V70-99 Vibrationer som inte försvinner!!

mattera
13 januari 2015 · 10 Inlägg

Tjena! Jag har en V70-99 2,5T och har ett vibrationsproblem som inte går att lösa verkar det som...
Det känns både i ratt, bil och säte.. Det börjar vid 55km/h sen försvinner det och uppkommer igen vid 110km/h och sen blir det bara värre för varje km/h som ökar. Spelar ingen roll om det är växel i, vilket varvtal eller gaspådrag eller ej!
Jag har provat med olika däck, balanserat ca 6 ggr, hjulinställning, gjort rent vid nav och anläggningsytan mot fälg, nya skivor och klossar bak, alla motorfästen bytta, ska byta hjullager på torsdag (alla) och funkar inte det så får det bli skivor fram...
Något som vet vad f*n som är fel eller har haft samma problem?? Håller på att bli tokig!!

Tack på förhand!

Frosted
13 januari 2015 · 1 878 Inlägg

Om det kommer ifrån de främre hjulparen skulle jag sätta på att det är länkarms bussningar som är slut.

Du har inte ett par andra fälgar med däck du kan testa från någon? så du kan utesluta att det är dina fälgar som är skeva?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Jokk3
13 januari 2015 · 377 Inlägg

Hur är drivaxlarna ?

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
mattera
13 januari 2015 · 10 Inlägg

Frozen1985 skrev:
Om det kommer ifrån de främre hjulparen skulle jag sätta på att det är länkarms bussningar som är slut.

Du har inte ett par andra fälgar med däck du kan testa från någon? så du kan utesluta att det är dina fälgar som är skeva?

Jag har känt på allt med brytjärn och alla verkar schysst!

Har provar med andra fälgar Också som jag vet är ok (har dom på min andra  bil)

Men det känns nästan som att däcken skulle vara ovala fast dom inte är det! Kan skivorna vara ovala och skulle det verkligen kännas så mycket då??
Känns som att bilen ska skaka isär vid 120km/h

mattera
13 januari 2015 · 10 Inlägg

Jokk3 skrev:
Hur är drivaxlarna ?

Dom verkar schyssta, inga glapp någonstans.
Det vibrerar inte mera vid gaspådrag heller.
sad

Jokk3
14 januari 2015 · 377 Inlägg

mattera skrev:

Jokk3 skrev:
Hur är drivaxlarna ?

Dom verkar schyssta, inga glapp någonstans.
Det vibrerar inte mera vid gaspådrag heller.
sad

Ok, då låter det lite som att det skulle kunna vara hjullager som det är obalans i/skev anliggningsyta mot skivan.
Bästa är om man hade verktyg för att mäta skevheten på hjulnavet och ta reda på toleranserna det ska hålla sig inom för att vara säker på det

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
mattera
14 januari 2015 · 10 Inlägg

Jokk3 skrev:

mattera skrev:

Jokk3 skrev:
Hur är drivaxlarna ?

Dom verkar schyssta, inga glapp någonstans.
Det vibrerar inte mera vid gaspådrag heller.
sad

Ok, då låter det lite som att det skulle kunna vara hjullager som det är obalans i/skev anliggningsyta mot skivan.
Bästa är om man hade verktyg för att mäta skevheten på hjulnavet och ta reda på toleranserna det ska hålla sig inom för att vara säker på det

joo får väll prova det! men får hem nya hjullager idag så ska byta efter jobbet!

Tunestream
14 januari 2015 · 265 Inlägg

Är det en AWD?

mattera
14 januari 2015 · 10 Inlägg

Tunestream skrev:
Är det en AWD?

Nope, 2,5T utan awd smile

mattera
14 januari 2015 · 10 Inlägg

Har nu bytt hjullager runt om och vibrationerna kvarstår....  sad

xXSammy
14 januari 2015 · 6 577 Inlägg

mattera skrev:
Tjena! Jag har en V70-99 2,5T och har ett vibrationsproblem som inte går att lösa verkar det som...
Det känns både i ratt, bil och säte.. Det börjar vid 55km/h sen försvinner det och uppkommer igen vid 110km/h och sen blir det bara värre för varje km/h som ökar. Spelar ingen roll om det är växel i, vilket varvtal eller gaspådrag eller ej!
Jag har provat med olika däck, balanserat ca 6 ggr, hjulinställning, gjort rent vid nav och anläggningsytan mot fälg, nya skivor och klossar bak, alla motorfästen bytta, ska byta hjullager på torsdag (alla) och funkar inte det så får det bli skivor fram...
Något som vet vad f*n som är fel eller har haft samma problem?? Håller på att bli tokig!!

Tack på förhand!

Fick liknande problem på en kundbil, var yttre drivknuten som var skadad.

Hissa upp bilen i fram och kör i luften, kolla vilket hjul som hoppar.

De/Dem
Burnout89 Överladdad!
14 januari 2015 · 530 Inlägg

Drivaxel eller så har vxlådan gått med för lite olja så diffen gått ner sig, då blir de obalans från lådan ut i drivaxlarn..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
mattera
15 januari 2015 · 10 Inlägg

Bytte som sagt alla hjullager igår kväll och det löste inte problemet, men nu kommer det roliga!
Blev så jävla sur så jag bara rev allt och provade igen men det funkade inte heller så när jag hade bilen i luften så stämplade jag ut den så gott det gick, 270 stannade mätaren på (chippad)... sen slängde jag ihop allt hissade ner och körde ut skiten men då märkte jag att vibrationerna försvunnit!!
Har fan inte en aning om vad som hände eller vad som löste det men gud kanske gav med sig!
Problem solved, uppdaterar igen när jag kikat lite och tagit reda på vad det var eller om det börjar vibrera igen vilket det lär göra förr eller senare då okena fram är kassa smile

Senast redigerat av mattera (15 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang