Lätt som en plätt att byta multiremmen.
Nu utgår jag från min og9-3:a, men eftersom den lär ha samma motor (såvida du inte har V6:an) så bör det vara samma eller väldigt likt.
Ryck bort kåpan ovanpå motorn och även luftfilterboxen. Plocka bort hjulet och lite av innerskärmen på passagerarsidan så kommer du åt bättre.
I bakre hörnet av motorn vid remmen sitter spännaren, där finns ett ställe där du kan trycka ner den fyrkantiga änden av en 1/2"-förlängare till hylsnycklarna. Avlasta remmen med förlängaren som hävarm och plocka bort den.
Det är två hjul du bör byta, det på spännaren och brytrullen. Ska nu ge dig
det viktigaste tipset med hela operationen: Skruva loss hela spännaren från motorn, sitter med en bult. Nu kan du enkelt lossa det hjulet utan att försöka med avkapade insexnycklar, bits, och fan vet allt som bara kommer att ge dig blodiga knogar och sönderdragen skruv. (Du behöver inte oroa dig för att någon fjäder skall sticka eller liknande, spännaren lossar du som en enhet)
Byt brythjulet också och sen ihop med allt igen. Underlättar alltid att ha en kompis närvarande som kan hjälpa till när händerna inte räcker till eller armarna är för korta.
Sådär, klart! Inte svårt alls va?
