2498
Sök

Volvo 360 TURBO går illa och vill ej varva mer än 4000 rpm

35 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
Tjena!
Jag och en kompis har precis köpt volvo 360 turbo som busbil, den gick som ett skollat ollon i ca. 2 dagar men sedan började den gå lite skumt. Den går helt okej till 4000 varv, men sen tar det stopp, den böar men om man släpper av gasen så fortsätter den varva. Bilen låter hur mycket som helst och jag kan därför inte höra om den inte går på alla cylindrar, men jag tycker mig höra viss antydan till det. Så jag plockade stiften och ett av dem var kolsvart, jag bytte tändkabeln till en som jag hade på min 740, den är helt ny och jag är 99% säker på att den ska funka. Det hjälpte inte, jag funderar nu på att byta stift. Fördelaren är fin både ut och invändigt så jag tror att den är nybytt. Frågan är alltså om det kan vara en spridare som lagt av eller om stiften är troligare?

tacksam för svar

polish a turd, it's still a turd

35 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
Uppdatering: bilen blev sanslöst orkeslös ville knappt varva över 2500. Den skakade och jag blev övertygad om att den inte gick på alla burkar. så bytte stift kablar och lossade insuget och kontrollerade att alla spridare gav soppa. Det kom små puffar ur spridarna och de såg alla ut att vara lika stora (om man nu kan se det), alla stiften var sotiga, men endast ett var 100% sotigt, dvs det var helt svart, de andra var svarta överallt förutom elektroderna. Bilen gick bättre, varvade ungefär 4000 igen, men dagen där på efter kanske totalt 1 timmas körning så skulle jag hem från plugget och den var orkeslös igen, hostade och när man trampa fullt var den helt död, gick att köra på halvgas till 2500. Behöver akut hjälp nu när det äntligen kommit snö så att däckätarn kan få uppfylla sitt syfte! wink

35 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
Har testat att koppla loss sladden till lmm också, då ville han inte starta alls.

Sök