5777
Sök

VW GOLV MKV 1.9TDI -04 Svårstartad Varm

2 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Har en Golf som är svårstartad varm. Inga problem alls när den är sval. Kan det vara battieriet? Startmotor?

Är det någon som har en idé vad som kan vara fel, eller kanske kan hjälpa mig att slå ihjäl någon av mina egna misstankar?

Tack på förhand
/Martin
Senast redigerat av McKenzie (27 september 2015)

Forummoderator
18 425 Inlägg
8 februari 2015
Hade tittat över batteri och dess poler. Många "skumma" fel beror på just taskig spänning/kontakter.

4 267 Inlägg
8 februari 2015
Mät spännigsfallet mellan generator B+ och batteri +
samt Motorblock och batteri -
när motorn är i gång på tomgång

använd en digital multimeter  ställ på 200-300mV mätområde

spänningfallet bör uppskattningvis inte överstiga 50mV

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

2 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Hade tittat över batteri och dess poler. Många "skumma" fel beror på just taskig spänning/kontakter.

Jag har en digital klocka till motorvärmaren som visar spänningen när jag startar bilen. Först visar den 12,1V men någon sekund efter starten ligger spänningen på 14.3V, det är väl generatorn som går igång där emellan.

spillolja skrev:
Mät spännigsfallet mellan generator B+ och batteri +
samt Motorblock och batteri -
när motorn är i gång på tomgång

använd en digital multimeter  ställ på 200-300mV mätområde

spänningfallet bör uppskattningvis inte överstiga 50mV

Stort tack för Era tips! Jag ska se över det ni tipsat om så snart jag kan, återkommer då! :-)

Forummoderator
18 425 Inlägg
8 februari 2015
12.1 volt innan start visar på rätt sunkigt batteri. Den bör ligga på 12.5+ volt i vilospänning. Sen verkar den ladda hyggligt även om det inte är bra. Men taskigt batteri gör att det äter lite av spänningen de första minuterna. Kan du prova med ett annat batteri så gör det.

Att den skulle få för mycket/för lite diesel vid start håller jag inte som troligt. Man kan inte "sura ner" en diesel. Det går helt enkelt inte... Får den för mager blandning (för lite diesel) vid start borde den gå oroligt och vara kraftlös om den ens går igång!

214 Inlägg
9 februari 2015
låter normalt tycker jag?? Kanske batteriet är lite klent? Kanske nån tempgivare som visar lite skumma värden när du ska starta motorn varm?

Sök