3786
Sök

Registrera personbil som lätt lastbil, vad gäller år 2015?

5 919 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
Okej håller på och kollar vad kostnaden på en 1997 Audi A4 1,9TDI Quattro skulle bli som lastbilsreggad. Bilen är i nuläget personbilsreggad med en skatt på 6247kr/år.
Baksätet används så gott som aldrig utan bilen kommer nästan enbart användas för att pendla 8mil tur och retur 5 dagar per vecka i ca 1år.

Fråga 1:
Om jag registrerar bilen iår som lätt lastbil, kommer jag då beskattas efter vikt eller efter koldioxidutsläpp?

Bilen tas ju i bruk som lastbil efter år 2010 men själva bilen togs i bruk 1997 vilket gör det hela väldigt luddigt angående skatt.

På vikt blir skatten 2797kr/år medan efter koldixid bör skatten bli ca 4000kr/år.

Fråga 2:

Hur blir det med försäkring? Blir försäkringen så pass mycket dyrare som lastbil att det inte lönar sig att regga om bilen?

Fråga 3:
Vad är reglerna vid reggning?
Som jag förstått det är lastgaller inte ett krav längre utan sägs att det ska räcka att ta bort bälten och sits, vicka ner ryggstödet och skruva fast lastöglor i baksätesryggen.

Fråga 4:

Ungefär vad kostar registrering inkl vägning? Fått fram att vägning kostar runt 500 och själva registreringen runt 1000kr, stämmer det?

1 938 Inlägg
21 februari 2015
Enligt egen erfarenhet med en passat 1.9 tdi 1993 jag hade så blev den billigare i försäkring med lastbilsregning, men jag kan ju inte svara hur det blir för din bil. Ring transportstyrelsen/skatteverket och hör efter. smile

Sök