meckat
*150-200hk

Det behöver inte vara en utställningsbil, men inte en rostholk heller. Har kollat runt och dessa har jag hittills hittat:
*bmw 320/323 e36
*nissan 200sx s13
*volvo 740/940 turbo
*audi a4 1.8t quattro
*subaru impreza kombi

Rent spontant så känns en 200sx som bland de bättre av dem, alternativt en bmw 323. Har ni andra några tips eller åsikter?

Bondmeckare
246 Inlägg
9 januari 2015
Angående Volvo så är det relativt svårt att hitta 740 Turbo idag. En 940 Classic -98 i vettigt skick borde gå att hitta för dom pengarna. 134 respektive 164hk original (190 med Turbo+). Hittar du en fräsch LTT (134hk) går det alltid att chippa så du hamnar kring de hästkrafter du efterfrågar. Nackdelen är väl att antisladd nästintill inte finns på dessa. Lättmeckat, toppackning, koppling eller bakaxel klarar de flesta av att byta på en sådan bil. Och med de nya stolarna som sitter i de sista modellerna så åker man 3 eller 4 passagerare bekvämt.  Köper man kombi har man ju riktigt mycket lastuttrymme också. Nackdelen är väl soppaförbrukningen, men det kompenserar servicekostnader och liknande för.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

441 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Bamzefan skrev:
Angående Volvo så är det relativt svårt att hitta 740 Turbo idag. En 940 Classic -98 i vettigt skick borde gå att hitta för dom pengarna. 134 respektive 164hk original (190 med Turbo+). Hittar du en fräsch LTT (134hk) går det alltid att chippa så du hamnar kring de hästkrafter du efterfrågar. Nackdelen är väl att antisladd nästintill inte finns på dessa. Lättmeckat, toppackning, koppling eller bakaxel klarar de flesta av att byta på en sådan bil. Och med de nya stolarna som sitter i de sista modellerna så åker man 3 eller 4 passagerare bekvämt.  Köper man kombi har man ju riktigt mycket lastuttrymme också. Nackdelen är väl soppaförbrukningen, men det kompenserar servicekostnader och liknande för.

Om det inte finns antisladd så är det bara positivt. Det är enbart om bilen har det som jag vill kunna koppla ur den helt. Ska vara en rolig slit och släng bil.

1 366 Inlägg
9 januari 2015
Personligen hade jag köpt en 328 E46 som du kan få för under 30 000. S13 har ju det där förb.... oljeproblemet och rost... sa jag att de rostar. De är ganska trötta också orginal. Men lite trimmad, fixat oljeproblem och mindre rost så är de klockrena. Kanske kan bli svårt att hitta under 30k dock.

441 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Richtenb skrev:
Personligen hade jag köpt en 328 E46 som du kan få för under 30 000. S13 har ju det där förb.... oljeproblemet och rost... sa jag att de rostar. De är ganska trötta också orginal. Men lite trimmad, fixat oljeproblem och mindre rost så är de klockrena. Kanske kan bli svårt att hitta under 30k dock.

Som vanligt så lär den inte vara original allt för länge. Så därför känns en 200sx som en bra grund då det finns gott om delar och beprövade kitt att köra på. Sen är ju en bmw alltid en bmw, jag är personligen mer såld på e36 än e46. Men är en 323 e36 en vettig bil annars?

1 366 Inlägg
9 januari 2015
Det är ingen dum tanke, s13 är ju ingen dålig bil. Jag har bara lite svårt för den totala avsaknaden av vrid på låga varv. Men när turbon kommer trimmat så blir det ju kul. Javisst 323 E36 är tämligen skottsäker. Hade en E36 328 ett bra tag och det var bara termostathuset som var riktigt kasst på modellen, men det finns det ju lösningar till.
328:an kan man ju hitta diffad också, Extra kul!

dasboot skrev:
Richtenb skrev:

Som vanligt så lär den inte vara original allt för länge. Så därför känns en 200sx som en bra grund då det finns gott om delar och beprövade kitt att köra på. Sen är ju en bmw alltid en bmw, jag är personligen mer såld på e36 än e46. Men är en 323 e36 en vettig bil annars?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
9 januari 2015
Skippa E36 320. Motorn är en sävlig och vissen historia. 323, 325 och 328 är betydligt angenämare att köra utan att vara nämnvärt dyrare i drift.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2015
E46 känns ju modernare än E36, främst inredningsmässigt iofs.

Tyckte denna såg rätt så vettig ut (förutom skavankerna): http://www.blocket.se/angelholm/BMW_320 … 11&w=3 Dock i "fel" ände av landet men en 2004:a för 30k eller strax därunder är väl icke fel wink

Sök