Seat Toledo -99 slutade starta.

anton_mjor
14 februari 2015 · 133 Inlägg

Tjena.
Idag när jag skulle tvätta bilen slutade den starta.
Den gick som en klocka tills jag stängde av den och hade på avfettning, när jag sen skulle köra in i hallen vägrade den starta, så jag fick putta in den.
Nu står jag här med en ren och fin bil som inte går, mycket skoj...

Vad jag har kollat går soppapumpen, det surrar om den och det luktar bensin när jag gör startförsök.
Alla säkringar är hela och det är torrt och fint under motorhuven, var inte ens där och tvättade.
Tänddelar och stift är relativt nya och i gott skick, innan jag bytte gick den dock bra ändå med slutkörd fördelare och spruckna stift.
Batteriet är välladdat så den drar runt bra när jag vrider på nyckeln, men det verkar som om den inte tänder alls. Det skuttar liksom inte om motorn och den bara nöter med jämn takt.
Jag testade koppla ur hallsensorn på fördelaren och det märktes ingen skillnad, tror ni det kan vara den eller tändspolen måntro?

Tacksam för tips.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
philleHBG
14 februari 2015 · 69 Inlägg

Jag hade liknande problem med en Polo -96. Jag blev aldrig riktigt klok på vad det var för fel på den men ibland så gick den inte att starta, precis som din. Luktade bensin om den så jag antog att den inte fick gnista. Jag gissar på att det var tändspolen som spökade i mitt fall och skulle inte bli förvånad om det är samma i ditt fall.

Kolla så du har gnista är mitt tips.

anton_mjor
14 februari 2015 · 133 Inlägg

Tack för tipset. Ska mäta upp matningen till spolen och kolla gnista i morn när det är ljust.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
anton_mjor
15 februari 2015 · 133 Inlägg

Ooookej.... Jag har 12V fram till spolen, 0.78 ohm på primärsidan och 2821 ohm på sekundärsidan, tändkabeln mellan spolen och fördelaren mäter in på 2500ohm, men med en kabelstump från ett av uttagen på fördelaren mot blocket kommer ingen gnista.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3527387
Hittade denna länken när jag sökte på hur man mäter upp en spole från VW.  Spolen på bilderna är likadan som min och ger nästan rätt värden, men inte mellan 0.5 och 0.7 ohm resp. 3000 och 4000 ohm som det står. Kan det vara så pass att den lilla skillnaden är vad som krävs för att det inte ska funka alls?

Senast redigerat av anton_mjor (15 februari 2015)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
anton_mjor
15 februari 2015 · 133 Inlägg

Blev otålig och åkte och köpte ny spole. Det funkade direkt.
Jag insåg att jag glömde kolla om det var överslag mellan lindningarna, och det var det antagligen.
Nu när jag skruvat loss spolen kunde jag se att den var sprucken, det såg jag inte när jag mätte upp den på plats.

Problemet löst! Nu vet vi att en spole alltså kan funka perfekt fram tills den en dag bara vägrar.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
philleHBG
15 februari 2015 · 69 Inlägg

Bra att det löste sig!

Har för mig att min också var sprucken nu när jag tänker efter. Inte så bra om fukt letar sig in där precis och är väl det som har hänt för dig också gissar jag eftersom den slutade fungera lite då och då, precis som för mig.

fontheking5
15 februari 2015 · 825 Inlägg

Brukar kunna va fukt i fördelaren annars, men bra att det löste sig smile

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang