2538
Sök

Motorproblem b230fk 945a FTT 97a

146 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
Behöver er hjälp här då allt står stilla i mitt huvud just nu..
köpte en 945 97a Ftt, som inte starta, så vi byta rotor och den hoppa igång ca 1 månad sen. Men För någon dag sen när jag var ute och sladda, så hände något konstigt, den börja bli trött som F-N och släpper man gasen dog den nästan för att sedan gå upp och pendla mellan 500-1200 rpm, och när man gasade så bara dog den, och var allmänt konstig, laddar fortfarande 1-1.2 bar, men vill ej varva upp som den ska, och när den är kall så är den helt hopplös.
Min första tanke var att soppapumpen hade gått.. men så var inte fallet, har kollat lmm, tomgångsmotor, kamrem, lambdasond, tyckrör, sprutat startgas över allt men ingen skillnad, har ca 5.6 bars bränsletryck om jag sätter klockan rakt på tryckledningen, och kommer ett fint flöde, tog ut tändstiften och stiften var vita förutom ringen runt om för den var svart.. rev ner lmm, tomgångsmotor och fördelarlock och rotor, och byta rotor, men när jag satt ihop allt så starta inte bilen alls. har verkligen slut på ider..
sitter chippad bränsle box och har testat att byta box utan framsteg.
När man släppte gasen innan så bak tände den, men inget som direkt har stört men när detta felet uppkom så bak tände den hela tiden, och suckade när man gav gas osv.. Så den får för lite bensin, men har ingen aning om varför, kan det vara bränsletrycksregulatorn eller spridare motstånden, då det är typ det ända jag inte har kollat av allt.

om man står på tomgång en längre tid (har alltid gjort så) så tänds motorlampan, men behöver stå på tomgång ca 5 min för att det ska hända och den släcks aldrig om man inte drar säkring 1 eller kopplar av batteriet.

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 februari 2015
Dus ka inte ha 5.6 bars bränsletryck till att börja med. 3bar skall du ha.

Har du bytat soppa filtret?
Senast redigerat av nixon89 (4 februari 2015)

303 Inlägg
4 februari 2015
nixon89 skrev:

3bars bränsletryck UTAN btr'ens vacuumslang ansluten till insuget är rätt värde.  (ca 2,5 på tomgång med slangen ansluten)
Så något knas med den verkar det ju vara.

felkoder??

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 februari 2015
amazonsimme skrev:
nixon89 skrev:

3bars bränsletryck UTAN btr'ens vacuumslang ansluten till insuget är rätt värde.  (ca 2,5 på tomgång med slangen ansluten)

felkoder??

Korrekt, glömde bort det själv smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 februari 2015
Kritvita stift tyder ju på för lite bensin....

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

303 Inlägg
4 februari 2015
DiwraZ skrev:

Och lyckas den med det med ett så högt bränsletryck måste han nästan ha fel på LMM också, gissningsvis. (i alla fall något mer fel)

Byt BTR - nolla koder - provkör - läs koder - åtgärda felet.

146 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
nixon89 skrev:

Ja, men dock mätte jag direkt på tryckledningen, dvs så mycket som bränslepumpen maximalt orkar att leverara, hade jag mätt på ledningen med btr inkopplad så hade jag ju garanterat fått ett lägre värde.

amazonsimme skrev:
nixon89 skrev:

felkoder??

Inga felkoder och motorlampan är inte tänd.

DiwraZ skrev:

Jo den går som att den får för lite med, går som min vita 745 när jag tanka e85 och hade bensin mappen i ms:ett

amazonsimme skrev:
DiwraZ skrev:

Och lyckas den med det med ett så högt bränsletryck måste han nästan ha fel på LMM också, gissningsvis. (i alla fall något mer fel)

Byt BTR - nolla koder - provkör - läs koder - åtgärda felet.

Ska först kolla imorgon varför jag inte får någon gnista efter att ha bytat rotor så jag får igång bilen, dock visa den inga felkoder innan jag byta rotor fast den gick så himla dåligt.

303 Inlägg
4 februari 2015
Mät upp LMM med multimeter med. Ställ in på Volt. Mät mellan stift 2 och 3   tändning på - motor av - kontaktstycket ska vara monterat på LMM.   Ska ligga mellan 1,38v - 1,42v för en godkänd/fungerande LMM.
Krävs att du har en bra voltmätare till detta. Ingen biltema inte tongue
Senast redigerat av amazonsimme (4 februari 2015)

146 Inlägg
4 februari 2015
Trådstartare
amazonsimme skrev:
Mät upp LMM med multimeter med. Ställ in på Volt. Mät mellan stift 2 och 3   tändning på - motor av.   Ska ligga mellan 1,38v - 1,42v för en godkänd/fungerande LMM

Okej ska testa detta med, Tack smile

Börjar fundera på eftermarknadsinsprut på denna mög bilen wink

Sök