Volvo 960 -95 Inget lyse.

Catoxxo
13 januari 2015 · 324 Inlägg

Hej! Har köpt en bil som krånglar lite.

En Volvo 960 1995, dvs faceliften utan OBD.

Det är endast backljus, blinkers, varningsblinkers, ljustuta och dimbakljus som fungerar.
Det som inte fungerar är alltså Halvljus, konstant helljus, dimljus och P-ljus/positionsljus.

Jag har kollat alla säkringar så att de är hela, även huvudsäkringen till ljuset på 50A.
Pillade loss ljusreläet och har knackat på det utan framgång. Ser inga fel på det, men allt är ju så smått, så det är svårt att hitta fel.

Min instinkt är att det är någonting med reläet, men jag vet inte om jag har missat något?

Får felkoderna A3: 1-5-1  &  B2: 1-2-2, men ingen av dessa verkar höra till ljuset.

Enligt tidigare ägare som är en kompis, så har ljuset dött bara av att stå. Ser inga tecken på kabelbrand eller liknande.
Har provat extrajorda tändningslåset, samt motor-batteri, motor-kaross och batteri-kaross utan framgång.

Några idéer?

Senast redigerat av Catoxxo (14 januari 2015)

nordicperformance
13 januari 2015 · 61 Inlägg

Relä. Vicka lite så bör de funka

Och fick samma fel på en 945a mitt i natten på kolsvart väg och körde me helljus i 2 mil och jävligt jobbigt då andra blinka som satan på mig

Catoxxo
13 januari 2015 · 324 Inlägg

nordicperformance skrev:
Relä. Vicka lite så bör de funka

Tyvärr gjort det utan framgång.

nordicperformance
13 januari 2015 · 61 Inlägg

Ja tror du kan ta ett annat relä och prova?

nordicperformance
13 januari 2015 · 61 Inlägg

Pröva byt lampor kan va så simpelt

volvoqq Lastbilsmekaniker
13 januari 2015 · 5 138 Inlägg

Lagade en 960 förra året då hade en kabel gått av mällan stora säkringarna vid batteriet och upp till relähållaren på vänstersidan drog en ny kabel så funkade allt sen:)

Catoxxo
13 januari 2015 · 324 Inlägg

Jag har nu provat med ett annat relä utan framgång. Även provat detta relä i en annan bil för att utesluta att det är fel på mitt också.
Jag har +12V vid huvudsäkringen (50A) i motorrummet, men verkar inte vara någon spänning alls vid 30-anslutningen upp till reläet. Har däremot kontakt där om jag sumrar manuellt mot jord.

Senast redigerat av Catoxxo (13 januari 2015)

Catoxxo
15 januari 2015 · 324 Inlägg

Tjena! Nu har jag pillat igen.

Drog en direkt +12V kabel och skarvade in på 30 på ljusreläet. Detta resulterade i att jag har fungerande halvljus. Dock fungerar inget parkering/bakljus eller dimljus, och det är bara bromsljuset i mitten som fungerar nu. Förut fungerade alla 3 bromsljusen. Vad har jag kommit åt?

Fortfarande inga smällda säkringar.

Catoxxo
19 februari 2015 · 324 Inlägg

Boosted_960 skrev:
Har exakt samma problem med min bil sedan en vecka tillbaka.
Har du funnit någon lösning på din?

Kabel som går från huvudsäkring 8 var av. För mig hade kabeln ärgat av ungefär vid AC-rören som går till vänster om kylaren, sett framifrån. Kabelhärvan går under kylet.
Jag öppnade härvan hela vägen från huvudsäkringarna upp till säkringarna på andra sidan motorrummet.

Kolla om du har 12V vid huvudsäkring 8 (sitter vid batteriet, säkringen närmast motorn), samt kolla om du har 12V vid P-ljusreläets 30-anslutning i motorrummet, relä M dvs:
http://i62.tinypic.com/2ajxou8.jpg

Har du spänning över säkringen men inte vid P-ljusreläet så är kabeln av där på vägen, sannolikt likadant som för mig.

Hoppas detta kommer till hjälp, skriv gärna hur det går. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang