4789
Sök

Renault Laguna -96 som startar?

Forummoderator
18 425 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
En kompis ringde och bad mig hjälpa honom med hans Laguna. Den vägrar starta. Ingen överraskning direkt. Så: misstänkte att bilens startspärr spökade. När jag satt i bilen sa han att jag får prova och låsa/låsa upp innan jag startade.

Sagt och gjort. Bad honom stänga dörren, annars går den aldrig igång... När dörren stängdes kände jag att den "glappade lite". Aha? Mycket riktigt gick inte centrallåset ner på denna dörr. Efter en brutal stängning och dessutom håll in dörren så funkade det.

Givetvis startade bilen med en gång. Den gick på tomgång 10 minuter sen åkte jag. 5 minuter efter det vägrade den gå igång igen. Hopplösa bilar...

Misstänker stöldskydd, tändningslås. Bilen SKA INTE dö när den väl startat oavsett om bilen tappar koden?

1 938 Inlägg
3 februari 2015
Sitter väl en sensor i dörrkarmen som känner om dörren är stängd antar jag om den väljer att inte starta när dörren är öppen, kanske för mycket spel i den?
Men rör inte en Renault utan dubbla gummihandskar igen, arbetsmiljöverkets egna föreskrifter. big_smile

Forummoderator
18 425 Inlägg
3 februari 2015
Trådstartare
Glesmark skrev:
Sitter väl en sensor i dörrkarmen som känner om dörren är stängd antar jag om den väljer att inte starta när dörren är öppen, kanske för mycket spel i den?
Men rör inte en Renault utan dubbla gummihandskar igen, arbetsmiljöverkets egna föreskrifter. big_smile

Jag vet men bilfan ska inte dö när den väl går... Den har dock inte flyttats utan gick på tomgång för att bara tvärdö. Elfel... Troligen blir den pressad till en liten kub om någon vecka men ändå? Ideer?

1 938 Inlägg
4 februari 2015
Inte en susning faktiskt, det kan ju vara i princip vad som helst, man får börja felsöka i nån ände.
Men lägga tid på en bil som skall till skroten? Det börjar man inte harva i...
Vill du ändå bråka me bilfan så testa att sluta/bryta kretsen som e till dörrsensorn, så den är "stängd" hela tiden, värt ett försök om den ändå skall till skroten.

Sök