Köpa bil i norge regga den till svensk

Anton1997
10 januari 2015 · 62 Inlägg

tja jag är ute efter en Audi a4 b5 1,8t quattro och på blocket just nu är det snålt med dom men gick in och kolla på norska ''blocket'' och där finns ju många fina! Fick mitt körkort förra veckan och börjar bli desperat efter en AUDI!!

Men till min fråga hur mycket kommer det att kosta att registrera om en norsk registrerad bil till svensk reggad!!??

Eller är detta ens möjligt?

Ludvigstrom
10 januari 2015 · 4 Inlägg

jo då det går XDDD

Dr_struts
10 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Anton1997 skrev:
tja jag är ute efter en Audi a4 b5 1,8t quattro och på blocket just nu är det snålt med dom men gick in och kolla på norska ''blocket'' och där finns ju många fina! Fick mitt körkort förra veckan och börjar bli desperat efter en AUDI!!

Men till min fråga hur mycket kommer det att kosta att registrera om en norsk registrerad bil till svensk reggad!!??

Eller är detta ens möjligt?

Klart det går, bästa vore nog att ringa till tullen och höra ang moms och sånt men räkna med iaf 25% av bilens kostnad extra + 2-3k i pappers rot ^^

Och Norska bilar är väldigt fina dom tar hand om bilarna på ett helt annat sätt och har mycket strängare besiktning smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
spillolja
10 januari 2015 · 4 026 Inlägg

Ska man köpa bil i Norge för att ta till sverige, kan det vara klokt att sträva att köpa från en handlare då den kan lyfta av den norska momsen medan det inte går att lyfta hos en privat , Norge har något evt. på g. där man vid export ska kunna lyfta en del av den höga avgift som betalats för fordonet när det var nytt


http://www.toll.no/no/bil-og-bat/ekspor … d-eksport/

edit: info om Kalkulator for refusjon av engangsavgift ved eksport

Senast redigerat av spillolja (10 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Banj0
10 januari 2015 · 75 Inlägg

Hehe kom jag o tänka på när jag sålde en bil till norge för några år sedan.
Har för mig att han var företagare eller hur det nu var och köpte han en bil under nån viss summa så slapp han betala skatt eller dyl. Kommer som sagt inte riktigt ihåg.

Men jag fick 25tusen kontant o så skrev vi på papper att han köpte bilen för 5tusen.

Mack Forum- och sitemoderator
10 januari 2015 · 26 155 Inlägg

Banj0 skrev:
Hehe kom jag o tänka på när jag sålde en bil till norge för några år sedan.
Har för mig att han var företagare eller hur det nu var och köpte han en bil under nån viss summa så slapp han betala skatt eller dyl. Kommer som sagt inte riktigt ihåg.

Men jag fick 25tusen kontant o så skrev vi på papper att han köpte bilen för 5tusen.

Samma grej när jag sålde en uppsättning lite dyrare fälgar till Norge.
Dom betalade ett pris, men på pappret ett mycket lägre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
11 januari 2015 · 7 232 Inlägg

varför ens tänka tanken på att köpa bil i Norge ?! Bilarna där är bra mycket dyrare, samt att det kostar på tok för mycket att regga den i Sverige.

sen att norrmännen skulle va speciellt mycket duktigare än vi svenskar på att ta hand om sina bilar stämmer inte, dessutom så är deras besiktning mycket mildare och endast vart annat år, sen kan mer eller mindre alla verkstäder utföra en besiktning där.  Jag är halv norsk och har spenderat halva mitt liv i Oslo så nog vet jag vad jag talar om.

Rikta istället siktet mot tyskland

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
c20let2k
11 januari 2015 · 52 Inlägg

Hehe vel, jeg kan vel kansje svare litt på dette.

Det går ju å kjøpe en bil fra Norge og ta inn til Sverige, da må du betale 25% moms og 10% tull ved innførsel.

Vi er mange Audi entusiaster i Norge ja, men at det finns strengere besiktning i Norge, stemmer ikke, den Svenske er mye strengere.
I Norge er det bare besiktning hvert 2år, kontra hver år i Sverige.
Besiktningen utføres også av bare helt vanlige bilverksteder i Norge, uten krav til direkt utbilding av mekanikeren som utfører besiktningen.

Nå er jo B5 Audi blitt såpass gammel at du vil nok ikke få igjen noe skatt av Norge om du eksporterer den til Sverige, i Norge betaler vi heller ingen moms ved kjøp av begandnade biler, og bilene i Norge er jo MYE dyrere enn i Sverige.

Prisex jeg gjorde i høst: 2010 Audi S4 B8, Sverige: 219.000kr Norge 800.000kr for ungefär samme bil med samme mil, utrustning osv..

Senast redigerat av c20let2k (11 januari 2015)

c20let2k
11 januari 2015 · 52 Inlägg

Det eneste som er strengere i Norge, er regler rundt og trimme litt, hvilke felger du setter på, senkningssett og slikt.
Det er omtrent ikke lov og gjøre noen modifikasjoner på bilen, men besiktningen i Norge generellt er en dårlig spøk.

Har sjalv jobbat på verksted i Norge og utført besiktning, så lenge bilen har 4 hjul, lys og bremser så blir de som oftest godkjent..

Stephan735i
14 januari 2015 · 139 Inlägg

Totalkostnad för att få en Norsk bil registrerad i Sverige, inklusive kontrollbesiktning, strax över 2500kr. Se nedan.

Det vore lämpligt att de personer som svarar kontrollerar med Transportstyrelsen vad som gäller, Norge är ett EES-land precis som Liechtenstein och Island och bilar därför importeras på EXAKT samma sätt som från EU. Kostnad är för ursprungskontroll (600kr), registreringsbesiktning (clearcar tar 1590kr), kontrollbesiktning (kan överföras från importlandet) och skyltar (180kr). Tar man en bil från Schweiz då får man betala tull och moms. Men det gäller alltså inte Norge, Schweiz gick tyvärr ur EES.

Se länk http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … till-slut/

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … skontroll/

http://www.clearcar.se/egensida/registr … ktning/522

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va … och-bevis/

Prisskillnaden på begagnade bilar sjunker med åren så att ta in en japansk bil från tidig 80-tal är inte dyrare än att köpa en här, däremot har man mycket större chans att hitta en i Norge. Jag vet inte vad en 95-01 A4 B5 1,8TQ kostar här eller i Norge men tycker du det är värt det köp i Norge. Även om jag personligen skulle antingen vänta eller kika i Tyskland.

Vill du kolla hur länge nuvarande ägaren haft bilen och om den är såld ny i Norge, använd denna länk http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ … trollfrist

Mvh Stephan

Anton1997
14 januari 2015 · 62 Inlägg

Tack för alla svar!! big_smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 januari 2015 · 3 730 Inlägg

CHEEVA skrev:
varför ens tänka tanken på att köpa bil i Norge ?! Bilarna där är bra mycket dyrare, samt att det kostar på tok för mycket att regga den i Sverige.

sen att norrmännen skulle va speciellt mycket duktigare än vi svenskar på att ta hand om sina bilar stämmer inte, dessutom så är deras besiktning mycket mildare och endast vart annat år, sen kan mer eller mindre alla verkstäder utföra en besiktning där.  Jag är halv norsk och har spenderat halva mitt liv i Oslo så nog vet jag vad jag talar om.

Rikta istället siktet mot tyskland

Jag har varit några vändor i Moss och funderat över varför alla norska bilar alltid är rena och nytvättade. Väldigt få "pundarbilar". Kan va helt fel men lite sanning ligger det nog i att norrmännen håller ordning på sina bilar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dr_struts
15 januari 2015 · 1 861 Inlägg

DiwraZ skrev:

CHEEVA skrev:
varför ens tänka tanken på att köpa bil i Norge ?! Bilarna där är bra mycket dyrare, samt att det kostar på tok för mycket att regga den i Sverige.

sen att norrmännen skulle va speciellt mycket duktigare än vi svenskar på att ta hand om sina bilar stämmer inte, dessutom så är deras besiktning mycket mildare och endast vart annat år, sen kan mer eller mindre alla verkstäder utföra en besiktning där.  Jag är halv norsk och har spenderat halva mitt liv i Oslo så nog vet jag vad jag talar om.

Rikta istället siktet mot tyskland

Jag har varit några vändor i Moss och funderat över varför alla norska bilar alltid är rena och nytvättade. Väldigt få "pundarbilar". Kan va helt fel men lite sanning ligger det nog i att norrmännen håller ordning på sina bilar

Som sagt... Dom har inte råd att vanvårda sina bilar, köpa en bil för massa pengar som man sedan låter förfalla? Inte riktigt vad man försöker på! Dom har alltid vart duktiga på underställs behandling och många skickar ofta in bilen på verkstad för att få fel fixade, inte samma hemma pular stil där... Det finns men det är inte samma antal som gör själv där.

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang