3067
Sök

Äga och köra Norskreggad bil i Sverige?

52 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
Hur konstigt det än må låta så skulle jag vilja köpa och äga en Norsk bil som jag kör i Sverige.

Är det möjligt/lagligt?

Jag vet att bilarna är dyrare i Norge generellt osv osv. Men just denna bil är billigare och jag vill slippa betala en enormt hög moms och tullavgift.

När jag vill sälja bilen så tänkte jag sälja den åter i Norge.

Kan man göra så?

9 142 Inlägg
14 februari 2015
deffe skrev:
Hur konstigt det än må låta så skulle jag vilja köpa och äga en Norsk bil som jag kör i Sverige.

Är det möjligt/lagligt?

Jag vet att bilarna är dyrare i Norge generellt osv osv. Men just denna bil är billigare och jag vill slippa betala en enormt hög moms och tullavgift.

Kan man göra så?

När man säljer bil utomlands så ska köparen fixa tillfälligt regbevis och försäkring som man får köra hem med och till regbes. Säljaren behåller plåtarna och skickar dom till transportstyrelsen ihop med papprena som man fyller i att bilen har gått till export.

Om du nu skulle få med plåtarna hur har du tänkt göra med försäkringen i så fall?

52 Inlägg
14 februari 2015
Trådstartare
Putteliten skrev:
deffe skrev:

Är det möjligt/lagligt?

Kan man göra så?

När man säljer bil utomlands så ska köparen fixa tillfälligt regbevis och försäkring som man får köra hem med och till regbes. Säljaren behåller plåtarna och skickar dom till transportstyrelsen ihop med papprena som man fyller i att bilen har gått till export.

Om du nu skulle få med plåtarna hur har du tänkt göra med försäkringen i så fall?

Som jag förstått det så kan man äga en Norsk bil som Svensk medborgare. Man kan även ansöka om någon form av "tillfälligt" personnummer i Norge och då köpa en bil på det.

Jag tror att det du beskriver är mer hur man importerar en bil för registrering i Sverige.

Jag vill köpa och äga en Norsk bil med norskförsäkring osv, men köra den i Sverige större delen av tiden.

3 151 Inlägg
14 februari 2015
För att få ett "tillfälligt personnummer" i Norge, så krävs det väl ändå att du bor/jobbar där?

Lastbilschaffis
811 Inlägg
15 februari 2015
Man måste ha ett D-nummer (tillfälligt person nr) o för att få det så måste man uppvisa att man har ett jobb i Norge:) Har man inte ett jobb säger skatteetaten: Nei!

att äga en norsk bil krävs minst d-nummer eller norskt person nr o sen ska man ha försäkring på det i Norge osv

Har precis köpt mig en norsk bil då jag jobbar här o spenderar större del av tiden här.

taget från statensvegesen

Hvem kan få kjøretøyet registrert på seg?
-------
Kun personer med norsk personnummer, d-nummer eller firma med norsk organisasjonsnummer kan få kjøretøyet registrert. Den som skal registreres som eier må også ha norsk adresse. Det er selgers ansvar å sjekke kjøperens legitimasjon.
-------
Skal du selge kjøretøyet til en person som skal eksportere det eller som ikke har norsk personnummer, d-nummer eller firma med norsk organisasjonsnummer, må du først levere skiltene (kjennemerkene) til en trafikkstasjon (for å avregistrere kjøretøyet)
Senast redigerat av j0nas (15 februari 2015)

52 Inlägg
15 februari 2015
Trådstartare
j0nas skrev:
Man måste ha ett D-nummer (tillfälligt person nr) o för att få det så måste man uppvisa att man har ett jobb i Norge:) Har man inte ett jobb säger skatteetaten: Nei!

att äga en norsk bil krävs minst d-nummer eller norskt person nr o sen ska man ha försäkring på det i Norge osv

Har precis köpt mig en norsk bil då jag jobbar här o spenderar större del av tiden här.

taget från statensvegesen

Hvem kan få kjøretøyet registrert på seg?
-------
Kun personer med norsk personnummer, d-nummer eller firma med norsk organisasjonsnummer kan få kjøretøyet registrert. Den som skal registreres som eier må også ha norsk adresse. Det er selgers ansvar å sjekke kjøperens legitimasjon.
-------
Skal du selge kjøretøyet til en person som skal eksportere det eller som ikke har norsk personnummer, d-nummer eller firma med norsk organisasjonsnummer, må du først levere skiltene (kjennemerkene) til en trafikkstasjon (for å avregistrere kjøretøyet)

Okej tack!

Då blir det kanske till att skaffa något jobb där i värsta fall. Brukar juh alltid finnas behov av systemutvecklare, kanske kan jobba lite på fritiden. Men lättast är nog ändå att hitta en annan lösning. Rackarns.

Tack iaf smile

Sök