Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 januari 2015 · 2 972 Inlägg

granadadr skrev:

Cracksoup skrev:

matteeee skrev:

Jag betalar 1103 kr (efter höjningen) för min Mondeo diesel. Det är inte 1990 längre.

Och jag betalar 1200 för Golfen och då är det ändå rätt fin motor i den. Kombin kostar lika mycket så skatten är inget problem för dieslar längre.

det är detta regeringen miljöpartiet vill,, att nya bilar ska ha mindre skatt än äldre,, en äldre diesel 90-00 tal är dyra i skatt,, medan en nyare än ex 08 blir billigare ju nyare dem är,, pga snålheten storleken på motorerna,, ser ju tyvärr alltför undermotoriserade bilar idag,, en stor bil Mondeo med en 1,6 tdci ex, eftersom jag nu råkar vara insatt i Ford cool kostar ju typ 1700 i skatt medans då min scorpio 2,5 tdi kostar 7400 i skatt,,

Min Mondeo är en 1,6TDCI och kostar 1103 i skatt. Undermotoriserad, tja...beror ju lite på. Måste man inte vara först till 100 eller köra väldigt mycket snabbare än tillåtet går den rätt ok ändå. Den är ingen raket, men den är inte plågsamt långsam att köra heller. (Men jag börjar ju bli gubbe också, för 5 år sen hade jag vägrat..)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Parsan
16 januari 2015 · 166 Inlägg

Fick en höjning från 2500:- till 3045:- på min Skoda superb 2014 170 Tdi men vad gör det för en fattig knegare som mig smile

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Squidspeed #GoodToBeBad
16 januari 2015 · 856 Inlägg

Parsan skrev:
Fick en höjning från 2500:- till 3045:- på min Skoda superb 2014 170 Tdi men vad gör det för en fattig knegare som mig smile

Drabbar ju ingen fattig liksom.. smile

granadadr
16 januari 2015 · 7 289 Inlägg

matteeee skrev:

granadadr skrev:

Cracksoup skrev:

Och jag betalar 1200 för Golfen och då är det ändå rätt fin motor i den. Kombin kostar lika mycket så skatten är inget problem för dieslar längre.

det är detta regeringen miljöpartiet vill,, att nya bilar ska ha mindre skatt än äldre,, en äldre diesel 90-00 tal är dyra i skatt,, medan en nyare än ex 08 blir billigare ju nyare dem är,, pga snålheten storleken på motorerna,, ser ju tyvärr alltför undermotoriserade bilar idag,, en stor bil Mondeo med en 1,6 tdci ex, eftersom jag nu råkar vara insatt i Ford cool kostar ju typ 1700 i skatt medans då min scorpio 2,5 tdi kostar 7400 i skatt,,

Min Mondeo är en 1,6TDCI och kostar 1103 i skatt. Undermotoriserad, tja...beror ju lite på. Måste man inte vara först till 100 eller köra väldigt mycket snabbare än tillåtet går den rätt ok ändå. Den är ingen raket, men den är inte plågsamt långsam att köra heller. (Men jag börjar ju bli gubbe också, för 5 år sen hade jag vägrat..)

aa bra att jag minns fel om skatten wink men nog  f n är den slö,, iof så drar jag mkt tunga släp och det är ju bara att glömma med en sådan wink jag funderar mer på en 2,0 smile den nya karossen,, för att den äldre får ju ej dra mer än 1800kg sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
xXSammy
16 januari 2015 · 6 570 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Det är synd att Miljöpartiet och staten straffar de som behöver en starkare och större motor. Det inte dessa styrande förstår är att det hade varit mest miljövänligt och billigare för tex Volvo om de endast behövde använda en sorts dieselmotor, typ den gamla 5 cylindriga D5an i alla sina bilar än att bygga 1 miljon olika motormodeller. För vem skulle egentligen vilja köra Ford(inget ont mot Ford) 1.6 liters diesel i sin V70 när man hade kunnat köra D5a om båda skulle ha samma skatt? Vad tycker ni om mitt förslag? smile

Finns ju Volvos nya dieselmotor, 2 liters.
Tror den är Euro6 klassad, så billigare än både 1.6 och D5orna.

De/Dem
-jimmy
16 januari 2015 · 377 Inlägg

Jettan kostar 1557kr nu, tur jag sålde min gamla v70 d5. Den skatten ligger på 6811kr.

sleepyoh
16 januari 2015 · 1 319 Inlägg

Höjd fordonsskatt är inte okej, jag är inte beredd att betala förhöjd skatt till en demokratur regering, alla mot sd, alla skiter i allt förutom en grej. Wohoo, jävla åsnor.

Nästan så att civil olydnad är på frågan, säga upp sig från jobbet, ställa av bilen, jobba svart och köra ändå samtidigt som man säljer sprit från Tyskland och sparar pengar under madrassen, med fördel bosatt på landet.

Får ju givetvis inte uppmana till brott...

Är frustrerad över läget dock, och anser att just nu är det tumme ner..

Förhöjd skatt på Fordon, Alkohol, Nikotin, och säkert massa annat som kommer höjas. Fast vi redan har högre skatter en många många många andra.. neutral

Senast redigerat av sleepyoh (17 januari 2015)

_----------'
jonTe
20 januari 2015 · 5 710 Inlägg

SÅ...nu har jag rensat tråden på tjafs, iaf på de sista sidorna.
Tog bort allt som inte hade med skatt att göra.

Bilverkstäder och om gamla Volvomotorer är bra eller dåliga får ni diskutera i en annan tråd.

Utanför ämnet igen och jag hänger på ett hänglås.....

mvh moderator

MVH Jonas
..............
granadadr
20 januari 2015 · 7 289 Inlägg

någon som kan förklara varför jag ej fått något inbetalningskort?? såg ju på transportstyrelsen att jag kommer att behöva betala ca 300:-

it_mutt Avstängd
20 januari 2015 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:
någon som kan förklara varför jag ej fått något inbetalningskort?? såg ju på transportstyrelsen att jag kommer att behöva betala ca 300:-

Hmm, det var ju lite märkligt. Tog bara någon dag innan det dök upp för min A6:a. A3:an får jag dock inget på.

Inte så att du "snart" ska betala skatten?

Om inte "restvärdet" kom upp i 200:- så hamnade det på "nästa skatt" s.a.s. O det kan det ju bli antingen om det "snart är dags" eller om man har en liten bil. I ditt fall är det väl då främst det förra jag tänker på av dessa två.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
20 januari 2015 · 7 289 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
någon som kan förklara varför jag ej fått något inbetalningskort?? såg ju på transportstyrelsen att jag kommer att behöva betala ca 300:-

Hmm, det var ju lite märkligt. Tog bara någon dag innan det dök upp för min A6:a. A3:an får jag dock inget på.

Inte så att du "snart" ska betala skatten?

Om inte "restvärdet" kom upp i 200:- så hamnade det på "nästa skatt" s.a.s. O det kan det ju bli antingen om det "snart är dags" eller om man har en liten bil. I ditt fall är det väl då främst det förra jag tänker på av dessa två.

joo det är klart har ju 9a,, så den kommer väl i slutet på februari ,, där har vi det

tänkte inte på det wink

Nordic_Drivers
20 januari 2015 · 349 Inlägg

Skatten ligger nu på 2600 för M3 E46 sad

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
it_mutt Avstängd
20 januari 2015 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
någon som kan förklara varför jag ej fått något inbetalningskort?? såg ju på transportstyrelsen att jag kommer att behöva betala ca 300:-

Hmm, det var ju lite märkligt. Tog bara någon dag innan det dök upp för min A6:a. A3:an får jag dock inget på.

Inte så att du "snart" ska betala skatten?

Om inte "restvärdet" kom upp i 200:- så hamnade det på "nästa skatt" s.a.s. O det kan det ju bli antingen om det "snart är dags" eller om man har en liten bil. I ditt fall är det väl då främst det förra jag tänker på av dessa två.

joo det är klart har ju 9a,, så den kommer väl i slutet på februari ,, där har vi det

tänkte inte på det wink

Är väl kanske inget man tänker på. Kollade upp det just för att det kom till A6an men inte A3an. Men du kan vara lugn, du får, precis som vi andra, betala tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
20 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Tanso skrev:
Skatten ligger nu på 2600 för M3 E46 sad

Ja det var väl ioförsig inte farligt på en sådan maskin du får mycket roligt per krona.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
matteeee Ingen himmel är så blå som min
20 januari 2015 · 2 972 Inlägg

Tanso skrev:
Skatten ligger nu på 2600 för M3 E46 sad

Drygt 7,50 per hk är väl inget. Min sketna baguett-buss (Renååå Trafic Passenger) kostar drygt 52kr per hk. Smaka på den wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
20 januari 2015 · 7 289 Inlägg

matteeee skrev:

Tanso skrev:
Skatten ligger nu på 2600 för M3 E46 sad

Drygt 7,50 per hk är väl inget. Min sketna baguett-buss (Renååå Trafic Passenger) kostar drygt 52kr per hk. Smaka på den wink

aa 0 kr per hk på många av mina,, å en har ju typ 600 hk snart smile

Evildan
20 januari 2015 ·

granadadr skrev:

matteeee skrev:

Tanso skrev:
Skatten ligger nu på 2600 för M3 E46 sad

Drygt 7,50 per hk är väl inget. Min sketna baguett-buss (Renååå Trafic Passenger) kostar drygt 52kr per hk. Smaka på den wink

aa 0 kr per hk på många av mina,, å en har ju typ 600 hk snart smile

2.65kr/hk från april månad hamnar jag på. big_smile

Lite elakt då jag sällan använder mer än hälften. roll

Senast redigerat av Evildan (20 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang